Захищаючи вчення Католицької Церкви про цінність людського життя, святий Йоан Павло ІІ звертався до науки, щоб пояснити, чому Церква виступає проти абортів.
У своїй енцикліці «Evangelium Vitae» він детально описав науку, що стоїть за поглядами Церкви.
«Дехто намагається виправдати аборти тим, що результат зачаття, принаймні протягом певної кількості днів, ще не може вважатися окремим людським життям. Але насправді з моменту запліднення яйцеклітини починається життя, яке не належить ні батькові, ні матері; це радше життя нової людини з її власним розвитком. Воно ніколи би не стало людиною, якби не було людиною від початку. Це завжди було зрозуміло, і сучасна наука генетика пропонує чітке цьому підтвердження. Вона демонструє, що з першої миті встановлюється програма того, якою буде ця жива істота: окремою особистістю з чітко визначеними характеристиками. Одразу після запліднення починається пригода людського життя, і кожна з його можливостей потребує часу — досить тривалого часу — щоб знайти своє місце і бути в змозі діяти».
Святий Йоан Павло ІІ має на увазі той реальний факт, що під час запліднення відбувається створення нового живого організму. Цей організм відрізняється від батьківського чи материнського, він абсолютно новий і містить усі «інструкції», що забезпечують його подальше зростання й розвиток.
Хоча деякі філософи та науковці можуть не погоджуватися щодо точного моменту початку людського життя, святий Йоан Павло ІІ зазначає, що навіть сама можливість того, що людське життя починається із зачаттям, має змусити нас зупинитись і подумати про те, що ми робимо, коли йдеться про аборти.
«Крім того, те, що поставлене на карту, настільки важливе, що з точки зору моральних зобов’язань простої ймовірності того, що в нього залучена людина, було би достатньо, щоб виправдати абсолютно чітку заборону будь-якого втручання, спрямованого на вбивство людського ембріона. Саме з цієї причини, поза рамками наукових дебатів і тих філософських тверджень, до яких Учительський уряд Церкви не має прямих зобов’язань, Церква завжди навчала і продовжує навчати, що результат людського продовження роду з першої хвилини його існування заслуговує на ту гарантовану і беззастережну повагу, на яку морально заслуговує людина в її цілісності та єдності як тіла, так і духу».
Навіть якщо наука не встановила чіткої точки відліку людського життя, святий Йоан Павло ІІ закликає нас у будь-якому випадку бути обережними і не поспішати вбивати іншу людину.