Конференція католицьких єпископів Індії засудила поширену практику фетициду [вбивств ненароджених дітей] на підставі жіночої статі, що суперечить законодавству, яке забороняє тести на визначення статі майбутньої дитини. Через вибіркові аборти, які проводяться таємно, іноді — у лікарнях, у країні відбувається масове знищення ненароджених дівчаток.
Реакція єпископів пролунала після шокуючих повідомлень у медіа, які висвітлювали справу лікаря і його лаборанта, заарештованих у рамках розслідування селективних фетицидів і звинувачених у проведенні понад 900 незаконних абортів; а також справу про закриття лікарні, у сміттєвому баку якої знайшли немовля жіночої статі.
«Ми шоковані цими повідомленнями, — сказав у коментарі для National Catholic Register єпископ Тома мар Антоніас, голова комісії єпископату у справах жінок. — Католицька Церква рішуче засуджує зростаючу загрозу вбивств плодів жіночої статі в індійському суспільстві. Незважаючи на законодавчу заборону визначення статі плоду, нещодавні повідомлення у медіа демонструють нестримний рівень жіночого фетициду».
«Насторожує те, що стать абортованого плоду була жіночою! Це показує, як суспільство дискримінує дітей жіночої статі і жінок у праві на рівну гідність і статус, гарантованому законодавством країни», — сказано у заяві єпископату.
Комісія закликала уряд «вжити жорсткіших заходів для запобігання таким злочинним діям».
Хоча обидва згадані інциденти відбулися у південному штаті Карнатака, єпископ Антоніос, голова Церкви Сиро-Маланкарського обряду в регіоні Делі, сказав, що у північних штатах країни ситуація ще гірша.
Згідно з дослідженням 2021 року, опублікованим у медичному журналі «The Lancet», половина переривань вагітностей у світі відбувається в Індії через селективні аборти за ознакою статі. За три десятиліття спостережень (1987-2016) було втрачено 13,5 мільйонів жінок.
Чому це відбувається
«Здається, що основною причиною цієї жахливої практики, є глибоко вкорінені забобони, які побутують у деяких частинах країни. Певну роль відіграють також релігійні й економічні проблеми», — зазначив єпископат.
Декілька досліджень підкреслюють глибоко вкорінене в Індії упередження щодо дівчат і пов’язану з цим перевагу, яку надають хлопчикам; багато індуїстів і сикхів вважають, що душі батьків не отримають звільнення, якщо у них немає сина, який виконає останні обряди.
Негативне ставлення також посилюється вимогами до шлюбного посагу жінок, через що народження дівчаток сприймається як майбутній фінансовий тягар.
«Здебільшого дискримінація пов’язана з культурними переконаннями та соціальними нормами», — зазначається в аналізі під назвою «Індійська біоетика: проблема жіночого фетициду та дітовбивства — погляд сикхів».
Смертельні наслідки цього упередження щодо дівчат тривають і після їхнього народження. Дослідження «The Lancet» 2018 року показало: щороку в Індії гине понад 200 000 дівчаток у віці до 5 років.
«Люди повинні усвідомлювати цінність і гідність людського життя та право плоду як людської особи на існування і розвиток в утробі матері, а також у сім’ї та суспільстві. Церква, зі свого боку, вживатиме заходів, щоб мотивувати суспільство та формувати обізнаність про захист людського життя від зародження», — заявили індійські єпископи.
Католицькі медичні перспективи
«Ситуація дуже складна. Багато хто знає, що наші [церковні] лікарні не роблять абортів. Але вони приходять до нас для лікування кровотечі», — розповідає сестра Ліллі Метью, монахиня-лікарка, яка працює в католицькій лікарні у північному штаті Пенджаб, що межує з Пакистаном. — Попри всі закони, на жінок тиснуть, щоб дізнатися стать плоду. Якщо це дівчинка, то їх змушують вживати таблетки для переривання вагітності та застосовувати інші методи. Деякі з них стікають кров’ю, коли у плода вже зникло серцебиття. Жінки, які мають двох дівчаток, відчувають ще більше тиску».
Ці похмурі реалії відображає звіт 2011 року про народжуваність у великій лікарні в Делі який повідомив про різке зниження народжуваності дівчаток у сім’ях, які вже мають доньок. Згідно з даними, загалом на 1000 хлопчиків припадало 806 дівчаток. У вибірці сімей, які вже мають одну доньку, співвідношення статей було 720:1000, а у тих, де є вже дві доньки, — 178:1000. За словами дослідників, це чітко вказує на маніпуляцію співвідношенням статей через людське втручання.
Сестра Анна Джойс, гінеколог лікарні святої Марії у Салемі на півдні Тамілнаду, схвалила арешт лікаря і його асистента. Вона зазначає, що уряд має бути суворішим і чітко попереджати тих, хто цьому потурає. За її словами, уряд у Тамілнаді часто встановлює «колиски милосердя» у державних лікарнях та структурах для небажаних немовлят жіночої статі.
«За ці роки кількість [дітей у колисках] значно зменшилася, але проблема не зникла. Коли до нас приходять вагітні жінки, ми намагаємося просвітити їх щодо цього суспільно схваленого зла», — каже сестра Анна.
Підвищення обізнаності
Щоденна газета «The Hindu» підтвердила у звіті за 2019 рік, що фетицид і дітовбивство за ознакою статі у Тамілнаді тривають, незважаючи на закони, які забороняють цю практику.
«Ухвалення законів не припинить цю соціальну недугу в Індії. Найважливіше — це підвищення обізнаності про таке вбивче ставлення до дівчаток», — сказав Санні Каттукаран, очільник кампанії «Ми за життя».
Хоча католицька церква в Індії з 1997 року відзначає свято Народження Марії, Матері Божої, як «День дівчинки», Каттукаран каже, що Церква має прикладати більше зусиль. Він і його команда непрофесіоналів-захисників життя розповсюджує крихітні моделі ненароджених дітей і плакати, які пояснюють зло абортів, для публічних демонстрацій за захист життя.
«Ми проводимо інформаційні програми по всій країні, особливо у школах для дівчаток, оскільки дуже важливо доторкнутися до їхнього мислення», — сказав він.