Інший брат запитав: «Що означає не відплачувати злом за зло?» Старець йому відповів: «Тут є чотири ступені…»
Вибрані апофтегми Отців Пустелі
Браття запитували: «Отче, яка чеснота чи діло найтяжчі з усіх?» Відповів: «Простіть мене — здається мені, що немає труду настільки великого, як молитва. Бо завжди, коли людина хоче молитися, вороги стараються їй завадити: знають бо вони, що інакше їй нічого не зроблять, а тільки коли вона утримається від молитви. І в кожній іншій вправі, хоч би до якої людина забралася, — якщо вона витривала, то здобуде легкість; а в молитві до останнього подиху боротись потрібно».
Сказав авва Зенон: «Хто хоче, щоб Бог його швидко вислухав, щойно він прокинеться і піднесе руки до Бога, той повинен насамперед усім серцем молитися навіть не за власну душу, а за ворогів. Якщо це осягнете, то хоч би про що ви просили — Бог вас вислухає».
Амма Теодора сказала, що ні аскеза, ні чування, ані жоден інший труд не провадять до спасіння, але тільки справжнє смирення. Бо був один такий пустельник, що виганяв злих духів і запитував їх: «Що вас виганяє: пости?» Відповіли вони: «Ми не їмо і не п’ємо». «Чування?» Відповіли: «Ми не спимо». «Пустельницьке життя?» Відказали: «Ми самі живемо в пустелі». «Тож що вас виганяє?» Відповіли йому: «Ніщо не може нас здолати, крім смирення». Чи бачиш тепер, що смирення перемагає злих духів?
Як нам молитися
Деякі браття питали авву Макарія: «Як нам молитися?» Старець їм відповів: «Не треба балаканини; але простягніть руки і кажіть: ‘Господи, помилуй мене за Твоєю волею і знанням!’ А у спокусі: ‘Господи, підтримай мене!’ Бог же сам знає найліпше, що для нас добре, і змилується над нами».
Авва Ніл сказав: «Молитва це дитя лагідності й самовладання». Сказав також: «Хай би що ти зносив терпеливо, як мудрий, — воно принесе тобі плід під час молитви».
Сказав авва Ксантій: «Розбійник висів на хресті, а за одне слово був спасенний; Юда належав до грона апостолів, а за одну ніч втратив плоди усіх своїх трудів і впав із неба до пекла. Тому нехай ніхто не похваляється своїми добрими вчинками; бо всі, хто на себе самого покладається, падають».
Що значить не віддавати злом за зло?
Інший брат запитував: «Що означає не відплачувати злом за зло?» Старець йому відповів: «Ця вада має чотири ступені. Перший — у серці, другий — поглядом, третій — язиком, четвертий — учинком: не відповідай злом на зло. Якщо вже серце зумієш очистити, то до погляду не дійде. Якщо до погляду дійшло — пильнуй, щоб не промовив. Якщо вже навіть сказав, то швидко побори це в собі, щоб учинком не відплатив злом за зло».
Один брат запитував авву Пимена: «Як людина може уникати злого мовлення про інших?» Старець йому відповів: «Ми і наші браття — немовби два відбитки. Коли людина себе пильнує і себе тільки обвинувачує, то браття набирають цінності в її очах. Але коли сама собі здається доброю, то брата визнає злим порівняно з собою».
Авва Сармат сказав: «Я волію мати справу з людиною грішною, яка знає, що згрішила, ніж із людиною, яка не згрішила і вважає своє життя праведним».
Фото: Jackson David/Unsplash | CC0