Рух «Касабланкська декларація», який хоче заборонити практику сурогатного материнства, проводить дводенну зустріч у Римі, мета якої — звернутися до урядів країн світу із закликом вжити відповідних законодавчих заходів.
Глобальний вимір сурогатного материнства вимагає міжнародної реакції та багатонаціональної конвенції. Це був би єдиний ефективний підхід для остаточної заборони цієї практики, яка перетворює матір і дитину на товар. Виходячи з цього припущення, 3 березня 2023 року понад 100 експертів зі різних галузей — юристи, лікарі, психологи та філософи — з 75 країн світу розробили та підписали Касабланську декларацію, щоб закликати до укладення договору про міжнародну заборону так званого «виношування для інших». Трохи більше, ніж за рік після заснування, 5-6 квітня 2024 р., рух, який стоїть за Касабланською декларацією, зустрічається в Римі в Університеті LUMSA, щоб підбити підсумки цих зусиль, спрямованих на захист гідності жінок і дітей. Це етап довгострокової ініціативи, у якій також беруть участь багато сімейних асоціацій та феміністичних груп, які хочуть проникнути в політичне і правове поле, щоб створити нову міжнародну правову базу для заборони «оренди матки» — пише Vatican News.
Італійський досвід
Вибір Рима місцем проведення другої конференції — символічний, оскільки італійський парламент уже схвалив у Палаті депутатів текст закону, який переслідує практику сурогатного материнства, навіть якщо вона здійснюється за кордоном. Незабаром текст буде переданий до Сенату для остаточного затвердження. Це одна з перших регуляторних ініціатив такого роду у світі. З цієї причини в перший день конференції відбулися дебати між італійськими парламентарями з усіх політичних партій, які борються проти цієї практики.
Свідчення Морель, яка народилася від сурогатної матері
Головною героїнею виступів стала Олівія Морель — французька активістка, яка народилася за допомогою сурогатного материнства, і яка напередодні мала приватну зустріч із Папою Франциском в Апостольському палаці у Ватикані. 32-річна француженка, нині мати і дружина, поділилася своїм особистим досвідом, щоби привернути увагу до етичних меж сурогатного материнства і застерегти від стрімко зростаючого бізнесу, який, за оцінками експертів Касабланської декларації, тільки в 2022 році в усьому світі сягнув 14 мільярдів євро. Зокрема, Морель розповіла про нездужання, яке вона пережила в дитинстві через травму синдрому покинення. «Дев’ять місяців моя мати годувала мене і носила в своєму лоні, — пояснила вона. — Потім, як тільки я народилася, мене відразу ж поклали в інкубатор, а пізніше мені сказали, що я шукала свою матір, якій також заборонили годувати мене грудьми».
Далі Морель розповіла про свою психологічну вразливість, яка привела її до залежностей, і про потребу у справжніх людських стосунках у підлітковому віці. У 2021 році вона відчула потребу пройти тест ДНК, щоб відновити те, що вона називає «своєю історією», і виявила, що у неї є брат у Нью-Йорку. «Цей шлях привів мене до завершення складання мого пазлу, — каже вона, — я відчула полегшення, а також гнів, коли подумала про те, як сильно ця практика може зашкодити іншим дітям».
Зустріч із Папою
В інтерв’ю для Vatican News Олівія Морель наголосила, що вона, атеїстка, хотіла зустрітися з Папою не як із релігійним діячем, а як із главою держави і насамперед як із моральним голосом після його рішучого публічного звернення у промові до послів, акредитованих при Святому Престолі на початку року. Тоді, 8 січня 2024 р., він наголосив, що «практика сурогатного материнства завдає серйозної шкоди гідності жінок і дітей. Морель подякувала Папі за ці слова: «Він нас дуже підтримав, це людина з великим серцем, із добрим духом, він справді виняткова людина і водночас дуже скромна. Він жартував із нами й хотів нагадати мені, що навіть у важких ситуаціях ми маємо завжди зберігати хороший настрій. Це було неймовірно», — розповіла вона.
Монсеньор Ваховський: наслідки постгуманності
Також дуже важливим був виступ заступника секретаря Святого Престолу у справах стосунків із державами, монсеньйора Мірослава Ваховського, який висвітлив деякі антропологічні та соціальні наслідки сурогатного материнства. «Сурогатне материнство спричиняє деперсоналізацію та “атілесність” при передаванні життя. Може здаватися, що тіло жінки — це замінний фактор, коли ж насправді є деякі людські дії, у яких ніхто не може бути замінений, наприклад, статевий акт», — зазначив він.
Доповідач нагадав, що шлях до сурогатного материнства відкрило штучне запліднення, яке суперечить гідності як дитини, так і її батьків. Адже людське продовження роду — це не суто біологічний чи технічний акт. Зачата дитина — це щось більше, ніж продукт намірів і дій батьків, які в цій практиці зведені до ролі постачальників генетичного матеріалу, а ембріон у пробірці дедалі частіше сприймається як об’єкт, річ, яку потрібно виробити. Сурогатне материнство з’являється як наступний крок на цьому шляху. Фізичне батьківство відокремлюється від соціального.
«Це правда, — визнав о. Ваховський, — що таке відокремлення відбувається у разі усиновлення. Однак відрізняє ці два випадки те, що у разі усиновлення в центрі уваги перебуває покинута дитина та її потреби, а вже потім — інтереси та бажання усиновителів. Із сурогатним материнством все навпаки: в першу чергу враховуються потреби майбутніх батьків, які хочуть реалізувати своє бажання мати дитину».
«Материнство — це завжди також і екзистенційний, особистий, духовний і тілесний процес, — наголосив представник Святого Престолу. — Перетворення прокреації на форму виробництва виявляє розпад сприйняття людського в бік наслідків постгуманного. Людина, позбавлена свого унітарного антропологічного значення, стає піддатливою і такою, що може формуватися відповідно до бажань найсильніших і найбагатших».
Насамкінець монсеньйор Ваховський висловив застереження щодо напрямку зусиль, спрямованих на всезагальну заборону сурогатного материнства. «Важливо, щоб не створювалося враження, що це битва католиків», — наголосив він. Представник Державного Секретаріату підкреслив, що насправді це битва цивілізації, в якій повинні брати участь люди різного походження і віросповідання, «усі люди доброї волі, як це завжди говориться в папських документах». Також і тому, що «для того, щоб досягти міжнародної заборони, необхідний широкий фронт згоди, який просуває цю мету. Тому не можна замикатися в колі однодумців, натомість треба бути відкритим на прагматичні альянси для реалізації спільної мети».
Внесок сімейних асоціацій
Дводенний захід у Римі також значною мірою пожвавила участь сімейних асоціацій. В актовому залі LUMSA були присутні Вінченцо Бассі з Федерації католицьких сімейних асоціацій Європи (FAFCE) та Адріано Бордіньйон з Італійського форуму сімей, які «хотіли підтримати цю Касабланську ініціативу, тому що вона торкається сім’ї від самого її зародження. Питання життя, дару, турботи й безкорисливості — важливі, а захист дітей і матерів — фундаментальний».
З іншого боку, Вінченцо Бассі, як юрист, зазначив, що представники усіх релігійних, політичних і соціальних традицій хочуть показати, що немає підтримки громадської думки на користь практики сурогатного материнства.
«Ми намагаємося піднятися на вершину, починаючи знизу, — сказав Бассі, — кажучи, що ніхто й ніколи не може стверджувати, що є право мати дітей, бо бути батьками — це служіння і дар на підтримку життя, яке народжується».