Завдяки таємничому планові Божого Провидіння, африканські єпископати нині стали захисниками вселенськості віри перед прихильниками фрагментарної правди, оборонцями єдності віри від прихильників культурного релятивізму, — сказав кардинал Робер Сара у Гвінеї.
Колишній префект Конгрегації з питань Божого культу і дисципліни Таїнств виголосив промову під час Національної конференції єпископату Камеруну. Він послався на декларацію «Fiducia supplicans», яка зокрема дозволяє благословляти одностатеві пари. Кардинал Сара уже раніше назвав таку ідею «єрессю, що суперечить католицькій вірі і традиції». Спротив благословенню гомосексуальних зв’язків також висловили багато єпископатів Африки.
Тепер же кардинал Сара говорив про погляд, нібито спротив африканців випливає з їхнього культурного понтексту.
«Дехто на Заході хотів, щоб люди повірили, що ви дієте в ім’я африканського культурного партикуляризму. Приписування вам таких цілей — фальшиве і смішне! — підкреслив ієрарх. — Дехто стверджував, керуючись логікою інтелектуального неоколоніалізму, що африканці ‘ще не були готові’. Так немовби Захід випередив відсталих африканців. Ні! Ви промовляєте від імені всієї Церкви, ‘в ім’я євангельської правди та в ім’я людської гідності і спасіння цілого людства в Ісусі Христі’. Ви говорили від імені єдиного Господа і в єдиній вірі Церкви. Чи істина віри, Євангельське вчення мають бути підпорядковані окремим культурам? Це бачення істини, підлаштованої під культуру, показує рівень, на якому релятивізм ділить і псує єдність Церкви».
Кардинал додав, що «чимало західних прелатів втратили охоту противитися світові».
«Вони мріють про те, щоби світ їх любив; вони втратили бажання бути знаком спротиву», — сказав Робер Сара. І застеріг від такого виду атеїзму, який назвав «ухильним і практичним».
«Це небезпечна хвороба, навіть якщо її перші симптоми здаються легкими», — сказав ієрарх. На переконання кардинала Робера, практичний атеїзм набагато підступніший, ніж його інтелектуальний відповідник, бо не заявляє про себе відкрито, але проникає в усі аспекти сучасної культури, включно з церковним дискурсом.
«Ми вдаємо, ніби ми віруючі християни і люди віри. Святкуємо релігійні обряди, але насправді то живемо як погани і невіруючі», — пояснив свою позицію кардинал Сара. Він описав «практичний атеїзм» як зрадницьку невловну силу, й порівняв це з потраплянням у павучу сітку, спроби виборсатися з якої призводять тільки до ще сильнішого заплутування. Цей вид атеїзму, наголосив ієрарх, є мистецькою пасткою, яку наставляє сам сатана.
Гвінейський ієрарх закликав єпископів Африки захищати католицьке вчення на жовтневій сесії Синоду про синодальність. «Церква в Африці незабаром муситиме захищати істини про священство та єдність віри. Церква в Африці є голосом убогих, простих і малих», — сказав кардинал Сара, наголосивши, що минулого разу африканськими єпископами злегковажили.
«Під час останнього синоду Церква в Африці сильно захищала гідність чоловіка й жінки, створених Богом. Цей голос був проігнорований, погорджений тими, чиєю єдиною одержимістю є вдоволення західного лобі», — зазначив він.
«Ми не повинні утворювати партії в Церкві; ми не повинні проголошувати себе визволителями тієї чи іншої інституції», — зазначив кардинал Робер Сара. — «Але кожен з нас може сьогодні вирішити (…), що більше не хоче зрікатися світла віри; що він більше не бажає дозволяти — через вигоду, лінь або конформізм, — щоби світло й темрява в ньому мешкали спільно».