У Церкві є тиха, але виразна тенденція протиставляти сотворений світ нашій вічній долі. Іншими словами, є люди, схильні вбачати у вічності з Богом єдине, що має значення, а все інше вважати, у кращому разі, неважливим, а в гіршому — перешкодою.
Ця ментальність, яку не завжди визнають і яка переважно не ґрунтується на злій волі, протиставляє Бога Його творінню, створюючи конкуренцію між нами та Ним. Це означає, що той, хто «переможе», домінуватиме над «переможеним». Проблема такого погляду полягає в тому, що Бог, оскільки Він Бог, завжди перемагатиме — і домінуватиме. Ба більше: конкурентний погляд на Бога і творіння розглядає стосунки між ними крізь призму влади; а це означає, що просування вічного через нехтування сотвореним зрештою долає земне, роблячи його марним.
В основі цієї хибної конкуренції лежить поширена помилка. Хоча очевидно, що Бог і наша вічна доля — це найважливіші речі у житті, ми часто припускаємося помилки, міркуючи про менші блага. Нам здається, що оскільки є найвище благо, то «нижчі» взагалі не мають значення.
Сам той факт, що є щось найважливіше, тягне за собою не так нехтування нижчими благами, як радше їх орієнтацію на найвище. Наприклад, хоча вічність — це наша кінцева мета, однак ми досягаємо її, піклуючись про наших ближніх, дбаючи про їхнє здоров’я тощо. Це ті засоби, за допомогою яких ми досягаємо вічної мети: конкретні нижчі блага, ввірені нам Богом.
Ігнорування ієрархії благ та правильного християнського ставлення до них може підірвати деякі основні істини християнського одкровення. Наприклад, описаний вище конкурентний погляд може підірвати наше розуміння особистості Ісуса та доктрини Втілення. Коли Слово стало Тілом в Ісусі Христі, це стало для людства не приголомшенням, а радше піднесенням і вдосконаленням. Втілення Ісуса має причину і мету: підняти все сотворене — матерію, час, дух, весь Всесвіт — і помістити у правильні стосунки з Богом. Але це відбувається у співпраці зі створеним порядком і всередині нього. Конкуренція між Богом і творінням відображає погляд на Втілення, згідно з яким єдиною значущою доктриною є божественність Ісуса; відповідно, Його людське може у кращому разі бути відкинуте, а в гіршому — знищене і поглинене присутністю Бога. Якщо вічне — це все, що має значення, тоді ми маємо заплющити очі на деякі ключові аспекти спасительної місії Ісуса, — зокрема, на Його смерть і воскресіння. Однак спасительною місією Ісуса Бог показує, що Він не має бажання обійти своє творіння. Навпаки, через Ісуса Бог обіймає сотворене, діє через нього та підвищує його гідність. Те, що Бог створив добрим, Він хоче не знищити, а зберегти.
Християнське розуміння людини також показує, як сильно проблематичним є протиставлення вічності творінню. Дуже часто ми забуваємо, що наша вічна доля є наслідком нашої створеної природи. Так, ми маємо вічну мету; але ця мета досягається у творінні та через нього — у часі й просторі. Душа — це не все, що має значення; значення має також тіло, бо, зрештою, наша мета — це не лише Небо, але й воскресіння тіла. Думка, що значення має лише вічне, підживлює в нас ідею, ніби наше власне здоров’я, бідність нашого ближнього чи навіть спільне благо насправді не до такої міри важливі, адже вони розчиняться у вічній Божій присутності. Однак насправді життя — це своєрідне «тренування» перед воскресінням, за допомогою якого Бог хоче відкупити все, що є добрим, включно з тілом та усім творінням. Наша вічна мета — важлива, але вона досягається у тілі й через нього. Наші тіла — храми Святого Духа, і дбати про них означає працювати над збереженням здоров’я і добробутом для себе й інших, а також піклуватися про матеріальні потреби тих, кому пощастило менше. Це важлива практика для нашої подальшої участі в божественному житті.
Отже, наші вищі блага не конкурують із нижчими. Натомість через нижчі блага ми фактично досягаємо кінцевої мети — нашої вічної долі. Бог діє через створіння, щоби привернути нас до себе; це Його основний спосіб діяльності. Це означає, що тілесне здоров’я і святість не суперечать одне одному. Католикам буде корисно дивитися на ієрархію благ не як на конкуренцію, а як на засіб підкорити все Христу.
Переклад CREDO за: Simply Catholic