У ватиканській базиліці св.Петра, готуючись до близького вже початку Ювілею-2025, проводять різні підготовчі роботи. Зокрема — замінили скляний екран у Каплиці П’єти (раніше — Каплиці Розп’яття), де стоїть славетна статуя роботи Мікеланджело.
Нове вбезпечення складається з 9 шарів куленепробивного скла, яке не розбивається і має більшу прозорість, повідомляє Vatican News.
Попереднє засклення було виконане 1973 року, щоб охороняти шедевр, що був пошкоджений ударами молотка, з яким на статую накинувся психічно неврівноважений чоловік 21 травня 1972 року. Заміна, що тривала майже пів року, однією з цілей мала повернення цього іконічного зображення для культу паломників та відвідувачів; також поліпшено систему безпеки. Тепер, після завершення реновацій, статуя знову доступна для огляду в усій своїй красі.
Будувати мир
«У нинішньому, надзвичайно делікатному геополітичному контексті у світі, — каже кардинал Мауро Ґамбетті, архіпресвітер базиліки і голова Фабрики св.Петра, яка опікується цим храмом, — вірні знову дістають можливість споглядати Матір, яка жертвує людству Божого Сина, знятого з хреста. Він ожив силою свого Воскресіння. А жертвування, яке складає Діва, відкриває шлях до примирення сердець і будування шляхів братерства й миру».
Необхідність оновлень
Старання з заміни скляного екрану, через 50 років після його встановлення, були обов’язковими передусім з естетичних причин — пов’язаних із природним помутнінням скла, — але також і з потреб технічних.
Загалом беручи, засклення каплиці, в розумінні комплекту скляних плит і об’єднувальних елементів з конструкторської сталі, поверхнею близько 50 квадратних метрів і сумарною вагою 3400 кілограмів, було спроєктоване так, щоб витримати чимале навантаження середовища: тиск і дію на всю поверхню конструкції, землетруси, натиск відвідувачів на парапет із достатнім простором безпеки.
«Нове світло»
Світло — надзвичайно важливий елемент усієї композиції. П’єта і вся каплиця переоснащені новою системою освітлення, відновлені та забезпечені найсучаснішими технологіями і компонентами.
На склепінні каплиці можна побачити одну з нечисленних у ватиканській базиліці фресок. Їх розписував Джованні Ланфранко (1582-1647) у 1629-1632 роках. Усе склепіння Каплиці П’єти розписане епізодами Страстей Господніх, із винесенням Хреста у центр.
Завдяки риштуванням, поставленим для потреб заміни склопакета, можна було також провести серію консерваторських і реставраторських робіт на фресках Ланфранко. Заодно вбезпечено і ребристий вітраж у задній стіні цієї каплиці.
П’єта
Мармурову статую Богородиці, яка підтримує тіло мертвого Ісуса, вирізьбив у 1498-1499 роках Мікеланджело Буонаротті. Геніальний скульптор створив цей шедевр у віці всього 23 роки. Статуя призначалася для гробниці кардинала Жана де Більє де Лагрула, яка в ті часи розташовувалася в каплиці св.Петронелли, обік базиліки.
На пов’язці, що спускається з руки Богородиці, написано: «MICHAEL ĀGELVS BONAROTVS FLORENT FACIEBA» («Це зробив флорентієць Мікеланджело Буонарроті») — єдина робота, яку він підписав.
3 грудня 1749 року статую встановили перед мармуровим розп’яттям над вівтарем цієї каплиці, де вона завжди залишалася відкритою для вірних, за винятком кількох місяців у 1964-1965 роках, коли — що є винятковим і неповторним фактом — П’єта перепливла океан, побувавши на Всесвітній торговій виставці в Нью-Йорку.
21 травня 1972 року після нападу безумця, який пошкодив ліву руку та обличчя Діви Марії, майстерно відреставровану статую вмістили за великим скляним вікном, яке зараз замінено.