Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 4 грудня
Апостол нагадує опис земної скинії − святині, Храму юдеїв. І хоча ця святиня була встановлена для освячення людей, як знак присутності між ними люблячого Бога, усе ж таки Павло констатує, що сама з себе земна святиня не здатна спасти нікого: Святий Дух показує, що дорога у святиню ще не відкрита, доки стоїть перший намет.
Подія введення у храм Богородиці не описана в Євангелії, про неї розповідає традиція. В Ізраїлі євангельських часів існував звичай віддання побожними батьками на виховання і службу Богові на певний час доньки до єрусалимського Храму. Коли ж дитина виростала, вона поверталася у родину. При Храмі могли жити і виконувати там певне служіння і деякі вдови, як от, наприклад, пророчиця Анна (див. Лк 2,36-37).
Отже, батьки віддають маленьку Марію на певний час до Храму, до Божого Дому. Монаша традиція бачить в цьому прообраз затвору, тобто такого місця в монастирі, що призначене лише для членів монашої спільноти, де світ не може досягнути їх. Монастир має ще одну спільну рису з єрусалимським Храмом: у кожному монастирі є каплиця чи храм, де укриті Святі Тайни, тобто де присутній сам Господь. Дуже часто монах чи монахиня живуть під одним дахом, принаймні на одному подвір’ї з Богом.
Але Марія вчинила більш сміливий крок: вона не тільки увійшла мешкати під один дах з Богом, вона впустила Його під дах свого серця. Святе святих, про яке оповідає апостол, місце Божої присутності в Храмі, до якого ніхто не насмілювався входити через свою гріховність, Господь влаштував у серці Марії. Вона замешкала в Його домі, а Він − у її серці. Це вона підтвердила і в момент Благовіщення, ще раз дозволивши Господеві замешкати в ній.
Христос приніс із собою певну зміну: земна святиня втратила своє значення. Бог захотів замешкати не в недосяжній славі, а на відстані витягнутої руки, на відстані подиху, на відстані шепоту. Марія стала Його першою і найдосконалішою новою скинією, образом небесної святині. Сьогодні Господь хоче увійти і в храм твого серця, учинити тебе своїм помешканням. Чи ти дозволиш Йому перетворити себе на нову святиню?
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності. Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або гаманець WebMoney: WMU U597761928561.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com