Демон жадібності має багато облич. Не йдеться про те, що чергові прагнення жадібного не заспокоювані. Швидше про те, що кожне сповнене бажання, як дворецький, відчиняє двері наступному, ще сильнішому бажанню.
У певному сенсі можна сказати, що думка жадібності сильніша за непоміркованість і нечистоту. Людину, яка ставиться до світу як до речі, якою мусить володіти, а також під згубним впливом демона нечистоти ставиться до інших людей таким самим чином, остаточно опановує непоміркована потреба володіння: вона стає бездонною криницею, тобто тим, хто має потреби, які неможливо задовольнити; хто ніколи не насичується; хто постійно занепокоєний.
Жадібний не вважає, що його потреби неможливо задовольнити на цьому світі, бо це риса християнина, але поводиться так, ніби його голод має бути заспокоєний тут і зараз — і то великою ціною, по трупах. Це момент, коли людина починає втрачати над собою контроль і не може визначити своїх меж. Євагрій вважає, що жадібність перенаправляє енергію людини:
«Монах, жадібний до грошей, тяжко працює, а вбогий віддається молитвам і читанню».
Неможливо мати все — це банальне твердження можна перефразувати так: час, витрачений на будь-яку діяльність не працюватиме на протилежне. Якщо я використовую час лише для роботи, то у мене не буде часу на важливі для мене речі.
Жадібність пов’язана головно з наявністю грошей, матеріальних благ, але може також стосуватися духовного виміру. В певному сенсі такими жадібними людьми в духовній сфері були фарисеї, які, як каже Ісус, любили перші лавки в синагогах і почесні місця на бенкетах і хотіли, щоб люди називали їх «равві». Сьогодні також не бракує людей, ласих на визнання з боку інших, вони хочуть, щоб їх вважали спеціалістами у різних галузях.
Як бачимо, демон жадібності має багато облич і дорога до нього лежить прямо від демона нечистоти; однак ця наша гра зі злими думками, зі злим способом бачення світу, не закінчується разом із демоном жадібності, тому що відразу після нього приходить демон гніву.
Читайте також:
Гріх непоміркованості. Коли починається духовна обжерливість?
Два корені, з яких виростає демон смутку
Справжня суть нечистоти