Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 16 листопада
Подивися, як апостол не забуває своїх слів і не називає наше тіло житлом, але завжди — будівлею: не хочемо роздягнутися, лише — вдягнутися. Тут він завдає смертельного удару тим, які принижують тілесну природу і засуджують наше тіло. Коли він сказав, що ми зітхаємо і не хочемо роздягнутися, то щоб ти не подумав, мовби він сам втікає від тіла як від зла, причини безбожності, як від ворога й неприятеля. Зауваж, як він перестерігає, по-перше, словами: стогнемо під гнітом, бо не хочемо роздягнутися, лише — вдягнутися. Суть його слів така: Не тіла, — мовби промовляє він до нас, — хочемо позбутися, а тління; не тіла, а смерті. Одне — це тіло, й зовсім інше — смерть; одне — це тіло, й зовсім інше — тління; тіло — не тління; тління — не тіло. Щоправда, тіло є тлінним.
Однак тіло не є тлінням; тіло є смертним, тим не менше тіло не є смертю. Водночас тіло було ділом Божим, а тління і смерть прийшли з гріхом. Отже, я хочу, — каже, — позбутися чужого, не свого; а чуже — це не тіло, але тління. Тому він і каже: бо не хочемо роздягнутися, тобто зняти з тіла, але вдягнути на тіло нетління.
Тіло є чимось середнім між тлінням і нетлінням. Воно знімає тління і зодягається в нетління; скидає з себе те, що отримало від гріха, і набуває того, що дарувала Божа благодать. І щоб ти переконався, що він відносить слово роздягатися не до тіла, а до тління й смерті, зауваж додані слова, які безпосередньо йдуть услід за тим. Мовивши: не хочемо роздягнутися, лише — вдягнутися, він не сказав: нехай тіло буде опановане безтілесністю. Та що натомість мовив? Аби те, що в нас смертне, було проглинуте життям. Це означає: щоб воно було знищене, щоб воно було винищене. Отже, він каже не про знищення тіла, але смерті й тління. Вічне життя знищує не тіло, а тління, отримане з ним, і смерть. Отже, наше зітхання буває не через тіло, але через властиве для нього тління. Тіло насправді є обтяжливим і неприємним не через власну природу, а через смертність, яка настала для нього пізніше. Саме ж тіло не є тлінним, але нетлінним. Його перевага полягає в тому, що й в самому тлінні воно показує свою гідність. Наприклад, тінь апостолів проганяла безтілесні сили, їх прах і попіл перемагав бісів; одежі, які вони носили на своїх тілах, ставали ліками від хвороб і повертали здоров’я.
св. Йоан Золотоустий
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або через систему LiqPay.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com