Літургійні читання східного обряду та роздуми із журналу «Скинія» на 5 березня
Сьогоднішній уривок із книги Буття є оповіддю про сотворіння з так званої ягвістичної традиції, яка згодом була доповнена текстами так званої священницької традиції. Це не друга розповідь про сотворіння після тексту про гріхопадіння. Насправді, це дві тісно переплетені між собою оповіді, які виросли з різних традицій. З одного боку, вона наче дублює уривок Бут 1,1 — 2,4а щодо предмету розповіді. А з іншого — очевидно, що в цих двох оповіданнях порушується геть різна проблематика. Перша розповідь акцентує на питанні культу, тому й намагається передусім показати людині приклад у ділі Божого Творіння. А другу цікавлять екзистенційні речі: проблеми людини, її поведінки, її долі.
Ми можемо поділити главу на такі частини: створення чоловіка (стихи 4б-7); насадження саду й передання його людині (8-17); створення жінки (18-24).
У першій частині людина стає головною дійовою особою. З огляду саме на неї (і для неї) божественний задум визначає деталі творчого діла. Людина входить на сцену як перша серед усіх сотворінь, найважливіша, без неї решта сотворінь не мала б сенсу.
У другій частині уривок нелінійний — через дублювання (стихи 8 і 15) та реінтерпретації (10-14). Перший образ, який нам змальовує священний автор, це Бог-садівник, що підготовляє місце, де згодом розмістить людину. Автор зосереджується на описі краси раю, підкреслюючи присутність великої кількості води, а отже — багатства різноманітного життя.
У третій частині показано, як соціальна функція людини вписана в саму сутність її природи. Її покликання полягає в будуванні стосунків з іншими. Бог створює тварин із земної глини, використовуючи той самий матеріал, із якого створить і людину. Але з однією суттєвою відмінністю: тільки людину Бог оживив і одухотворив своїм подихом життя. Вищість людини стає очевидною ще й тому, що тварини були створені для людини, і саме людина надала їм імена. І саме через оту важливу відмінність людина не може знайти собі друга чи вірного супутника серед тварин. Справді, чоловік ввечері цього дня творіння почувається збагаченим, але його все ще гризе певний неспокій — самотність. Так автор готує нас до сотворення жінки.
Журнал «Скинія» — греко-католицький двомісячник, присвячений щоденній духовності.
Підтримайте автора роздумів — «Скинію»! Картка ПриватБанку: 4731 2191 0117 4856 або через систему LiqPay.
Обов’язково просимо написати електронного листа на адресу skinia.ua@gmail.com
Ілюстрація: Сотворення Адама і наречення імен звірам. Болгарська ікона XVII століття