«У наші часи антисемітизм — це антихристиянство, а антихристиянство — це антисемітизм». Так сказав рабин Авраам Скорка з Аргентини, друг Папи Франциска, з нагоди XXV Дня юдаїзму в Католицькій Церкві, що відзначався в Польщі 17 січня.
Люблінська архідієцезія, Люблінський католицький університет імені Йоана Павла ІІ та Архідієцезіальний центр католицько-юдейського діалогу в Любліні організували 17 січня 2022 р. зустріч, присвячену стосункам між християнами та юдеями. У заході, що транслювався в інтернеті, проф. Скорка прочитав лекцію «Єврейсько-католицький діалог через 56 років після Nostra aetate». Рабин, нагадуючи про важливість декларації Церкви від 1965 року щодо нехристиянських вірувань, зокрема — юдаїзму, розповів також про багатогранну та багатовікову історію юдеохристиянських стосунків. Стосовно нинішньої ситуації він наголосив: «Процес вилучення Біблії зі свідомості Західного світу триває. Юдеї та християни покликані працювати разом, щоби зберегти сяйво єврейської Біблії у свідомості людей. Ніхто з нас не може зробити цього самотужки».
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/01/Rabbi-Abraham-Skorka-credit_wiki_Autorstwa-Bob-Watts-httpswww.flickr.comphotosbobwatts16327336672-CC-BY-2.0-httpscom-e1642527632142.jpg)
На зустрічі, в якій також взяли участь представники єврейської громади Польщі, слово взяв Люблінський архієпископ Станіслав Будзик. Він підкреслив внесок св. Йоана Павла ІІ в діалог із юдаїзмом та сьогоднішню мету діалогу: «поглиблення усвідомлення юдейських коренів християнства — зустріч у дусі братерства та молитви з місцевою єврейською громадою».
«Основою для контактів між католиками та послідовниками юдаїзму мають бути повага й діалог, адже вони ведуть до взаємного прийняття і розуміння», — зазначив ректор Люблінського католицького університету о. проф. Мирослав Калиновський. Він також наголосив, що антисемітизм є тяжким гріхом, який суперечить Євангелію та вченню Церкви. «Водночас ми маємо право на повагу й толерантність до нашої системи цінностей», — додав він. Ректор нагадав, що зараз Люблінський католицький університет працює над створенням Центру досліджень порятунку поляками євреїв та євреями поляків за часів тоталітаризму.
Було згадано внесок у польсько-єврейський діалог о. Ґжегожа Павловського, якого, ще як єврейського хлопчика Якуба Герша Грінера, врятували поляки під час Голокосту. Після війни він залишився в будинку сиріт сестер-бенедиктинок, а після закінчення середньої школи вступив до Вищої духовної семінарії в Любліні й 20 квітня 1958 року був висвячений на священника. Отець Ґжегож Павловський помер торік в Ізраїлі, де з 1970 року був священиком польської громади.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/01/Day-of-Judaism-in-Poznań-credit1_archpoznan.pl_-700x447.jpg)
Молитва християн та юдеїв, спільне біблійне служіння й підсумування 25-річної історії Дня юдаїзму — головні моменти відзначення Дня юдаїзму, яке відбулося в Познані.
Єврейський погляд на чверть століття Дня юдаїзму дав проф. Станіслав Краєвський, співголова Польської ради християн та юдеїв, а християнську перспективу представив проф. Ян Гросфельд, член Комітету Конференції єпископату Польщі щодо діалогу з юдаїзмом, лауреат цьогорічної премії «Менора діалогу», що присуджується Асоціацією Coexist і Фондом Signum за «об’єднання людей, культур, релігій і народів».
Професор Краєвський розглядав питання, чи вдалося за цей час розвинути взаємну повагу й чутливість до точки зору іншої сторони — як у католиків, так і в юдеїв.
— На це запитання немає простої відповіді. Найзагальнішим контекстом є історія християнсько-юдейських відносин за останні 2000 років, і з цієї перспективи нинішні стосунки цілком хороші, а День юдаїзму — це диво. Раніше це було немислимо, — підкреслив проф. Краєвський.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2022/01/Day-of-Judaism-in-Poznań-credit2_archpoznan.pl_-700x467.jpg)
Роздумуючи над словами з Книги пророка Ісаї, які стали девізом цьогорічної зустрічі: «Мої думки — не ваші думки», рабин Міхаель Шудрих розповів про Боже милосердя. Він зазначив: якщо людина згрішила, але проситиме у Бога прощення — може очікувати, що Бог виявить до неї милосердя. «Це великий урок для нас, бо коли людина зазнає зла від іншої, то має пробачити, вона має бути як милосердний Бог», — сказав головний рабин Польщі.
Своєю чергою, архієпископ Ґжеґож Рись прокоментував фрагмент Євангелія від св. Луки, де Ісус говорить про любов до ворогів. Ієрарх зазначив, що, розмірковуючи над словами пророка Ісаї: «Мої думки — не ваші думки», ми запрошені вийти за межі свого мислення й того, що ми хотіли б назвати принципом справедливості.
На завершення біблійного служіння архієпископ Войцех Поляк, Примас Польщі, сказав, що 25 років Дня юдаїзму «повинні привести до того, що ніколи не закінчується, а це є вічність Бога, перед обличчям якого ми стоїмо. Це також джерело нашої надії та радості».
День юдаїзму в Католицькій Церкві в Польщі встановила 1997 року Конференція єпископату Польщі з ініціативи архієпископа Станіслава Гондецького, нинішнього Голови єпископату. День юдаїзму відзначається за день до початку Тижня молитов за єдність християн — 17 січня. Його метою є розвиток християнсько-юдейського діалогу, а також молитва й роздуми про стосунки між нашими двома релігіями.