Дайджест

«У цьому фільмі місце особистого Бога, що явився в Одкровенні, займає природа»

22 Січня 2010, 07:45 934 Milites Christi Imperatoris
Аватар

Недавно на широкі екрани вийшов фільм «Аватар», новий твір відомого режисера Джеймса Кемерона. Цей фільм вже викликав чималу полеміку серед християн, спровоковану, зокрема, досить жорсткою рецензією, яка з’явилася на сторінках ватиканської газети Osservatore Romano. Фільм коментує директор московського Центру сім’ї о. Едуард Шатов:

Фільм «Аватар» – це, поза сумнівом, захоплююче видовище, що є в той же час спробою осмислення покликання людини і її місця в людському суспільстві, в стосунках з іншими людьми. Проте відразу варто зазначити одне майже непомітне, закамуфльоване положення, яке в цьому фільмі присутнє: так або інакше, але фільм показує, що бідній, хворій, скаліченій людині в земному, людському суспільстві немає місця. Це простежується через долю головного героя: він, який залишився інвалідом, прикованим до візка, вимушений відправитися в буквальному розумінні слова «на край світу», щоб заробити грошей на операцію, але в результаті він вважає за краще піти в інший світ, світ пандори – так автори фільму показують, що в світі людей ніщо його не утримує, він позбавлений там надії і майбутнього. Звичайно, ця теза не промовляється ясно, але її можна вловити з самого ходу фільму. І той факт, що поламане, скалічене людське тіло не представляє жодної цінності, що його можна позбутися як зламаної машини, все це вступає в серйозні протиріччя з вірою Церкви у воскресіння тіла, в якій міститься позитивна оцінка людської тілесності.

Потім, хотілося б звернути увагу і на роль природи, яка представлена в цьому фільмі як найголовніше божество, і енергія цього божества є джерелом життя самої людини. Тобто місце особистого Бога, що явився в Одкровенні, займає безособова природна сила, і все, що потрібно людині, – це правильно до неї підключитися. А це є нічим іншим, як головною тезою псевдорелігії New Age. Варто відзначити і ще один момент, який з цим пов’язаний: природа з’являється доброю за своєю суттю і повною сенсу, тоді як людина – зла і позбавлена сенсу, вона несе руйнування, натхнена лише жаданням влади, грошей і т. п., а не любов’ю і гармонією. Таким чином, природа – це центральна істота, яку треба шанувати і якій треба поклонятися. Це теж дуже далеко відходить від християнства. З християнської точки зору людина отримує від Бога доручення, місію піклуватися про природу і розумно нею розпоряджатися, але вона не є слугою чи придатком до самодостатньої природи.

І, звичайно, варто відзначити особливе місце почуттів і навіть чуттєвості в цьому фільмі. Все наповнене вібрацією, енергетикою, все визначається через емоційні почуття. Пригадаємо, наприклад той момент, коли головний герой повинен вибрати собі ікрана, на якому він літатиме – вибір відбувається через почуття любові/ненависті. «Як я дізнаюся, що він мій?», запитує головний герой, і отримує відповідь – «Ти це відчуєш, а він захоче вбити тебе». Сам по собі це значимий і навіть геніальний момент: тут почуття повноти, яке врешті-решт повинне з’єднати ікрана і його наїзника, знаходить своє віддзеркалення і первинне вираження у почутті ненависті або сильної пристрасті, і це дуже повчально.

На завершення відзначу один позитивний момент, який мені дуже сподобався: дивну пісню I see you у виконанні Леони Люіс, яка звучить у фінальних титрах фільму. Там є дивні слова: «моє серце ніколи не було відкритим, мій дух ніколи не був вільний», і щоб здолати це «я приношу себе в жертву». Це те, що варто пам’ятати і християнам: жертва – єдина дорога подолання своєї замкнутості і егоїзму, ніщо добре не досягається без самопожертвування.

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

СЮЖЕТ

фільми

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: