о. Ян Анджей Клочовський ОР
У понеділок, 21 жовтня 2013 р., у затишній атмосфері «Книгарні Є» в Києві відбулася презентація українського перекладу книжки польського філософа, професора кафедри філософії релігії Папського університету Йоана Павла ІІ в Кракові, домініканця Яна Анджея Клочовського «Філософія діалогу».
Родзинкою заходу стала присутність самого автора! Крім нього, у представленні книжки, а також у подальшій розмові, яка склалася навколо неї, взяли участь видавці: о. Войцех Сурувка ОР, директор Інституту релігійних наук св. Томи Аквінського в Києві, та Костянтин Сігов, директор видавництва «Дух і Літера». Був і ще один гість із Польщі – Войцчех Боновіч, поет і публіцист, дослідник творчості о. Юзефа Тішнера, одного з героїв презентованої того дня книжки. Але це я вже забігаю наперед.
Звісна річ, найбільш очікуваною була розповідь самого автора. Отець Клочовський зазначив, що книжку «Філософія діалогу» він сконструював із курсу лекцій, які прочитав колись для студентів-психологів. Звідси, напевно, її легкий стиль, відсутність «куленепробивної» термінології та позірна хаотичність.
Свого часу філософія діалогу не була сприйнята академічними філософами, професорами університетів Європи, але швидко поширилася її теренами. Мабуть, тому, що була близька кожній людині. Постала ця філософія під час великої кризи Першої світової війни (Франц Розенцвайґ, Мартін Бубер) і активно доповнювалася тими, хто пережив жахіття Другої (Емануель Левінас), або ж зіткнувся з іншими проявами тоталітаризму (о. Юзеф Тішнер). Франц Розенцвайґ написав свою епохальну працю «Зірка Спасіння» на поштових картках, які відправляв своїй матері з Балканського фронту. Емануель Левінас був військовополоненим, уся його родина загинула в концтаборах. Отець Юзеф Тішнер на власні очі бачив пригніченість комуністичної Польщі і став «капеланом Солідарності».
І все ж філософія діалогу — радше оптимістична, вона говорить про світло, яке лине з обличчя Іншого, того, що, за словами Левінаса, велить мені «не вбивай!» Вона говорить про справжню зустріч — стосунок Я-Ти, зокрема і з великим «Ти» Бога, де цей дефіс, за влучним зауваженням о. Клочовського, такий маленький.
Не обійшов увагою о. Клочовський і той факт, що тереном постання філософії діалогу була й Україна, адже саме у Львові деякий час мешкав Мартін Бубер, саме тут він записував з перших вуст мудрість хасидів. Тому й не дивно, що так багато киян відгукнулися на запрошення на презентацію, а також узяли участь в обговоренні книжки.
Катерина Рассудіна
Наостанок наведу слова перекладача книжки «Філософія діалогу» Катерини Рассудіної: «Робота тривала усього чотири місяці, не завжди легко, але завжди з задоволенням. Дякую автору за прекрасну мову, по-справжньому поетичну, а також бажання ознайомити широке коло українських читачів з філософією діалогу, окремих представників якої у нас раніше майже не знали».
Марина Вільна