Слово до читача
Коли вони наблизилися до села, куди йшли, Ісус удав, що хоче простувати далі. Вони ж наполягали, кажучи: “Зостанься з нами, бо вже надвечір, і день уже похилився”. І Він увійшов, щоб зостатись. І от, як Він був за столом з ними, взяв хліб, поблагословив, і, розламавши його, дав їм. Тоді відкрилися в них очі, і вони Його пізнали. А Він зник від них. І казали вони один до одного: “Чи не палало наше серце в нас у грудях, коли Він промовляв до нас у дорозі та вияснював нам Писання?”
(Лк.24, 28-35)
Відкриваючи багатство Таїнства Євхаристії, ми робимо крок за кроком, щоб глибше зазирнути в ту реальність, яка міститься в цьому Таїнстві.
Для нас, християн, кожна Свята Меса є джерелом єдності. Це єдність з Ісусом і водночас між нами самими. Уявімо собі коло, окружність якого символізує спільноту віруючих, а в центрі цього кола – Ісус. Чим більше ми наближаємося до середини кола, тим ближче стаємо до Ісуса, і одночасно – ближче одне до одного. Між нами і нашим Господом виникає тісний зв’язок, який робиться постійним. Ця єдність, що виникає між нами, стає безпосереднім знаком того, що вже тут, на землі, ми можемо відчути, поки що неповною мірою, те, чого доступимо в Небесному Царстві.
Відчуття єдності є також відчуттям близькості й великої радості від того, що з нами – Господь. Як християни, ми перебуваємо в дорозі до дому Отця і, як апостолам, котрі йшли до Еммауса, нам треба конкретного знаку, який говорив би про те, що Ісус з нами, і цим знаком є Євхаристія – Свята Меса.
Як пережити Євхаристію, щоб вона стала найважливішою подією мого дня? Чи справді я роблю щось для того, щоб хоч трохи зрозуміти те, що відбувається на вівтарі? Що для мене в моєму християнському житті є найважливішим? Чи не сталося так, що початкова ревність моя, як людини віруючої, десь поділася, а те, що залишилося, не дає снаги жити вірою кожного дня. Як оживити віру в присутність Ісуса Христа в Таїнстві Євхаристії? Що зробити для того, щоб участь у Святій Месі стала подією, на яку ми чекаємо, а не чистою формальністю?
На ці та на інші питання ми стараємося відповісти у нашому місячнику. Нехай цей черговий номер “Проповідника” допоможе нам щораз свідоміше переживати нашу віру і провадить нас до зустрічі з Ісусом. Нехай ці дні Року Великого Ювілею будуть нагодою до нових важливих відкриттів у нашому християнському житті.
о. Маріуш Возняк ОР
Катехизм Католицької Церкви про Євхаристію
Літургійна церемонія Євхаристії
Меса протягом віків
Святий Юстин, мученик II століття, залишив нам свідчення про загальну структуру, яку мала в той час церемонія Євхаристії. Ця структура збереглася до наших часів у всіх великих літургійних родинах. Ось що пише Юстин приблизно 155 р., пояснюючи язичницькому імператорові Антоніну Пію (138 – 161), що роблять християни: “У день, що зветься днем Сонця, в призначеному місці збираються разом усі, як з міст, так і з сіл. Тоді читають послання апостолів чи писання пророків, наскільки це дозволяє час. Коли читець закінчує, бере слово той, хто керує зібранням, напучуючи і заохочуючи до наслідування цих прекрасних речей.
Далі ми всі встаємо з місць і молимося за нас самих (…), а також за всіх, хоч би де вони були, щоб ми стали праведниками у нашому житті та вчинках і дотримуватися заповідей, щоб заслужити вічне спасіння. Коли молитви закінчені, ми обмінюємося поцілунком миру. Потім брати подають керівникові зібрання хліб і чашу з вином, змішаним з водою. Він бере їх, проголошує хвалу Отцю всесвіту в ім’я Сина і Святого Духа, а також складає довгу подяку (грецькою мовою – еухаристіан) за дари, які нам дав Бог зі Своєї милості.
Коли він закінчує молитви і подяки, вся громада вигукує: “Амінь!”
Коли керівник зібрання скінчив подяку і вся громада відповіла, ті, кого ми звемо дияконами, роздають присутнім хліб і вино з водою, над якими звершено подяку (Євхаристія); тим, кого не було на зібранні, їх відносять додому”.
Літургія Євхаристії здійснюється згідно з основною структурою, що збереглася протягом віків до наших днів. Вона розвивається в двох основних частинах, які становлять органічну єдність:
- зібрання учасників, Літургія Слова з читаннями, проповіддю і загальною молитвою;
- Євхаристійна Літургія з принесенням хліба і вина, освяченням під час подяки і Причастям.
Літургія Слова і Євхаристійна Літургія разом складають “одне й те ж саме богослужіння”; трапеза, підготовлена для нас у Євхаристії, – це водночас і трапеза Слова Божого і Тіла Господнього.
Чи не так само відбувалася Пасхальна трапеза Воскреслого Ісуса з учнями? В дорозі Він пояснював їм Писання, а потім, сівши з ними за стіл, “взяв хліб, благословив і, розламавши його, дав їм”.
Порядок церемонії
Збираються всі учасники. Християни приходять на відоме їм місце, щоб узяти участь у Євхаристійному зібранні. На чолі зібрання є сам Христос, головна дійова особа Євхаристії. Він – Первосвященик Нового Заповіту. Це Він невидимо керує кожним Євхаристійним богослужінням. Єпископ або пресвітер, які представляють Христа, діючи від імені Христа-Голови (in persona Christi), керують громадою, беруть слово після читань, приймають жертовні дари і читають Євхаристійну молитву. Усі беруть активну участь у церемонії, кожен по-своєму: читці; ті, хто приносить жертовні дари; ті, хто роздає святе Причастя і всі присутні, які своїм “Амінь” виражають свою участь.
Літургія Слова включає в себе “писання пророків”, тобто Старий Заповіт, і “творіння Апостолів”, тобто їхні послання та Євангелія. Проповідь заохочує нас прийняти почуті слова, які є істинними словами Божими, і застосовувати їх на практиці. Після цього читається молитва заступництва за всіх людей як відповідь на слова Апостола: “Передусім, отже, благаю, щоб відбувалися прохання, молитви, благання, подяки за всіх людей, за царів і за всіх тих, що стоять при владі” (1 Тим. 2, 1-2).
Приготування дарів (офферторій): до вівтаря несуть, іноді в процесії, хліб і вино, які будуть принесені в ім’я Христа в Євхаристійній Жертві, а також стануть у ній Його Тілом і Кров’ю. Це той самий жест Христа під час Останньої Вечері, коли Він “взяв хліб і чашу”. “Тільки Церква складає Творцю чисту жертву, віддаючи Йому з подякою те, що походить від Його творіння” – писав св. Іриней. Принесення дарів на вівтар є повторенням жесту Мелхіседека і врученням дарів Творця до рук Христа, Який у Своїй Жертві вдосконалює всі людські стремління приносити жертви.
Християни з самого початку приносять на Євхаристію разом з хлібом і вином інші дари, які буде роздано нужденним. Звичай збирати пожертви, який існує і тепер, надихнув приклад Христа, Який став убогим, щоб збагатити нас. Святий Юстин писав: “Хто багатий і хто має добру волю, той робить пожертви; після чого все зібране передається керівникові, який опікується сиротами, вдовами, хворими і всіма тими, хто терпить нужду з іншої причини, а також ув’язненими та подорожуючими, – одне слово, він допомагає всім, хто потребує".
Анафора: в Євхаристійній молитві, яка є молитвою подяки і освячення, ми підходимо до серця й вершини богослужіння: “У Префації Церква приносить подяку Отцю через Христа в Святому Духові, за всі Його чини: творіння, відкуплення і освячення. Вся спільнота включається в цю неустанну пісню хвали, яку Небесна Церква, ангели і всі святі співають Трисвятому Богу.
В епіклесисі Церква просить Отця зіслати Святого Духа (або силу Свого благословіння на хліб і вино, щоб Його силою вони стали Тілом і Кров’ю Ісуса Христа, і щоб ті, хто бере участь у Євхаристії, стали одним тілом і однією душею (в деяких літургійних традиціях епіклесис наступає після анамнесису).
В описі встановлення Євхаристії сила слів і дія Христа, а також сила Святого Духа, роблять сакраментально присутніми під виглядом хліба і вина Тіло і Кров Христа, а також Його Жертву, принесену заради нас раз і назавжди на Хресті.
Потім у анамнесисі Церква згадує про Страждання, Воскресіння і пришестя у Славі Ісуса Христа; вона приносить Отцю жертву Його Сина, Який нас з Ним примирив.
У заступницькій молитві Церква підкреслює те, що Євхаристія відправляється в єдності з усією Церквою, земною і небесною, з живими і мертвими, а також в єдності з пастирями Церкви, Папою, єпископом дієцезії, її пресвітерами і дияконами, а також з усіма єпископами цілого світу разом з їхніми Церквами.
Під час святого Причастя, перед яким читається Господня Молитва і звершується ламання хліба, вірні отримують “Хліб небесний” і “Чашу спасіння” – Тіло і Кров Христа, Який віддав Себе “за життя світу” (Ів. 6, 51).
Ми звемо цю їжу Подякою (Євхаристією). Її може споживати лише той, хто вірить в істинність нашої науки, був омитий з гріхів і народився заново, а також живе згідно з Божими заповідями.
Підготовлено за: Катехизис Католической Церкви (а. 1345-1355).
Отці Церкви про Євхаристію
Свята Меса в Західних Літургіях
Римська літургія в перших століттях ще не була літургією всієї Західної Церкви. Великий розвиток літургії, який настав як у Римі, так і в інших Церквах Заходу, відбувався за інших культурних умов і серед народів з іншою ментальністю. Літургія, що народжувалася в цих Церквах, зберегла все важливе з християнського культу, основні схеми звершення обрядів і головні їхні елементи, але в тому, що було другорядне, з’явилися відмінності. Так виникли різні роди літургії. Усе це дістало своє відображення в літургії Святої Меси. В усіх західних літургіях Свята Меса зберегла свій основний поділ на Літургію Слова і Літургію Євхаристії. Однак порядок елементів Літургії Слова і розклад читань протягом року був дещо відмінним. Месальні молитви тут також відрізнялися від римських. Найбільше впадає в око їхня багатослівність і довжина, що так контрастували з простотою римських молитов. Розбудовані молитви, однак, дозволяли виражати багатший теологічний зміст.
Найменше нам відомо про спосіб відправлення Святої Меси в африканській та кельтській літургіях, оскільки до наших часів не дійшли їхні літургійні книги. В амвросіанській літургії (відомій також як міланська – вона й дотепер жива у міланській Церкві) месальні молитви, відмінні від римських, мали, однак, подібну до римської Меси схему. При відправленні Євхаристії також відмовлявся римський канон. В літургії іспанській (яку звали також мосарабською чи візиготською) Свята Меса мала багато довгих молитов, але найбільше відрізняло її від римської Меси те, що Євхаристійна молитва була змінна.
Гальська літургія (сьогоднішня Франція) заслуговує на більшу увагу з причини її пізнішого впливу на римську літургію. Месальну літургію також характеризують довгі молитви і змінна Євхаристійна молитва. Римська літургія доволі рано почала проникати до Франції, але в цих відмінних умовах почала вбирати також багато з місцевої літургії. Прийде час, коли Карл Великий запровадить римську літургію в цілому своєму королівстві, і тоді до неї потрапить найбільше елементів гальської літургії. Вони залишаться в ній назавжди і проіснують до наших часів.
Отже, за часів Отців Церкви Святу Месу відправляли по-різному. Лише в середньовіччі, разом із зростаючою повагою до Столиці Петра у всій Західній Церкві, римська літургія стане літургією цієї Церкви. Тоді встановиться єдина форма месальної літургії, хоча аж до Тридентського Собору окремі Церкви збережуть свої місцеві звичаї.
Перекладено з польської за: Eucharystia pierwszych chrzescijan , Znak 1987.
Свята Меса в Східній Літургії
З початком IV століття поступово втрачається єдність у відправленні Євхаристії, настає диференціація обрядів, що доволі виразно видно на прикладі Східної і Західної Церкви. Східна літургія є поняттям дуже загальним, оскільки в її межах існують різні обряди. Принципово різняться літургії сирійська та александрійська. З сирійської (антіохійської) родини виводиться візантійська літургія, яка, як літургія царської столиці, найбільше розвинеться і охопить найбільше Церков. Говорячи про східну літургію, маємо на увазі, як правило, візантійську літургію. Східна літургія, як і літургія західна, пройшла довгий шлях розвитку, що тривав віки, але найголовніші її структури та молитви з’явилися в надзвичайно багатий теологічно період Отців Церкви.
Східна літургія формувалася в іншому культурному та духовному кліматі, ніж західна, і це визначило її відмінність. Ми знаходимо в ній багатство обрядів і жестів, багату символіку. Над усім панує глибоке переконання, що в літургії неосяжний, всесвятий Бог виходить до людини. Таємниця Бога огортає людину, покликану жити в близькості до Нього. Це дістало відображення в оздобленні інтер’єру церкви. Тут усе переносить нас в інший, духовний світ, створює атмосферу очікування переживання таємниці Бога і зустрічі з Ним у церковних обрядах. Уже наприкінці IV століття почали використовувати заслони, які відділяють вівтар від решти святині. Так виник іконостас – відносно пласка стіна з поміщеними на ній рядами ікон, що затуляє вівтар від очей вірних. Посередині іконостасу розташовані “Царські Брата”, призначені для врочистих процесій та входів під час літургії.
Погляньмо на перебіг Служби Божої у візантійській літургії.
Служба Божа зберігає тут спільний для всіх літургій поділ на Літургію Слова і Літургію Євхаристії. Спочатку зачином Літургії Слова було читання Святого Письма, але вже в V столітті ним стає урочистий вхід єпископа в оточенні кліру до святині. У процесії входу несли свічки та книгу Євангелії: так виник так званий “малий вхід”, тобто врочисте внесення книги Євангелії. Візантійська літургія знала тільки два читання: Послання св. Павла і Євангелію. З найдавніших часів Літургію Слова завершувала “загальна молитва”. Жертовні Дари приносилися до вівтаря також урочисто: так сформувався “великий вхід”, який існує й тепер. Після ще однієї благальної молитви наставала черга знаку миру, а починаючи з VI століття – Символу віри.
Євхаристійна молитва у східній літургії має назву “анафора”, дослівно – “молитва жертвування” (гр. anaphoreo – жертвувати). Візантійська літургія знає дві анафори: анафору св. Василія Великого (помер 379 р.) і анафору св. Івана Золотоустого (помер 407 р.). Обидві вони постали у IV столітті. Сьогодні важко встановити, які частини молитов походять від обох великих святих, а які з раніших традицій. Заслуговує на увагу одне: великий вплив св. Василія і св. Івана Золотоустого на формування східної літургії. Анафора Василія Великого відмовляється лише десять разів на рік, в позосталі ж дні використовується анафора св. Івана Золотоустого. Звернімо ще увагу на місце епіклези, тобто, молитви, що закликає Святого Духа, і читається над принесеними на вівтар дарами, в анафорах. Вона йде після слів опису встановлення Євхаристії (після слів консекрації), що стало приводом до протиріччя в пізніші віки між Сходом і Заходом. Інші східні літургії мають більше анафор. Молитва “Отче наш” і ламання хліба передували Святому Причастю, яке уділяли у двох виглядах.
Починаючи з X століття, Схід словом “літургія” позначає тільки відправлення Євхаристії. Якщо ж ми чуємо: “Літургія св. Івана Золотоустого”, – то це означає відправлення Євхаристії, під час якої читаються молитви і анафора св. Івана Золотоустого.
Перекладено з польської за: Eucharystia pierwszych chrzescijan , Znak 1987.
Моя Свята Меса
Від знаку Хреста до Великої Євхаристійної молитви
Визнання віри
“В ім’я Отця і Сина і Святого Духа ”
Як люди віруючі, ми збираємося біля вівтаря. Починаємо із визнання віри через творення знаку Святого Хреста. Так ми згадуємо момент Святого Хрещення, коли нас було введено в життя Святої Трійці.
Ми зійшлися для того, щоб глибше пережити зустріч із Всемогутнім Отцем, Якому завдячуємо життям; з Єдинородним Сином Божим, Який здобув для нас життя вічне; зі Святим Духом, Який дбає про невпинне зростання цього життя.
На самому початку ми входимо в таємницю Бога, стаємо перед Обличчям нашого Творця, Відкупителя і Спасителя. Ми ніколи не зможемо вповні оцінити значущість цього факту. Я б навіть сказав, що цінність участі у Пресвятій Жертві значною мірою залежить від усвідомлення того першого знаку, знаку Святого Хреста, та від нашого “Амінь”. У ньому перебуває і виражається наша віра, з якою ми приступаємо до вівтаря.
Християнське привітання
“Господь з вами ” – “І з духом твоїм ”
Це привітання сповнене радості. Якщо Господь з вами й зі мною – чого ще нам треба? Тут ми усвідомлюємо свою перевагу проти інших людей. Може, вони здібніші, здоровіші, багатші, славніші, та що з того, коли з ними немає Бога? Натомість з нами є Той, Хто дає дари – Господь.
Для людини не може бути нічого ціннішого, ніж дружба з Богом. Ми перебуваємо в цій дружбі й на самому початку, одразу після визнання віри, усвідомлюємо собі цю найрадіснішу істину – з нами Бог!
Під час звершення Пресвятої Жертви ми повторимо ці слова ще тричі: перед читанням Євангелії, перед Причастям і наприкінці – перед відходом од вівтаря.
***
Нарівні з привітанням “Господь з вами” священик може звернутися до вас інакше, врочистіше: “Любов Бога Отця, благодать Господа нашого Ісуса Христа і дар єдності в Святому Духові нехай будуть з усіма вами”.
Це привітання причетне до визнання віри, оскільки називає всіх Трьох Божественних Осіб. Ба більше, в ньому є не тільки привітання, а й чудові побажання.
Як священик, я бажаю вам того, що є найціннішим, а отже, щоб з кожним із вас були:
Любов Бога Отця – щоб ви були вибраними Отця, оточеними Його особливою любов’ю;
Благодать Господа нашого Ісуса Христа – тобто те, що є необхідним для спасіння, без чого немає мови про вічне щастя;
Дар єдності в Святому Духові – щоб ми становили спільноту, що спирається на Бога, щоб серед нас не було заздрості, ненависті, розбрату.
Ми зустрічаємося, щоб побачити любов, отримати благодать, співпрацювати з Богом над нашою єдністю.
Обряди Святої Меси
Свята Меса (ймовірно від лат. miss а – dimissio [усунення катехетів з церкви ] перед Жертвоприношенням). У римській літургії диякон розсилає вірних під кінець Святої Меси врочистим закликом: “Ite, missa est!” (Ідіть, тепер настає розсилання!). Від слова missa дістала назву вся Євхаристійна врочистість. Це слово, первісно нехристиянське, було також за часів переслідування визначенням Євхаристії, і його властиву суть розуміли тільки втаємничені.
Обряди святої Меси. Протягом віків вони підлягали різноманітним змінам. Сьогодні, після соборного літургійного оновлення, вони мають такий порядок.
Вступні обряди: антифон на вхід чи відповідна пісня; привітання вірних священиком, акт покути (загальна сповідь), заклик до Господа І Ісуса Христа (Господи, помилуй нас; Кирієелейсон), обряд освячення води і покроплення вірних І (заміняє акт покути і може відбуватися під час будь-якої недільної святої Меси), гімн “Слава вовишніх Богу”, молитва дня (колекта);
Літургія Слова: читання з Біблії, тобто одне чи два (в неділю і свята) читання із Старого Заповіту й Апостолів та читання Євангелії, між якими співається чи читається псалом і акламація “Алілуя”; гомілія (проповідь); Символ віри; Молитва вірних (загальна).
Євхаристійна Літургія: приготування Дарів, молитва над Дарами, Євхаристійна молитва (Префація, “Свят, Свят, Свят Господь Бог Саваоф [Sanctus]), одна з Євхаристійних молитов разом зі словами консекрації (перетворення) і адорація Тіла і Крові Господа; обряди святого Причастя (Молитва Господня, обряд передання знаку миру; Агнче Божий; святе Причастя священика і вірних, молитва після святого Причастя).
Обряди завершення: благословення, І розсилання вірних (“Ідіть з миром Христовим”).
Перекладено з: ABC chrzescijatiina. Verbinum, Warszawa, 1996.
Акт покути
Першим спільним літургійним діянням під час Пресвятої Жертви є акт покути. Ми – люди слабкі, схильні до вигоди, до укладання життя за власними планами, егоїсти, котрі постійно розтягують нитку життя між Божою волею і своєю. Якщо ми справді хочемо наблизитися до Бога, то мусимо визнати свою слабкість, мусимо перепросити Його за те, що в певні моменти постановляли по-своєму, відмовляючись виконувати Його волю.
Щоб кожен із нас міг глибше пережити цю внутрішню зустріч своєї недосконалості з Божою Святістю, Церква запровадила хвилину тиші. Це – мовчання, повне змісту. В ньому виявляється наша участь у Святих Тайнах. Тут ми можемо перевірити, якою мірою ми самі включаємося в те, що відбувається на вівтарі.
Наш особистий акт визнання і жалю за провини перед небесним Отцем якнайкраще допомагає усвідомити нам, як ми потребуємо зустрічі з Богом.
Через хвилину глибоких особистих роздумів над своїм ставленням до Бога настає друга частина акту покути: спільне визнання провин і спільна благальна молитва про милосердя.
Ця друга частина має аж три різні форми, які залежно від ситуації можуть замінювати одна одну. Та, що вживається найчастіше, полягає у спільному проказуванні молитви “Сповідаюся Господу Богу Всемогутньому…”
Я згрішив. Визнаю це перед Богом, нашим Господом, Який усе знає і Який може пробачити.
Я згрішив. Визнаю це перед вами, брати й сестри, щоб ви знали, з ким маєте справу.
Я згрішив думкою, поганими рішеннями,словом, учинком.
Я згрішив також і недбальством – тобто в певні моменти відмовився від максималізму. Я міг робити більше добра, але не робив. Цим я безповоротно втратив цінні години, дні.
Я згрішив. Я винен.
Прохання про заступництво. Пресвята Мати, Апостоли, святі беруть участь у Пресвятій Жертві. Вони з нами. Вони хочуть, щоб і ми були з ними. Ми просимо їх про допомогу.
“Господи, змилуйся над нами”
У цьому короткому заклику міститься вся людина. Мало слів. Але не треба більше, щоб ясно виразити нашу позицію щодо Бога. Людина така бідна. Скільки ж справ хотілося б зробити! Але ми не в змозі, бо вони перевищують наші можливості. Є багато цінних знань, умінь, які полегшують життя, але ніхто не навчив нас цього, і можливо, вже ніхто не навчить. Ми уникли б не одного нещастя, труду, клопоту, якби були мудріші, сильніші, здоровіші…
Людина обмежена, слабка, просто бідна. Вона не може самій собі дати ради, а поготів зарадити собі з іншим, зі світом. Скільки ж зла, скільки болю, страждань виникає з людської безпорадності, з нашої обмеженості. У цій ситуації короткий заклик: “Господи, змилуйся над нами” – набуває особливої ваги.
Гімн прославлення
З нагоди великих урочистостей ми співаємо чи промовляємо чудовий гімн: “Слава в вишніх Богу”. Це гімн прославлення Бога, Єдиного у Трійці.
Неможливо в одному короткому роздумі розкрити все багатство його сенсу. Однак варто зазначити, що цей чудовий гімн дає нам змогу зрозуміти істинний характер нашої зустрічі, єдино вірною метою якої є прославлення Бога.
Ми збираємося перед вівтарем саме для того, щоб скласти шану Богові. Від імені кожного створіння стаємо перед Творцем, Відкупителем, Тим, Хто^ нас освячує, щоб прославляти Його, уклонитися Йому. Тут ми визнаємо Його право щодо нас, Його Маєстат, Його Велич. Тут ми визнаємо Його Доброту, Милосердя, Любов. У цьому визнанні полягає прославлення Бога. Те, що ми робимо кожної миті нашого життя, тут проголошуємо свідомо і добровільно. Адже ми були створені для того, щоб шанувати Бога, поклонятися Йому і прославляти Його. Цей гімн є піснею нашого життя. Ми співаємо його не тільки вустами, а й серцем, співаємо його всім своїм життям.
“Молімося ”
Ось другий момент, призначений для особистої молитви. Мовчання, яке кожен з нас наповнює змістом.
Священик, закликаючи до молитви словами “Молімося”, немов ставить перед зібраними “відкритий кошик”. Кожен може покласти туди те, що вважає за потрібне:
- особисті справи, родинні, сусідські,
- справи Батьківщини, Церкви, світу,
- подяку, винагороду, прохання.
Тобто те, з чим він прийшов на Святу Месу.
Священик цієї миті передає Богові намірення, яку подав той, хто склав грошову жертву. Ці особи особливим чином мають доступ до плодів Святої Меси.
Коли “кошик” буде наповнений, священик від імені всієї Церкви занесе його до Бога і в короткій молитві ще раз передасть усі справи Небесному Отцю, просячи вислухати їх “через Христа, Господа нашого”.
Літургія Слова
Літургія Слова охоплює чотири частини. Перше читання є фрагментом із Старого Заповіту або з Апостольських Діянь чи Послань. Далі співається або відмовляється псалом. Після нього – слова Євангелії, які говорять нам про Христа і Його Добру Новину. Четверту частину становить гомілія, тобто пояснення священиком прочитаних текстів.
Надзвичайно важливою складовою є роздум: що Господь Бог хоче мені сьогодні сказати? Йдеться про акт віри в Слово Боже. Священик мовить до вуха, Господь мовить до серця. Рахується не те слово, що впадає у вухо, а те, що потрапляє до серця. Тільки воно принесе очікуваний врожай.
Цим роздумом, повним віри, належить охопити всю Літургію Слова, а отже і псалом. Його автором є не тільки людина, але й Святий Дух. Це – прості пісні, в яких Бог сховав глибокі істини віри, завжди живі й актуальні. Можливість слухати Слово Боже – це велика милість. Та чи завжди ми її повністю використовуємо?
Молитва вірних
Після читання Євангелії зібрані біля вівтаря у кількох закликах подають найактуальніші справи, які цього дня прагнуть передати Богові. У цій молитві найважливіше, щоб вірні пам’ятали про справи Вселенської Церкви, людства, народу, парафії і конкретної спільноти, що бере участь у Євхаристійній літургії.
Молитва вірних – голос народу. Її зрілість свідчить про рівень релігійного та морального життя зібраних перед вівтарем людей. їхні прохання не повинні стосуватися лише особистих справ, вони завжди повинні мати на увазі спільне благо. їх заносять до Отця не як “моє”, а як “наше”.
Хліб
Зібрані перед вівтарем, ми завжди представляємо все людство, від його імені складаємо Богові належну Йому шану. Публічно визнаємо, що Він є Господом і господарем всесвіту, що Він є Тим, Хто дає життя і те, що для життя потрібно. Символом, знаком доброти Бога є хліб. Цей хліб – плід землі та людської праці – приносимо в жертву небесному Отцю.
Від імені всіх людей, які працювали над тим, щоб земля дала хліб, і від імені усіх тих, хто його споживатиме, складаємо Богові подяку. Ми також благаємо Його, щоб Він перетворив цю частку нашої праці, наших зусиль, цю частку нашого життя на їжу, потрібну для підтримання надприродного життя.
Приносимо те, що наше, і визнаємо, що навіть це значною мірою є даром Бога. Складаємо його і просимо, щоб у Своїй доброті Він збагатив нас їжею, яка дає життя вічне.
Чаша
Сенс принесення в жертву вина, як виникає з молитви, той самий, що й принесення в жертву хліба: прославлення Бога за Його доброту і прохання про перетворення вина в напій, який для нашого духу є джерелом сили.
Однак варто зазначити, що чаша у християнській традиції є символом страждання, болю, нещастя. Христос перед стражданнями вигукнув: “Отче, нехай мине ця чаша Мене”. І про цей зв’язок людського страждання з принесеною нами в жертву чашею вина слід пам’ятати.
Підносимо до Отця чашу, наповнену стражданням – нашим, наших близьких, усіх людей. Просимо, щоб Господь Бог перетворив це страждання, щоб воно стало для нас джерелом сили, як страждання Христа було і є джерелом сили для всього світу.
Хліб – символ життя. Чаша – символ страждання, болю, смерті. Два прості знаки, що охоплюють цілість нашого земного життя.
Вино й вода
Найсерйозніша молитва в усьому Месалі: “Дай нам… участь у Божестві Христа”.
Ми хочемо брати участь у Божому житті.
Ми хочемо стати схожими на Христа.
Ми хочемо мати доступ до Його мудрості, доброти, всемогутності, знання, любові…
Хочемо досягти цієї високої мети “через тайну води й вина”. Ця коротка, дуже смілива молитва, майже вимога – “дай” – найкраще показує глибокий сенс приступання до вівтаря. Ним є наша участь у Божестві Христа.
Як у чаші зникає крапля води і перетворюється на вино, так і ми через участь у Пресвятій
Жертві повинні наповнити наше життя Божим життям, життям Христа. Обряд змішування води з вином має велике значення.
“Обмий мене ”
Під час Святої Меси найважливіша роль належить священику. Багато залежить від його ставлення до Бога, його контакту з Христом, його відповідальності за всіх. Тому під час Святої Меси є хвилини його особистої, священицької молитви.
Він молиться перед самим читанням Євангелії, щоб Бог очистив його вуста і серце для того, аби він міг гідно проголошувати Добру Новину.
Він також молиться після приготування Дарів, під час вступу до найважливішої частини Святої Меси: “Обмий мене, Господи, від моєї провини”. Промовляючи ці слова, священик миє руки. Це – символічний жест. З моїх рук стікає вода, хоча йдеться про чистоту духа – мого і вашого.
Префація
- Вгору серця.
- Подяку складаймо Господу Богу нашому.
Брати мої, закликаю вас до складання подяки. Ми стоїмо перед Отцем. Ми Йому дуже зобов’язані. Тому піднесімо серця наші та разом з усіма створіннями славімо Божу доброту. Немає нічого прекраснішого, істиннішого і кориснішого для нас, ніж те, щоб ми “завжди і всюди” складали подяку Отцеві через Його Сина.
Розпочинаємо спільне складання подяки. Усе дійство, усе жертвоприношення разом зі святим Причастям становить одне прекрасне складання подяки. Піднесені серця вже не можуть впасти. Ми переживаємо надзвичайно значущий момент. Осипані Божими дарами, свідомі Його багатства, ми співаємо гімн подяки.
Над Префаціями – а їх є багато – треба було б роздумувати детальніше. Ми надто мало знаємо їхній глибинний зміст, занадто швидко і надто поверхово переходимо цей чудовий “передпокій”, що веде до самого “серця” святині, яким є Велика Євхаристійна Молитва.
Велика Євхаристійна Молитва
Через Префацію ми входимо до так званої Великої Євхаристійної Молитви – в ній відбудеться преісточення. Промовляючи її над приготованим хлібом і вином, разом з Христом і всією Церквою складемо Отцю Пресвяту Жертву. Її плодом буде Тіло і Кров Христа, які Отець наш небесний у відповідь на нашу подяку пожертвує нам як їжу.
Тут наша зосередженість повинна досягти вершини. Тут у простих словах і знаках виявиться таке велике багатство, що ніхто з нас, навіть жодне з найдосконаліших створінь, не в силі вповні оцінити його.
Для кращого увиразнення цього незмірного багатства замість однієї молитви введено аж чотири. Усі вони мають різний настрій, кожна ставить на перший план інший аспект Великої Тайни, кожна викликає в серці учасника інший вид переживання.
Перша Євхаристійна Молитва
Римський канон. Величний, урочистий, він охоплює всю Церкву. Згадує багатьох героїв тріумфуючої Церкви. Сягає вглиб до праведного Авеля, Мелхіседека, Івана Хрестителя. Згадує всіх Апостолів, багатьох святих. Велике місце присвячує справам Церкви, що бореться. Переходить за рамки часу і простору, входить у вічність, охоплює цілий світ.
Ця молитва як вродилася до базиліки св. Петра, де навколо конфесії під проводом Папи збираються люди з усіх частин світу, всі народи, мови і культури.
Перша Євхаристійна Молитва дає змогу пережити таємницю Церкви як великої Спільноти Спасіння, Спільноти загальнолюдської, переможної.
Хоч би коли і хоч би скільки ми зверталися до Бога словами цього Канону, ми завжди повинні дякувати за милість належності до Христової Церкви, до цього сонму святих, у гроні яких, стоячи перед вівтарем, віддаємо шану і хвалу Богові.
Цей канон призначений для великих урочистостей. Його зазвичай використовують в усій Церкві на Різдво, Пасху і Зіслання Святого Духа. У ці дні вся Христова Церква прославляє Бога єдиними й тими самими словами.
Друга Євхаристійна Молитва
Друга Євхаристійна Молитва має зовсім інший характер, ніж Перша. Вона пристосована до сучасної людини, до темпів її життя.
Я б сказав, що це молитва людини в дорозі. Людина поспішає, вона стомлена, а тому не здатна на більшу концентрацію і довше зосередження; затримується на хвилину перед Богом, щоб пожертвувати те, що в неї є: тягар, який вона несе, натруджені руки й ноги, піт, що заливає чоло.
Господи, додай сил на дальшу дорогу. Я хочу витримати цей шалений темп життя. Зроби так, щоб я не заблукав, щоб я міг перемогти.
Ми – подорожні, що поспішаємо до дому Отця – це істина, яку підкреслює Друга Євхаристійна Молитва.
Третя Євхаристійна Молитва
Ключем до розуміння Третьої Євхаристійної Молитви є слова, сказані зразу ж після преісточення; “Боже … прийми цю жертву, через яку Ти нас з’єднав із Собою. Дай, щоб ми … сталися одним тілом і однією душею в Христі”.
Ця молитва спрямована на побудову спільноти, на випрошування у Бога дару єдності. Вона чітко підкреслює, що Свята Меса є жертвою миру і поєднання з Богом і з ближніми.
Це молитва всіх людей доброї волі, всіх, хто в родині, вітчизні, на світі бореться за мир, єдність, згоду. Ті, хто всією душею відданий справі побудови християнської спільноти, повинні добре розважити кожне слово цієї екуменічної молитви.
Четверта Євхаристійна Молитва
Найпрекраснішою, найбільш хвилюючою є Четверта Євхаристійна Молитва. Це – одноцілий прекрасний гімн прославлення Бога за Його любов і мудрість.
Згадуючи простими словами історію спасіння, ми захоплюємося Любов’ю Отця до кожного з нас. Ми прославляємо Його безмежне піклування про наше спасіння.
У цій молитві ми промовляємо повні радості слова Євангелії: “Отче Святий, Ти так полюбив світ, що коли сповнився час, Ти зіслав нам Спасителя, свого Єдинородного Сина”. Перед самим преісточенням ми згадуємо Великий Четвер і любов, яка наповнювала тоді Горницю. “Ісус … полюбивши своїх, котрі були на світі, до кінця їх полюбив”.
Ця молитва виводить на перший план таємницю любові Отця до нас і закликає усіх до відповіді на цю любов.
Слова освячення
Євхаристійні молитви є дорогоцінною оздобою для слів освячення. Ці слова, включені в кожну з чотирьох молитов, становлять їхнє багатство і цінність. Без віднесення до них ці молитви втратили б свій сенс.
Не слід штучно виділяти слова освячення з Євхаристійних Молитов – це одне живе органічне ціле – як не можна виділити серце з людського організму, воно ж бо відповідає за її життя.
Оскільки освячення хліба і вина – це не тільки слова, а й дія, Євхаристійні Молитви через їхню надзвичайну й безумовну ефективність маємо вирізняти серед усіх інших молитов.
Розважаючи над словами Євхаристійних Молитов, потрібно мати на увазі їхній органічний зв’язок зі словами освячення хліба і вина. Тільки тоді вони можуть явити нам своє багатство й красу.
“Через Христа, з Христом і в Христі”
Кожна з чотирьох Євхаристійних Молитов закінчується прославленням Бога, Єдиного в Трійці. Священик підносить над вівтарем Тіло і Кров Ісуса, промовляючи: “Через Христа, з Христом і в Христі Тобі, Боже, Отче всемогутній, в єдності Святого Духа всяка честь і слава на віки вічні”.
Ця молитва спрямована на усвідомлення учасниками Святої Жертви присутності Триєдиного Бога, Якого Церква славить з Христом і через Христа. Кожна Євхаристійна Молитва завжди спрямована на прославлення Бога і складання хвали Отцю.
Немає досконалішої зустрічі з Христом і немає досконалішого прославлення Бога на землі, як цілковита участь у Святій Месі. Це завжди прихід до Отця – з Христом, в Христі і через Христа. От через що саме, включаючись до Євхаристійної Жертви, ми переживаємо найдосконаліший релігійний акт, який тільки може бути доступний людині на землі.
Прохання третьої Євхаристійної молитви
Сила
“Боже, освяти ці дари, які ми принесли Тобі, силою Святого Духа ”
Єдине прохання перед преісточенням. Просімо, щоб на наших очах почала діяти сила Божа. Ми зібралися для того, щоб стати учасниками чуда. Бог перетворить те, що слабке, земне, наше, на те, що є найсвятішим, найпрекраснішим, найсильнішим – Тіло і Кров Сина. Ми хочемо бути свідками незвичайного посередництва Бога. Ми просимо про це.
Ми звертаємося до наказу, доручення Христа. Просимо, бо хочемо взяти трохи цієї сили, цієї святості, цього життя, щоб сьогоднішній день став нашою перемогою, щоб пережити його так, як того хоче Отець – свято.
Не граймося з цією освячуючою силою. Не легковажмо нею. Не забуваймо про неї. Якщо сила не потрібна, не треба приходити, а якщо приходимо, то рахуймося з нею. Горе тому, хто на вівтарі не помічає цієї, що освячує, сили.
Жертва Церкви
Після преісточення, маючи перед собою Найсвятіше Тіло і Кров Ісуса Христа – Святі Дари – кажемо: “Боже, споглянь на дар твоєї Церкви і прийми Жертву…”
Ми становимо частину Церкви, Жертву складає вся Церква, тобто велика кількість людей доброї волі. Усі волають: “Боже, споглянь”. Спробуй усвідомити собі, скільки вівтарів є на світі, скільки священиків, скільки учасників – і всі волають. Уся земля неустанно гукає: “Боже, споглянь”.
Наше волання – це лише один вірш у цьому гімні, який невпинно лине до Бога. Він повинен бути так добре і гарно виконаний, як тільки ми можемо. Звертатися до Бога від імені всієї Церкви – велика честь і велика радість, бо щохвилини якась частина Церкви, якась спільнота
вірних, зібраних за нас біля вівтаря, волає від нашого імені: “Боже, споглянь!”
Поєднання
“Боже, … прийми Жертву, через яку Ти нас з ’єднав із Собою ”
Ми хочемо йти од вівтаря переконані, що Господь Бог не має нічого проти нас, що двері Його дому відкриті для нас. Хочемо бути впевнені, якби Він сьогодні покликав нас до Себе, ми могли б іти без побоювань, бо на порозі зустрінемо розпростерті обійми люблячого Отця.
Жертва поєднання. Нашого поєднання.
Єдність
“Дай, щоб ми, зміцнені Тілом і Кров’ю Твого Сина і наповнені Святим духом, сталися одним тілом і однією душею в Христі”
Ми – люди, що пориваємося до найвищого доступного людині ідеалу. Перед нами вершина, про здобуття якої людство мріє від самого початку. Поєднання, причастя з Богом.
Для людини немає нічого складнішого і прекраснішого, ніж поєднання з Богом. Якщо ми свідомо і добровільно сягаємо по це поєднання, це причастя, то ми
належимо до найвідважніших людей на землі.
Ми знаємо, що нашої природної сили замало. Тому ми приходимо, щоб підкріпитися надприродною силою і наповнитися Святим Духом.
На землі багато таких, як ми, людей. Ми просимо Отця про поєднання наших зусиль, про єдність, яка б дивувала і захоплювала інших. Ми повинні показати світові, що є багато тих, хто сягає по найвищий ідеал.
Ми можемо розлучитися, наші шляхи розійдуться, але щоразу коли беремо участь у Пресвятій Жертві й чуємо або промовляємо слова: “Боже, дай, щоб ми … сталися одним тілом”, знаймо, що нас об’єднує довкола Божої милості старання сягнути поєднання, причастя з Богом.
Ніщо так не об’єднує між собою віруючих, як споживання одного й того самого Євхаристійного Хліба. Ми стаємо одним тілом.
Мир і спасіння
“Просимо Тебе, Боже, щоб ця жертва нашого з’єднання з Тобою принесла мир і спасіння цілому світові ”
Ось дві наступні великі цінності, до яких прагне світ: мир і спасіння.
Мир – згода, єдність, любов, гармонія в усьому світі, в нашій Батьківщині, нашому колі, нашому домі, наших родинах, у школі, на роботі.
Підтримання справжнього миру поза межами наших можливостей. Це Божий дар – тому ми й звертаємося до Отця.
Ми просимо про цей дар, і Бог нам його вділяє. А що ми робимо з ним протягом дня? Чи передаємо його іншим? Чи ми – люди миру? Якщо ми не використовуємо цей дар, то не просімо, бо колись треба буде за це відповісти.
Ми просимо про спасіння всього світу і наше. Просимо, щоб усі люди отримали щастя. З яким переконанням ми просимо? Чи пам’ятаємо про те, що біля вівтаря доля миру на землі і доля спасіння зважуються на наших руках?
Ми стоїмо перед Отцем, від Якого залежить усе. Яке наше прохання? Чи ми вкладаємо в нього все, щоб випросити в Отця мир і спасіння?
Віра і Любов
“Зміцни у вірі” – значить збережи! Зроби так, щоб ми не втратили довіри до Тебе, нашого Отця, щоб ми не зневірилися в Твоїй любові. Укріпи – також значить примнож нашу віру і навчи нас любові.
Ми хочемо бути віруючими людьми, які всю свою довіру віддають у руки Божі. Якою мірою хочемо, такою просимо. Але чи справді хочемо? Чи не повторюємо цього прохання тільки тому, що так написано в Римі? Чи не воліємо самі вирішувати свою долю? Може, ми не хочемо, щоб нами хтось керував? Може, чиїсь руки, навіть руки Божі, незручні для нас? Віра – це здатність довірити все іншій особі. Якщо я не хочу довіритись, не хочу покластися на когось, то не можу просити.
“Зміцни в любові”
Ми молимося про любов, але чи знаємо, чого просимо? Ми
благаємо Бога про те, щоб ми могли любити. Але чи не боїмося ми любові? Чи не тікаємо від цього дару? Чи справді хочемо перетворити своє життя на акт любові?
“Вислухай ”
Кожен із нас, збираючись піти вранці до церкви, замислюється над проханнями, які ми хочемо викласти перед Богом. У нашій голові проходять справи минулого дня, тижня, наші власні й наших ближніх, ті, що належать до тимчасовості й до спасіння, радісні та смутні. Усе це ми хочемо викласти перед Господом Богом.
Ми стаємо перед вівтарем. Кожен із нас складає тут усі свої турботи. Ми складаємо їх з проханням про допомогу. Приходимо, щоб просити. Однак якість нашої молитви може бути різна. Одні моляться добре, інші абияк. Одні роблять це в стані освячуючої благодаті, інші – в стані тяжкого гріха, і через це малоефективно. Яка ж то радість, коли ми усвідомлюємо собі, що всі разом, досконалі й недосконалі, святі й грішні, говоримо від імені одне одного: “Вислухай ласкаво молитви зібраних тут віруючих”.
Разом заносячи це благання до Отця, ми впевнені, що Він нас вислухає, бо разом з нами благає Його Улюблений Син, Ісус Христос.
Прохання, занесене до Бога під час Святої Меси, набагато ефективніше, ніж так звана приватна молитва, оскільки це молитва всієї Церкви, волання всіх добрих людей, які були на землі від Адама і до сьогодні, разом з Непорочною Марією і Христом.
“З’єднай”
Ми бачимо великі зусилля різних людей, котрі прагнуть до поєднання в одній родині всіх хрещених, які живуть на землі. Це особливий знак часу. Людство шукає спільної мови, єдності, згоди, миру. У цьому спільному стремлінні особливе завдання мають люди, які підтримують контакт з живим Богом.
Ми знаємо ціну єдності. Ми повинні бути для світу знаком єдності, ми повинні довести, що незважаючи на великі расові, національні, культурні, суспільні відмінності можна бути однією родиною. Ми повинні бути не тільки знаком, але й починанням, силою, яка єднає. Наші предки забули про це. Вони піддалися всіляким амбіціям, часто тимчасовим, вивищили їх над єдністю і довели все до поділу.
Сьогодні ми не становимо ані знаку, ані, тим більше, починання, сили, здатної об’єднати. Звідси наше прохання: “О добрий Отче, з’єднай”. З’єднай, тому що без цього ми не виконаємо завдання, яке Ти поставив перед цим поколінням.
Принагідно варто звернути увагу на те, що одне це прохання: “З’єднай, Отче” – завдає тон Третій Євхаристійній Молитві. Це дуже екуменічна молитва.
У цих кількох реченнях поняття єдності багато разів зустрічається в різних версіях.
… щоб ми сталися одним тілом і однією душею;
… Ти хотів з’єднати нас із Собою;
… жертва нашого з’єднання;
… з’єднай із Собою всіх своїх дітей.
Скільки разів ми болісно відчуваємо розлам, брак єдності в родині, дружбі, любові серед людей, з якими живемо, – стільки разів ми повинні звертатися до цієї Євхаристійної Молитви, екуменічної Молитви.
“Прийми померлих”
Віра дає нам змогу робити добро навіть тим, хто вже відійшов з цього світу. Ми їх любили і продовжуємо любити, хочемо зустрітися з ними, щоб вічно жити в цій любові. Ми прагнемо для них щастя, тому просимо Бога, щоб Він зволив прийняти їх до Свого Царства.
Ми знаємо, що туди не може увійти нічого досконалого, якщо людина не виправила того, що зіпсувала на землі, і якщо з цим ганджем залишить світ, то мусить по смерті пройти очищення. Чи спокійне наше сумління, коли ми згадуємо померлих? Чи ми якоюсь мірою не спричинилися до занепаду іншої людини? Спокуса? Співпраця в гріху? Ще не все пропало, ми можемо їм допомогти, можемо зробити для них добро. Наша молитва допоможе скоротити болісний час очікування.
Згадування померлих, зустріч з ними біля вівтаря може наповнити нас великою радістю. Адже тут ми виходимо за межі часу, тимчасового життя, за поріг смерті й робимо добро тим, хто живе вічно. Тут єднається небо із землею, тимчасовість з вічністю, смерть із життям.
“Пам’ятай про Твого слугу”
Є такі дні, коли під час принесення Пресвятої Жертви ми згадуємо ім’я померлого, бажаючи особливим чином відрекомендувати його Богові. Найчастіше це має місце на похороні або в річницю смерті.
Людину, ім’я якої ми подаємо, повинна знати спільнота, зібрана навколо вівтаря. Це ім’я має усвідомити нам, за кого ми молимося, має оживити наші спогади. Тоді ми заново побачимо, яке місце вона займала в нашій спільноті, що вона для нас робила, які були її заслуги і особливі потреби. Так повинно бути. Таким є сенс і мета згадування імен під час Святої Меси. Вони мають допомогти надати нашій молитві конкретної форми.
Господь Бог добре знає наміри того, хто замовляє Святу Месу. Для Нього не треба повідомляти їх. Якщо ми це робимо, то тільки для блага спільноти. А якщо цієї людини спільнота не знає, тоді навіщо її називати? Це тільки розпорошує увагу.
“Дай, щоб … мав також участь у Його Воскресінні” – це означає: щоб Твій слуга ділив з іншими славу Воскресіння Ісуса Христа, щоб отримав благодать бачити обличчя Бога.
Сьогодні ми молимося так від його імені. Через кілька років інші люди, зібрані біля вівтаря, проситимуть про те саме – про нове життя, радість спасіння, славу Воскресіння – для нас.
Ці короткі розважання повинні допомогти нам побачити зв’язок молитви з конкретним життям. Молитва – це не тільки красиві, піднесені слова; це велика, хвилююча, іноді страшна дійсність.
Людина, що стоїть перед Богом, повинна чітко знати, чого вона просить. Від усвідомлення цього залежить, чи буде прийнятий конкретний дар. У відповідь Бог не обмежується словами. Він відповідає даром, конкретним вчинком. Якщо я прошу – отримую. Це не проста справа. Перед наступним завданням я стою збагачений. Я повинен замислитися, як використати отриманий дар? Змарнування одного дару зачинить дорогу до отримання наступного. Якщо хтось один раз увійде в контакт з живим Богом, попросить Його про щось і отримає, немає шляху назад. Він став посередині великого багатства, і якщо не хоче його втратити, повинен використовувати дар за даром.
- Чи усвідомлюємо ми, яке багатство виносимо, виходячи з храму після Святої Меси?
- Чи протягом дня свідомо використовуємо отримані дари?
- Чи ласка Божа не була дана нам надаремно?
Людину, ім'я якої ми подаємо, повинна знати спільнота, зібрана навколо вівтаря. Це ім'я має усвідомити нам, за кого ми молимося, має оживити наші спогади. Тоді ми заново побачимо, яке місце вона займала в нашій спільноті, що вона для нас робила, які були її заслуги і особливі потреби.
Перекладено з польської за: Ks. Edward Staniek. Blizej oItaza. Krakow, 1986
Подяка
“І, взявши хліб, віддав хвалу” (Лк. 22, 19). Для віруючого єврея дякувати Богові перед трапезою чи після неї, є нормальним явищем. Він знає, що хліб є даром від Бога, і тому дякує Творцеві світу, Який його створив і через цей хліб створює його надалі. Однак подяка під час Таємної Вечері є чимось набагато більшим.
Велика подяка
Таємна Вечеря є Великою Подякою. У піднесеній молитві подяки, яка зветься Архієрейською Молитвою (Ів. 17), Ісус дякує Отцю не тільки за хліб і вино, а й за все Своє життя, за все.
Ми не повинні забувати, чим є символіка хліба. Він символізує цілий космос, людську працю, всю історію людства. Усю цю дійсність Ісус приймає від Свого Отця, коли бере до рук хліб, і за всю цю дійсність, за цей досконалий дар, Ісус дякує Своєму Отцю. Отець дає Ісусові все створіння, щоб Він зробив його Своїм Тілом, Містичним Тілом. Людина, приймаючи хліб від Бога, приймає своє життя, своє тіло, адже тіло не може існувати без цієї їжі. Однак тут, під час Таємної Вечері, Ісус отримує від Отця не тільки фізичне тіло, а й Своє досконале, універсальне Тіло, таке велике, як і створіння. “І все Моє – Твоє, Твоє ж – Моє” (Ів. 17, 10). Нічого не обминувши, Отець дає Ісусові все створіння. Саме за нього Ісус складає подяку під час Таємної Вечері.
Може, тепер ми краще зрозуміємо внутрішній зв’язок, який існує між містерією Втілення і тим, що св. Павло пише про Містичне Тіло Христа. Якщо Слово стає тілом в окремому фізичному тілі, то це врешті-решт для того, щоб усе людство, цілий всесвіт став Його Містичним Тілом. Метою Втілення є зробити так, щоб уся дійсність, усе, що було створене, стало Тілом Христа.
Дієва і активна подяка
Отець жертвує все Ісусові, а Ісус за все дякує. Однак Він робить це не тільки за допомогою слів. Його подяка є діянням, що захоплює Його цілком. Оскільки Отець дає Ісусові все створіння для того, щоб Він зробив його Своїм Тілом, Ісус не може просто так прийняти цього дару. Дар Отця не такий, як звичайний подарунок, що його можна тримати в руках і захоплюватися ним, але він усе ж таки залишається чимось “чужим”, таким, що є і буде поза існуванням того, хто його прийняв. Подяка Ісуса полягає в тому, що Він активно робить створіння Своїм Тілом, що Він так входить у це створіння, що воно стає Його власним Тілом.
“Зроби це Своїм Тілом”, – каже Отець. “Це є Тіло Моє”, – відповідає Ісус і тим самим робить його Своїм Тілом. Хоча й далі це є лише хліб, який однозначно перетворюється на Тіло Христа, однак з тієї причини, що хліб є символом всесвіту, весь світ символічно стає прийнятий Ісусом та інтегрований у Його Тілі. Кожна Євхаристія в символічних знаках показує нам, що створіння в усій своїй повноті призначене для того, щоб стати Тілом Ісуса.
Ісус робить так, що хліб стає Його Тілом, і це й є Його подяка. Так Він показує нам, що справді приймає дар від Отця згідно з Його намірами, і одночасно дозволяє, щоб цей дар плинув назад до Отця. Той, хто дякує, каже: це походить від Тебе, це Твоє. Роблячи хліб і символічно все створіння Своїм Тілом, Ісус все віддає назад Отцеві. Його Тіло є також Тілом Отця, оскільки “І все Моє – Твоє, Твоє ж – Моє” (Ів. 17, 10). Роблячи світ Своїм Тілом, Він здобуває його для повернення Отцю.
Євхаристія є молитвою подяки
Євхаристія є Великою Подякою. Цю стару істину, яка чи не зовсім забулася, наново відкрив і проголосив II Ватиканський Собор. Вона також виразно постала у відновленій месальній літургії. Тепер ідеться вже не про канонічну молитву, а про Євха- ристійну, тобто молитву подяки ( eucharisteo означає дякувати), і саме вона є головною частиною Святої Меси, а всю Святу Месу дуже часто називають Євхаристією. Тепер замість відправляти “Месу” ми відправляємо “Євхаристію”.
Наші вислови є доволі красномовними… “Меса” походить від латинського слова miss а, яке й собі походить від mittere, що означає розсилати. “ І te, missa est” слід тлумачити не як “Ідіть з миром Христовим”, а як “Ідіть, посилаю вас, ви послані, розіслані”. Могло скластися враження, ніби найважливішою справою Євхаристії був останній акт, яким завершується богослужіння і відпускаються зібрані. І справді, часто складалося враження, що ці слова для багатьох учасників були найважливішими. Вони напружено чекали того моменту, коли їх почують і зразу ж можуть піти з церкви, не кажучи вже про тих, які навіть не могли дочекатися цього моменту. Тепер замість того, щоб відправною була кінцева частина, є відправною центральна й ми іменуємо все богослужіння Євхаристією.
Євхаристійна молитва розпочинається тричленним діалогом між священиком і зібраною громадою. Кульмінацією є останній заклик священика: “Подяку складаємо Господу Богу нашому”, а вірні відповідають: “Достойне це і праведне”. Далі ми чуємо євхаристійну відповідь священика: “Воістину, достойне це і праведне, слушне та спасенне, щоб ми завжди і скрізь Тобі, Святий Отче, складали подяку”. Перша частина Євхаристійної молитви, що зветься префація, задає тон. Всі, хто має вуха, щоб слухати, розуміють, що зараз пролунає молитва подяки.
На жаль, слово “ ргеfаrіо" часто помилково перекладали як “вступ”. Вступне слово не належить до книжки, книжка розпочинається з першого розділу. Йозеф Юнгман (1889 – 1975), єзуїт, один з провідних експертів з питань католицької літургії, вказував, що тут слово “ prefatio” означає стати і промовляти перед кимось. Так само як батько єврейської родини під час Пасхальної Вечері стоячи промовляв до Бога про все добро, яке Він учинив, так само й священик стоїть перед (рrае) Богом і врочисто промовляє до Нього (“fari” часто має врочисте забарвлення). Отже, префація є частиною Євхаристійної молитви, дуже істотною, оскільки виразно передає значення всього обряду.
Оскільки хліб і вино символізують створіння в усій його повноті, ми складаємо подяку за все. Наша подяка набуває універсального характеру. Досить чітко це видно в Четвертій Євхаристійній Молитві. Ми дякуємо Богові за те, що Він створив людину за Своїм образом, за те, що віддав їй увесь світ, за те, що в Своєму милосерді поспішив на допомогу всім людям, за те, що багато разів складав з ними заповіт і навчав їх через пророків, щоб вони чекали спасіння; за те, що Він дав нам Свого Єдинородного Сина, щоб Він нас порятував, а Син прийняв смерть на Хресті і, воскреснувши, подолав смерть і відновив життя; за те, що Він зіслав Святого Духа, Який тепер “освячує ці дари, щоб сталися вони Тілом і Кров’ю нашого Господа Ісуса Христа”.
Подяка будить пам’ять. Ми згадуємо всі добродійства Бога, які досягають вершини в стражданнях Ісуса, Його смерті й Воскресінні. У латинській мові Церкви є особливе визначення цієї пам’яті, а саме “ memoriale”. Воно відрізняється від звичайної пам’яті тим, що подія з минулого не належить виключно до цього минулого – вона актуалізується і втілюється в нашому “сьогодні”. Бог виконує Свою спасенну справу серед нас, тут і тепер.
Жертва подяки
В Євхаристії ми дякуємо не тільки словами. Євхаристія є Жертвою Подяки. Ми даємо, жертвуємо щось Богові, дякуючи за те, що Він пожертвував нам. Ми даємо Йому те, що найкраще і найцінніше: Тіло і Кров Христа. Бог дав нам Свого Сина і ми Його віддаємо Йому. Тіло і Кров Христа завжди в нашому розпорядженні, і тому ми завжди можемо належним чином подякувати Отцю, можемо дати Йому те, що справді гідне Його. Дякуючи Богові на Євхаристії, нам нема чого соромитися, в нас насправді є те, з чим ми можемо прийти до Нього.
Свята Марія Магдалина де Пацці (1566 – 1607), кармелітка з Флоренції, залишила нам особливу молитву до Марії. Замінивши слово “Марія” словом “Отець”, ми висловимо саме те, про що йдеться: “Отче, що ж я могла б Тобі дати, що б Ти охоче прийняв у мене? Якби я дала Тобі свою волю, то, боюся, Тебе б це не втішило, оскільки вона не згідна з Твоєю. Якби це був мій дух, то він неосвячений. Якби це була моя пам’ять, то вона забуває про Твої добродійства. Тоді любов не є чистою. Тому я хочу дати Тобі серце Твого єдиного Сина, і нехай воно, яке може дати Тобі більші дари, зробить це!”
Ми – достойні партнери в діалозі з Богом. Ми можемо дискутувати, торгуватися з Ним. Так робив святий Жан Віаней: “Святий і Одвічний Отче, давай поміняємося. Ти маєш душу мого приятеля в чистилищі, а в мене в руках є Тіло Твого Сина. Так звільни ж мого друга, а я пожертвую Тобі Твого Сина з усіма Його заслугами, в ім’я Його страждань і смерті”.
Євхаристія: дар Божий і наш дар
Чи Євхаристія це дар Божий для нас чи наша жертва, яку ми складаємо Богові? Як часто трапляється в християнстві – це і перше і друге.
“Божий дар не виключає, а навпаки, вивільнює наші дари для Бога”, – пише Ганс К. Каваллін. “Божий дар такий великий, Божа благодать така нечувана, діяння Бога таке творче, що вивільнює в людині відповідь, яка є як плодом благодаті, так і її власним. Св. Августин сказав, що коли Бог нагороджує заслуги святих, то нагороджує свої власні дари.
Текст Святого Письма говорить: “Усе бо від Тебе походить, і з Твоєї руки те, що ми Тобі дали” (1 Хр. 29, 14). А в Першій Євхаристійній Молитві ми читаємо: “Складаємо Твоєму найвищому маєстату з отриманих від Тебе дарів чисту, святу й досконалу Жертву”. Євхаристія є як даром Божим, так і нашим даром для Нього … оскільки Христос є як даром Божим для нас, так і даром людства для Бога.
Ми як діти, які беруть гроші у матері, щоб купити їй подарунок на день народження. Коли дитина приходить зі своїм подарунком, мати не каже їй: “Тобі має бути соромно давати мені подарунок, за який я сама заплатила!” Зовсім ні; вона не звертає на це уваги, а показує, як радіє подарункові, який їй принесла дитина. Так само Бог – все, що ми Йому даємо, ми отримали від Нього, і незважаючи на це Він поводиться так, наче все походить від нас.
Наша подяка полягає в тому, що ми все віддаємо Богові. “Бог дає нам так багато тільки для того, щоб ми Йому це пожертвували. Він одягся в тіло тільки для того, щоб пожертвувати його на хресті і нагодувати ним людей”, – писав Ганс Урс фон Бальтазар. Так воно є не тому, що Бог скупий і хоче отримати все назад, а щоб ми мали радість давання.
Школа подяки
На Євхаристії ми беремо участь у небесній подяці, де Ісус Своїм повнозвучним голосом виспівує cantos firmus, а всі янголи й святі разом з Ним багатоголосо співають і грають на незліченних інструментах. Ми пов’язані з нашими братами і сестрами в небі й, наскільки зможемо, пробуємо співати так, щоб не зіпсувати небесну гармонію.
Є чимось справді важливим знати про те, що ми тут не самі. Ми є учасниками, підхопленими небесною літургією. Кожна префація завершується вираженням нашого переконання, що разом з ангелами і всіма святими ми співаємо в один голос: “Свят, Свят, Свят!”
Але ми робимо ще й дещо більше. Ми даємо слово створінню. А з нами “незліченні громади Ангелів, котрі вдень і вночі служать Тобі і, вдивляючись у хвалу Твого обличчя, безустанно прославляють Тебе. А з ними і ми разом з усім створінням, що є під небом, з радістю визнаємо Твоє ім’я, взиваючи: Свят, Свят, Свят” (Четверта Євхаристійна Молитва). Ми стоїмо між небом і землею, і нашим завданням є поєднати їх між собою.
Євхаристія є школою подяки. В ній ми заново вчимося дякувати не тільки за добре й приємне, а й за працю, страждання й смерть. З’єднані з Ісусом, ми дякуємо за Його смерть, яка стала нашим спасінням, а через це дякуємо також за нашу смерть. Відправляти Євхаристію – це промовляти разом з Томою: “Ходімо й ми з ним, щоб разом умерти” (Ів. 11, 16).
Євхаристія може навчити нас дякувати за все. “За все дякуйте” (1 Сол. 5, 18). Марія – наш осяйний приклад. Її Magnificat – це євхаристійний гімн, пісня подяки. Хто ж не помислить про Євхаристію, слухаючи, як співає Марія, що Бог наситив благами голодних (Лк. 1, 53)? У житті Марії все є джерелом і нагодою до подяки.
Перекладено з польської за: о. Wilfrid Stinissen OCD. Chleb, ktory lamiemy. Poznan, 1995