Слово до читача
Завдяки благословенному Князю Апостолів, Петру, свята Римська Церква має першість (principatus) над усіма Церквами по всіх кінцях землі
(Послання 65, 2).
Слова папи Льва І, названого Великим, що засідав на престолі столиці Петра у 440 – 460 рр., є для нас гаслом, у якому ще раз можна відкрити істину, якою Христова Церква живе вже дві тисячі років: де є Петро, там є Церква.
Ісус, якийпередав Петру пастирську владу над усією Церквою, втілює це в словах: “Паси Мої ягнята” і “паси Мої вівці” (Йн 21,15-17). Відтепер місія Ісуса стає місією святого Петра. Це підтверджує й провіщення його мучеництва (Йн 21, 18). Ісус здійснюватиме свою місію “Доброго Пастиря” ( Йн 19) через служіння Петра. Те, яким чином було провіщено мучеництво святого Петра, вказує на те, що відтоді Ісус бере на Себе відповідальність за все подальше життя Петра.
Всі Отці Церкви, а також найдавніші документи вказують на загально визнану першими християнами істину віри, що Господь Христос наділив святого Апостола Петра найвищим авторитетом і владою над усією Церквою, а будь-хто, кому випадає бути наступником Петра у єпископській столиці в Римі, має примат влади Петра над усією Церквою.
Отже, Церква, яка є спільнотою Христа і грішних людей, має видиму структуру. Її встановив сам Ісус Христос: це папа, єпископи, священики, диякони та миряни. Щоби наш зв’язок (зустріч) з Ісусом був справжнім, він має здійснитися через зв’язок (зустріч) із Його Містичним Тілом, яким є Церква.
Ми хотіли б у цьому номері нашого журналу представити Ватикан — місце, звідки почалося християнство на Заході. Саме тут, у Римі, перебував і загинув мученицькою смертю святий Петро. Це сталося в 67 р., під час переслідувань християн за часів імператора Нерона. Історики роблять припущення, що святого Петра розіп’яли на хресті сторч головою в цирку Нерона, який був розташований на території сучасного Ватикану. Поховали його на цвинтарі неподалік того місця. Багаторічні археологічні розкопки під базилікою святого Петра увінчалися відкриттям гробниці першого Папи. Тепер вона просто під папським вівтарем Ватиканської базиліки. Ця гробниця є знаком того, що кожний єпископ Риму є наступником святого Петра, а внаслідок своєї посади — “Заступником Христа і Пастирем усієї Церкви, має цілковиту, найвищу та вселенську владу над Церквою” (Декрет Christus Dominus 2, 9).
о. Маріуш ВОЗНЯК ОР
Малий путівник по Вічному Місту
“ Треба мені і Рим побачити” (Діян 19,21), — так висловив своє прагнення побачити Рим у 57 або 58 році від Р.Х. святий Павло. Апостол саме завершував третю місіонерську подорож, яка пролягла до Малої Азії та Греції, і мав повернутися до Єрусалима. Але мрії несли його значно далі. Здійснення цих мрій у Римі увінчалося мучеництвом. Так само як і святий Петро, другий стовп Церкви, він власним життям підтвердив віру в Ісуса Христа. Ці два мучеництва зумовили виняткове місце і роль Рима в християнській свідомості. А те, що наступники Петра обрали своєю резиденцією саме Рим, зробило це місто воістину Вічним. І тому всі шляхи ведуть до Рима…
Йоан Павло II полюбив Рим ще задовго до того, як його побачив. Відомо, якою зворушливою була його перша зустріч з Вічним містом, коли незабаром після священичих свячень він приїхав сюди навчатися. 316 жовтня 1978 року Рим став ближчий слов’янам, ніж будь-коли раніше.
І площа, і палац
Відвідання Рима треба починати з Ватикану, тобто — до відома прочанина чи туриста — просто від площі та базиліки св. Петра. Це справді казкове місце, яких мало на світі. Воно красномовно свідчить про минуле, про велич і вселенськість Церкви. Саме тут засвідчили віру своїми діяннями і загибеллю перші християни, зокрема святий Петро.
Про площу й базиліку
Серцем базиліки, перші згадки про яку сягають часів Константина Великого, в нинішньому вигляді, спроектованому Мікеланджело і увінчаному чудовим куполом, є Конфесія і гробниця святого Петра під нею. Колонада роботи Берніні, якою оточена площа святого Петра, спрямовує наш погляд до найважливішого і, більше того, запрошує увійти всередину. Погляд паломника приваблює і Ватиканський палац. У кімнатах із двома крайніми вікнами в правому крилі часто працює святіший Отець. Це добре видно, коли стемніє, бо в цій кімнаті до пізнього вечора горить світло.
Наближаючись до базиліки, ніхто не забуде спинити погляд на Лоджії Благословення, з якої кардинал Фелічі звістив світові: “Habemus Papam!” Відтак там з’явився Йоан Павло II і мовив: “Я прибув до вас із далекого краю…” Звідти намісник Ісуса Христа вділяє своїм вірним Різдвяне та Великоднє благословення “Urbi et Orbi”, тобто Місту і Світу.
Входячи до собору, треба обов’язково звернути увагу на Священні Двері, які відчиняє сам Папа в ювілейні роки після трьох символічних ударів спеціального молотка. Востаннє це було 25 грудня 1999 року на знак початку святкування Святого року Великого Ювілею 2000.
У першій каплиці праворуч ми можемо помилуватися “П’єтою” Мікеланджело, яка промовляє про те, що любов завжди залишається юною. Неможливо перелічити всі твори людського генія і віри, зібрані протягом сторіч у базиліці. Можна роздивлятися і споглядати їх годинами. Ось бронзова статуя святого Петра. Існує звичай шанобливо прикладатися до стопи Апостола з надією знову відвідати Вічне Місто.
Перебуваючи в базиліці, слід усвідомлювати, що тут відбуваються найважливіші для Церкви події, тут працював Другий Ватиканський Собор. Над собою ми побачимо дивовижний монументальний купол, що спирається на чотири пілони зі статуями святих Єлени, Вероніки, Лонгіна та Андрія. Біля папського вівтаря — вхід до підземелля з гробницями пап. Там є і декілька національних каплиць, зокрема польська з образом Матері Божої Ченстоховської, який дуже любив Примас Тисячоліття, кардинал Стефан Вишинський.
Якщо після підземелля піднятися ліфтом на дах собору, враження буде особливо сильне. Коли виходиш на купол, то спочатку зсередини бачиш внутрішнє оздоблення храму, а потім зовні — ватиканські парки і все Вічне Місто. Майже завжди звідти видно албанські пагорби, біля підніжжя яких розташована літня резиденція папи в Кастель Гандольфо. Просто перед вами відкривається чудова панорама площі святого Петра, вулиці Примирення, спроектованої Беніто Муссоліні, річки Тибр і легендарного Замку Ангела. Цей замок збудував собі імператор Адріан як мавзолей. Проте чим він тільки не служив, навіть в’язницею! В пейзажі Рима він став помітним знаком, викликаючи захоплення та навіваючи роздуми.
Білий дим та пам’ятки старовини
Панорама, яка відкривається з даху базиліки святого Петра, справді вражаюча. Перш ніж ми помандруємо Вічним Містом, варто уважно придивитися до незвичайного лабіринту провулків та вулиць, гармонія та чарівність яких не має собі рівних.
На площі св. Петра відбуваються папські загальні аудієнції. Зазвичай щосереди, хіба що Святіший Отець вирушив у закордонне паломництво або відпочиває віддалік Риму. Тисячі паломників і туристів з усього світу густо заповнюють площу, бо… бути в Римі і не побачити Папу?! В зимову пору, коли холодно і падає дощ, аудієнції переносять до величезної пишної зали Павла VI. Неможливо описати піднесений настрій папських аудієнцій. Треба просто на них бути.
Ватикан — це також і ватиканські музеї. В них зберігаються казкові зібрання творів мистецтва з різних місць та періодів людських діянь, в тому числі славетна Ватиканська Пінакотека. Кожний знайде тут щось близьке саме йому. Багато оздоблені коридори ведуть до Сикстинської капели, яка є прямокутною залою з бондарним склепінням, розписаним, як і стіни, фресками найславетніших майстрів італійського Ренесансу. Вони відтворюють визначні біблійні події та постаті. На задній стіні між двома рядами фресок зображена сцена Страшного Суду.
Саме тут після смерті папи відбуваються конклави, тобто збори кардиналів, які обирають його наступника. Результат голосування за нового папу повідомляється світові димовими знаками. Білий дим означає, що конклав виконав своє завдання. Для віруючої людини перебування в Сикстинській капелі — це особлива нагода для роздумів і вдячної молитви Богові.
Ватикан є незалежною державою, на чолі якої стоїть Папа. Він є Первосвящеником Католицької Церкви, а також Єпископом Рима. Кордон Ватикану позначений жовтою лінією, яку перетинаєш, ступаючи на площу св. Петра. Ватикан має багато власних установ, також і пошту. Ватиканська пошта відома своїми дуже ретельно виконаними і гарними марками, до яких ласі філателісти всього світу. Перебуваючи в Римі, варто надіслати листівку чи лист близьким саме з Ватикану. Серед поштових раритетів є чимало присвячених особі та діяльності Йоана Павла II.
Чотири найбільші базиліки
Базиліка святого Петра — одна з чотирьох найбільших святинь Рима. В кожній з них є спеціальний папський вівтар. Друга за значенням — Латеранська базиліка св. Йоана. Перший храм під цією назвою постав тут у той самий час, що й базиліка св. Петра, тобто на початку IV ст. Той, що є нині, — плід перебудови, здійсненої в ХVІІ-ХVІП ст.ст. Тут відбувалися знамениті латеранські собори, а сусідній палац довго був резиденцією пап.
Серед витворів мистецтва привертає до себе увагу підлога, виконана славетною родиною Косматі, а також чудова готична дарохранительниця на папському вівтарі та фрагмент фрески Джотто з зображенням папи Боніфація VIII, який проголошує Ювілейний Рік 1300. Поруч із базилікою розташований Латеранський палац, а на протилежному боці вулиці — каплиця Святих Сходів, якими, за стародавнім переказом, Ісус зійшов до Пилата. Осторонь, на Есквілінському пагорбі, височіє базиліка Санта Марія Маджоре, побудована, як каже легенда, папою Ліберієм на місці з’явлення Богоматері, де на початку серпня випав сніг, після чого в місті припинився смертоносний мор. З підлоги роботи Косматі зводимо очі на стелю, оздоблену золотом, яке Христофор Колумб привіз із першої подорожі до Америки. В каплиці, що ліворуч, перед іконою Богоматері завжди моляться багато вірних. Цей образ Марії оточує велика шана. Він дуже подібний до Ясногірської ікони, яка, згідно з легендою, теж була намальована святим Лукою. Під папським вівтарем зберігаються реліквії віфлеємських ясел, де народився Ісус.
Рим завжди піклувався про те, щоб якомога повніше зберегти нам’ять про реалії втілення Божого Сина. Щороку в урочистість Божого Тіла з Латеранської базиліки святого Йоана до базиліки Санта Марія Маджоре вирушає процесія. Цей звичай повернувся під час понтифікату Йоана Павла II. Четверта велика базиліка — це собор св. Павла-за-Мурами. До нього веде розкішне внутрішнє подвір’я зі статуєю Апостола Народів, який недалеко від цього місця загинув мученицькою смертю. Велике враження справляє на відвідувачів овальний кесон із портретами всіх наступників святого Петра аж до Бенедикта ХVI. Вони становлять чудовий урок з історії папства та пап. Окрім ошатного внутрішнього оздоблення храму, варто оглянути і монастирське подвір’я, обведене внутрішньою галереєю і гарно декороване.
Давно, давніше, найдавніше
Рим є також продовженням давнини — як дохристиянської, так і християнської. Про красу міста дохристиянського періоду свідчать старожитності (що збереглися й досі) римського Форуму, великої площі, навколо якої колись стояли палаци і язичницькі храми. Зовні його найкраще можна роздивитися з боку Капітолію.
Ми дістанемося туди чудовими сходами біля храму Святої Марії ін Арачеллі, який є даром Богоматері за спасіння міста від чуми. Можна зійти і на римський Форум, і хай уява домалює те, що поглинув і знищив невблаганний час. Не слід обминати Мамертинську в’язницю, де був ув’язнений Апостол Петро. Легенда розповідає, що Апостол, як і колись Мойсей, видобув воду зі стін і охрестив нею навернену ним у християнство варту. Великою подією для паломника стане відвідання розташованого неподалік собору святого Павла в Кайданах, де стоїть чудова статуя Мойсея роботи Мікеланджело. Слід оглянути по дорозі храм, присвячений Марії. Його поставив Йоан III Собеський на спомин про перемогу над турками під Віднем.
Докладно ознайомитися з римським Форумом допоможе досвідчений гід. Перетнувши стародавню Віа Сакра, ви з його допомогою знайдете Лапіс Нігер, плиту з чорного мармуру, під якою є ніша, що вважається могилою Ромула, засновника Рима. В ній зберігся найдавніший зі знайдених у Вічному Місті напис, що датується VI ст. до Р.Х. Обов’язково треба побачити Тріумфальну арку Септимія Севера початку ІІІ ст. від Р.Х., споруджену на знак воєнних звитяг імператора.
З протилежного боку видно арку Тита, споруджену приблизно на сто років раніше на спомин про перемогу Веспасіана і його сина Тита над євреями і зруйнування Єрусалима в 70 році. На внутрішньому боці арки містяться зображення римських воїнів, які піднімають як здобич золоту менору — свічник ііз Єрусалимського храму. Поблизу стоїть арка Константина, збудована 312 року на честь перемоги над Максенцієм на Понте Мільвіо.
Над цією частиною Рима височіє Колізей. Тут був великий амфітеатр Флавія, неподалік якого стояла велетенська статуя Нерона, прозвана Колосом. Від цього пішла назва всієї будівлі. В ній відбувалися криваві ігрища і змагання гладіаторів, полювання на диких звірів і навіть мініатюрні морські бої. Колізей був також і місцем мучеництва тисяч перших християн. Під час понтифікату Йоана Павла ІІ встановився звичай щороку відправляти тут Хресну Дорогу у Велику П’ятницю. Це богослужіння очолює сам Святіший Отець.
Весільний торт і Григоріанський університет
Найдавнішими частинами Рима найкраще робити довгі прогулянки. Тільки так можна відчути надзвичайну атмосферу Вічного Міста. З протилежного боку Колізею Форум замикає площа Венеції, над якою підноситься масивна біла будівля, яку вперто називають весільним тортом. Це велетенський пам’ятник Віктору Еммануїлу.
Подейкують, що в 1944 році історики мистецтва просили союзників тимчасово скасувати привілей, який захищав Рим від бомбардування, щоб повітряні атаки могли знищити цей пам’ятник. Але, всупереч лихослів’ю, він існує й досі, а на ньому — могила Невідомого Солдата.
Повернувши праворуч, ми опинимось біля площі та церкви Дванадцяти Апостолів. А звідти вже рукою подати до Папського Біблійного Інституту і Григоріанського Університету. І там і там навчаються біблеїсти й теологи всього світу. Звідси виходять майбутні викладачі та професори, а також єпископи та церковні сановники. Як випускник Папського Біблійного Інституту, я не уявляю собі перебування в Римі без меланхолійної прогулянки до цього шанованого закладу.
Морозиво, вершки та піца
Потім можна податися до фонтану Треві. Його води, що мають силу очищувати душу, увічнив Фелліні в знаменитій сцені з фільму “La Dolce Vita”. Туристи кидають у фонтан через плече дрібні монети з надією ще раз повернутися сюди.
Хто має більше часу, може в одному з багатьох кафе з’їсти морозиво. Далі через площу Сан Сильвестро ми підемо в напрямку площі Іспанії та знаменитих Іспанських сходів. Майже в будь-яку пору дня і року, а особливо літніми вечорами, її вщерть заповнює сила-силенна прибульців з цілого світу. Там можна послухати музику й співи, зміряти поглядом Віа Кондотті з найелегантнішими та найдорожчими магазинами Вічного Міста.
Вразливі особи та мрійники обов’язково повинні завітати до кафе Греко, заснованого у XVIII ст., бо гостювали в ньому особистості такої величини, як Гете, Байрон, Ліст і Гоголь. Якщо зійти нагору Іспанськими сходами, можна відвідати французьку церкву Трініта дей Монті, а потім повернути ліворуч, до парку Пінчо. Ці зусилля будуть винагороджені чудовим краєвидом Вічного Міста, особливо мальовничим на тлі вечірньої зорі.
Спускаючись крутими вуличками з Пінчо, ми потрапимо на площу Народу. В кафе Розатті зазвичай збираються вершки римського суспільства, тут беруть початок плітки й пліточки, які потім облітають весь світ. Не можна обминути храм святої Марії дель Пойоло з двома прегарними іконами Караваджо. Найближча брама була стародавнім в’їздом до Риму з боку вулиці Фламініа, яка простягається в напрямку Ріміні та узбережжя Адріатики і завжди відзначалася жвавим рухом. На самій площі увагу привертає єгипетський обеліск часів Рамзеса II (фараона часів виходу народу Ізраїля з Єгипту), датований 1250 р. до Р.X. і встановлений у Римі в 1589 році. На повороті до площі Венеції погляд приваблюють елегантні магазини. Ще раз потрапляють на очі Іспанські сходи, тепер з лівого боку, а за кількасот метрів праворуч в’ється Тибр.
Побачивши ретельно відреставровану колону Траяна початку II ст., треба повернути праворуч і серед кам’яних джунглів знайти Пантеон, який зберігся найкраще з усіх витворів мистецтва стародавнього Рима. “Храм усіх богів” побудував імператор Адріан, який жив у першій половині II ст. Колись перероблений на християнський храм, він згодом перестав ним бути. У ньому похований Рафаель, а також королі Віктор Еммануїл II та Умберто І.
Треба обов’язково знайти час і гроші, щоб завітати до кав’ярні Тацца д’Оро, що розташована поблизу і слушно вважається найкращою в Римі. Чашка кави смакує там як ніде. Можна цей делікатес, старанно і гарно запакований, забрати додому. З ласощів виберемо морозиво, яке можна з’їсти на місці або по дорозі на площу Навона.
Це одна з найкрасивіших площ Вічного Міста, де невпинно кипить життя. Вона особливо гомінка ввечері, коли тут збираються артисти, художники і продавці найрізноманітніших сувенірів. Якщо дозволяють час і гроші, приємною буде вечеря з приятелями в одній з найближчих ніцерій. Вони вважаються найкращими в Римі.
“Куди йдеш, Господи?”
У жодному разі не можна обминути катакомби. Деякі з них, не дуже великі, розташовані майже в центрі Вічного Міста. Проте найважливіші — на його околицях. Найбільш відвідувані катакомби святого Калікста і святого Себастьяна біля знаменитої Віа Аппіа Антіка. Якщо ми вийдемо за мури стародавнього Риму недалеко від Брами святого Себастьяна, то натрапимо на церкву Кво Вадіс. Вона нагадує про зустріч Петра з воскреслим Ісусом після втечі Апостола з Мамертинської в’язниці. “Куди йдеш, Господи?” — це запитання зринає само собою, викликаючи в пам’яті рядки з роману Генрика Сенкевича, Нобелівського лауреата. А трохи далі — самі катакомби, великі підземні цвинтарі, місця поховання перших християн.
Кароль Войтила багато разів визнавав, що коли він приходив сюди, це завжди справляло на нього велике враження. Тут відчувається драма вибору віри, перед яким стояли християни перших сторіч. Підземна вулиця приведе нас до могили Цецилії Метелли, чий надгробок на Віа Аппіа зберігся краще від усіх інших.
Але ж це далеко не все! Скільки треба часу, щоб по-справжньому побачити Рим? Мільйони паломників і туристів приїжджають до Вічного Міста лише на кілька днів. Вони встигають ледь-ледь торкнутися незліченних скарбів людського духа і глибокої релігійної віри. Але навіть такого стислого часу вистачить, щоб полюбити Рим. Кожен, хто раніше мріяв побачити Вічне Місто, побачивши, знову плекає мрію якомога скоріше повернутися туди.
Усі дороги ведуть до Рима
“Усі дороги ведуть до Риму” — ця приказка має глибокий сенс. Рим це могутній осередок європейської і християнської культури, духовна столиця мільярдної спільноти католиків. Важливим центром він став ще в дохристиянські часи.
Язичницький Рим
За легендою, його заснували брати Ромул і Рем, вигодувані вовчицею. Дата народження міста — 753 р. до Р.Х. Лежить воно на семи горбах над Тибром, в центрі Італії.
Спочатку ним правили імператори, а коли їх скинули,було встановлено республіку. Мірою зростання його могутності Рим завойовував сусідні держави. У І ст. до Р.Х. все Середземномор’я вже перебувало під владою римлян, що пізніше посприяло поширенню християнства.
Саме місто стало могутньою метрополією, що налічувала здогадно понад півтора мільйона мешканців, з численною єврейською колонією. Це був адміністративний центр, в якому процвітало законовчення; культурний центр, де розвивалася латинська література, золота доба якої припала на злам І тисячоліття, і ненеревершена архітектура: поставали гарні будинки громадських установ і храми, оздоблені фресками та мозаїками. У Римі розквітла також і філософія, зокрема вчення стоїків, котрі проголошували братерство між людьми і проповідували високі моральні ідеали. Усі ці елементи пізніше сприйняло християнство.
У І ст. до Р.Х. в Римі почали правити імператори, і так було аж до кінця існування Західно-римської держави. За часів правління імператора Августа народився Христос.
Християнський Рим
Перші християни з’явилися в Римі у І ст. Християнство розвивалося в європейському середовищі, де проповідували Христову віру перший Єпископ Рима св. Петро і Апостол народів св. Павло. Обидва апостоли загинули в Римі під час переслідувань за імператора Нерона, ймовірно, в 67 р., і там же були поховані. Святий Петро — на Ватиканському пагорбі, а св. Павло — при Остьєнській дорозі (нині базиліка св. Павла за Мурами). Християнська громада швидко поповнювалася, до неї прилучалися і язичники, і раби, і представники аристократії; християни були навіть при імператорському дворі.
Перші три сторіччя — це період, з одного боку, успіхів християнства, а з другого —мучеництва та переслідувань християн.
Християнська спільнота була поділена на області, в домах обладнували каплиці, звершувалася літургія, організовувався клір, постали великі катакомби. Найславетнішими мучениками Риму є юна дівчина Агнія (Агнеса) і диякон Лаврентій; над їхніми могилами пізніше поставили базиліки.
У IV ст. Церкві дали свободу. Швидко зростала кількість вірних, збільшувалась вага Церкви. Над могилами св.св. Петра і Павла Константин Великий побудував базиліки, а свій Латеранський палац віддав Папі; там постала базиліка Пресвятого Спасителя, або інакше – св. Йоана на Латерані, яка стала кафедральним собором Рима. Вона залишається ним понині. Водночас християни дедалі краще усвідомлювали значення Єпископа Рима: св. Климент, папа у І ст., енергійно втручався в події під час заворушень у Коринфі; у II ст. пана намагався уніфікувати в усій Церкві час святкування Пасхи; на початку III ст. св. Іриней, єпископ Ліонський, писав про Римську Церкву, що вона перевищує всі інші гідністю свого Апостольського походження. Цей авторитет зміцнів, коли Рим перестав бути столицею держави, а папа став захисником римського народу, особливо під час нападів варварів і облог Рима. Вперше місто було захоплене в 410 р., потім у 455 р., і пізніше ще безліч разів відбувалися битви за Рим, який поволі перетворювався на руїни. Як захисники Рима відзначилися папи Лев Великий (V ст.), який затримав Атіллу, що поривався до міста, і Григорій Великий (VI—VII ст.ст.). За цих умов у 754 р. виникла Церковна Держава зі столицею в Римі, яка існувала до 1870 року. Зростала її могутність, зростала і роль пап як релігійних ватажків. Вони не завжди були римлянами, наприклад у VIII ст. ми мали пап сирійців.
Із IV ст. Рим став паломницьким центром, до якого сходилися християни з усього світу, щоб відвідати гробниці Апостолів і мучеників. Один за одним поставали нові храми й монастирі східного та західного обрядів. Рим зробився місцем зустрічі всього християнського світу, особливо Заходу; його роль як міста паломництв зросла, коли Свята Земля стала важкодоступною. У 1300 році відбулося проголошення першого Святого Року, на святкування якого зійшлися незліченні тлуми прочан. Так буде й надалі — кожного наступного Святого Року.
У Середньовіччі настав занепад папства: Рим був поділений між ворогуючими родами, які висували своїх кандидатів на місце папи. В Римі, на Латерані, відбувалися перші Собори, скликані на Заході, метою яких була ґрунтовна реформа Церкви: І Латеранський (1123 р.), II Латеранський (1139 р.), III Латеранський (1179 р.) і IV Латеранський (1215 р.). Останній з них був найважливішим і зібрав найбільшу кількість представників. У середньовічній Європі папа відіграваввирішальну роль не тільки в духовних справах, а й у політичних. Тому до Рима приїжджали посольства й навіть володарі з усієї Європи, тут шукали підтримки вигнані князі та васали, тут розв’язувалися спори. Отже, в Римі збиралися юристи, теологи, які допомагали папі вирішувати ці питання; вельможі приносили щедрі дари, які йшли на заснування та побудову храмів і монастирів. Так поволі виникла Римська курія. В 1309-1379 р.р. папи були змушені залишити Рим і перебували в Авіньйоні, у Франції. Наслідки цього для Рима були прикрі, місто занепало. Повернення пап до колишньої столиці започаткувало нову добу Рима, яка стала його найславетнішою добою: це XVI ст., Рим Ренесансу за часів пап Юлія II і Льва X. Виростали нові будівлі, серед них найпрекрасніша — перебудована базиліка св. Петра. Сюди з’їжджалися найкращі майстри Європи, художники, скульптори, архітектори, які знаходили тут працю і заробіток. Папи епохи Відродження сприяли розкопкам, звідки беруть початок чудові колекції ватиканських музеїв. Вони також збирали рукописи — християнські та язичницькі, західні та грецькі, а також латинські — надбання Ватиканської бібліотеки. Цей дивовижний період розквіту культури був водночас періодом релігійного занепаду. Спроба реформи, здійснена напередодні Реформації на Латерапському Соборі V (1512-1517), була невдалою. До того ж у 1527 р. Рим спіткала біда — пограбування міста військами Карла V (Sacco di Roma).
Проте до Риму знову прибували майстри, сюди без упину тягнулися маси прочан. З’їжджалися також юристи та богослови, щоб працювати у Римській курії, що розвивалася. При папах поставали наукові інститути, де формувалися майбутні кадри для інституцій Курії. Через своїх послів Рим підтримував зв’язки з усім християнським світом, і не тільки з християнським. Рим відвідували багато святих, деякі залишалися тут, оживлюючи релігійне життя міста. Одним із них був апостол Рима святий Філіпп Нері, апостол міської молоді та паломників. Тут осідали і засновники та настоятелі нових орденів. Все це сприяло церковному будівництву. XVII століття стало добою пишного розквіту римського бароко.
Після Тридентського Собору (1545-1563) утвердилась головна роль Римської курії, навколо Рима згрупувалися католицькі держави. Але з появою нових течій Просвітництва почався занепад авторитету папства, обмеження його світської влади, а далі — й занепад краси Рима у XVIII ст. Найглибший занепад був на межі XVIII-XIX ст., коли помер Пій VI, викрадений французами, а Пія VII вивезли до Парижа для коронації Наполеона (1805 р.). Рим підпав під вплив Франції. Після падіння Наполеона відродилася Церковна Держава зі столицею в Римі. У 1869 р. відбувся І Ватиканський Собор, на якому обговорювалось багато питань віровчення і було проголошено догмат про непомильність папи. Собор перервала інтервенція військ Гарібальді. Церковна Держава зі столицею в Римі перестала існувати. Пій IX на знак протесту усамітнився у Ватикані, оголосивши себе його “в’язнем”. Такий стан тривав до 1929 року, коли внаслідок угод, укладених у Римі, виникла Церковна Держава Ватикан.
Під час Другої світової війни Пій XII своїми енергійними діями рятував Рим від воєнних дій, а римських євреїв — від смерті. У 1962-1965 рр. у базиліці св. Петра відбувався II Ватиканський Собор, скликаний папою Йоаном XXIII і завершений Павлом VI, який глибоко реформував структуру Церкви.
Сьогодні Рим — це тримільйонне місто. Його єпископом є Папа, який через одного з кардиналів управляє Римською дієцезією. Єпископ Рима є водночас Патріархом Заходу і Примасом Італії. Кафедральним собором, як і раніше, є Латеранська базиліка Пресвятого Спасителя. Всі кардинали мають тут свої титулярні храми.
У Римі перебуває велика кількість духовних осіб Католицької Церкви. Тут навчаються студенти, духовні й миряни з усього світу, здобуваючи знання у своїх національних коледжах. Тут розташовані Генеральні доми багатьох жіночих і чоловічих орденів та згромаджень і багато християнських релігійних закладів та інституцій, більш або менш пов’язаних із Церквою, а також наукові відділення академій багатьох держав. Щороку до Рима приїжджають мільйони людей, щоб помилуватися мистецькими скарбами і відвідати місто як паломники.
Значення Рима
Для віруючих людей Рим є місцем, де проповідували св.св. Петро і Павло, де вони загинули і поховані. Це місце, де перебуває наступник св. Петра, Папа, на якому Христос будує єдність своєї Церкви. Отже, Рим є центром єдності Церкви. Він також є місцем свідчення Христової віри багатьма мучениками і сповідниками, чий святий прах спочиває у цій землі. У Римі зберігаються найцінніші пам’ятки християнства — свідки його історії від початку аж до наших часів. Рим є містом християнської культури, численних наукових інститутів, серед яких найбільший у світі осередок католицької науки, який складають Ватиканський музей і бібліотека, архіви Ватикану доступні для вчених, а також бібліотеки навчальних закладів. Самі лише старожитні пам’ятки Рима становлять єдину в своєму роді наукову лабораторію. У Римі розміщені центральні управління Церкви, що стали міжнародними після реформи папи Павла VI. Людина, чи належить вона до Католицької Церкви чи ні, знайде тут увесь засяг європейської культури: від грецької, яку сприйняли і засвоїли римляни, через римську культуру Середньовіччя, Ренесансу, Бароко, Класицизму аж до культури Нового часу. Доповнюють німу оповідь пам’яток архітектури багатющі колекції музеїв. На світі немає іншого такого міста, де б так повно була представлена європейська культура. І тому кажуть, що кожний європеєць почувається в Римі як удома.
Держава Ватикан
Хоча Ватикан — це найменша держава світу, вона має не тільки свій уряд, законодавство, адміністрацію і армію, але й пошту, радіостанцію, газету, друкарню, видавництво і телебачення. І бюджет — нівроку!
Ватикан (Stato della Citta del Vaticano) має територію ледве 0,44 кв. кілометри (або 44 га). Одна третина поверхні Ватикану — це забудова, одна третина — славетні парки, а решта — дороги та площі.
До Ватикану належить декілька об’єктів, розташованих в інших частинах Рима, в тому числі три знамениті найбільші базиліки: Латеранська базиліка святого Йоана, Санта Марія Маджоре і Святого Павла-за-Мурами, а також літня резиденція пап в Кастель Гандольфо.
Від трактату до конкордату
Нинішні кордони Ватикану були визначені на підставі Латерапських Угод 11 лютого 1929 року, які від імені папи Пія XII підписали кардинал П’єтро де Гаспаррі та правитель Італії Беніто Муссоліні.
Договір визначав владу папи над Ватиканською державою, фінансові питання і стосунки Ватикану з Італійською Республікою, гарантуючи водночас і незалежність Апостольської Столиці.
Виникнення Держави-Міста Ватикану поклало кінець стану “в’язня Ватикану”, яким проголосив себе папа Пій IX, коли 20 вересня 1870 року італійські війська, що прагнули об’єднати країну, зайняли Рим і ліквідували залишки Церковної Держави.
Внаслідок підписання Латеранських угод Церква формально визнала існування італійської держави зі столицею Римом. А італійці визнали існування Ватиканської держави і гарантували їй право на власну армію, поліцію, суд, пресу і радіостанцію. Ватикан також отримав відшкодування в розмірі 1,75 мільярда лір за втрату Церковної Держави.
Окрім цього італійська сторона зобов’язалася подавати до Ватикану воду та електроенергію. Конкордатна частина угод визначала, що католицька релігія є єдиною державною релігією в Італії і гарантувала, що цю релігію викладатимуть у початковій та середній школі.
466 громадян
Два роки тому Ватикан налічував 466 громадян. Серед них 48 кардиналів, що мешкають в Римі, 253 дипломатичні представники Апостольського Престолу, 78 членів Швейцарської гвардії і 43 духовні осіби, а також 44 мирян.
В самому Ватикані мешкає 455 осіб, з яких тільки 154 мають громадянство цієї держави, а решта є громадянами інших країн.
Громадянином Ватикану є також, звісно, Святіший Отець, проте його особа не враховується в статистиці. Апостольська Столиця надає працю 2581 особі, як світським, так і духовним.
Римська курія
Ця назва запозичена зі стародавнього римського права (від лат. curare — піклуватися). Під нею розуміють комплекс церковних закладів, що звуться дикастерії (гр. дикастеріон — інституція, орган). Вони допомагають Папі в управлінні Церквою.
Ісус Христос доручив піклуватися про Вселенську Церкву Колегії Апостол і в зі святим Петром на чолі. Вже з перших століть існування Церкви папі допомагали виконувати обов’язки Наступника святого Петра радники та співробітники, так звані нотаріуси Апостольської Столиці. Згодом з’явилися управління, трибунали, комісії та конгрегації. Близько IV ст. свою діяльність розпочало перше управління — Апостольська канцелярія, призначена готувати папські документи. Минали століття, виникали інші дикастерії. Так, наприклад, господарсько-фінансові справи у XI ст. доручили новоствореному управлінню Апостольської Палати, а судові, трохи пізніше, — папським трибуналам. А вже папа Сикст V у 1588 р. організував Римську курію. З невеликими змінами вона працює й досі. У відповідь на вимоги часу в XX ст. папи тричі здійснювали реорганізацію Римської курії: у 1908 р. це зробив св. Пій X, після II Ватиканського Собору, в 1967 р. — Павло VI, а в 1988 р. — Йоан Павло II.
Остання реформа запровадила чіткий поділ окремих дикастерій Курії:
- Державний Секретаріат;
- Конгрегації;
- Суди;
- Ради;
- Управління.
- Перше місце — за Папським Державним Секретаріатом із кардиналом-Державним Секретарем на чолі. Секретаріат має два відділення. Одне покликане безпосередньо сприяти Святішому Отцю в управлінні Церквою і координувати роботу Курії та папських легатів, а друге відомство зайняте відносинами зі світськими владами окремих країн.
- Конгрегації — це своєрідні міністерства, органи управління. їх є дев’ять: Віровчення, Східних Церков, Божестенного культу і дисципліни Таїнств, Справ Канонізації, Єпископів, Євангелізації народів, Духовенства, Інститутів Богопосвяченого Життя і Товариств Апостольського Життя, Семінарій та Навчання.
- Суди допомагають Папі як судді всіх членів Церкви. До судів належать: Найвищий Трибунал Апостольської Сигнатури з призначених Папою дванадцяти кардиналів з Кардиналом Префектом на чолі; Римська Рота (суд у церковних справах, — Прим, пер.), керована деканом Римської роти, яка передовсім розглядає апеляції щодо вироків нижчих церковних трибуналів, що надходять в Апостольську Столицю з усього світу; Апостольська Пенітенціарія розв’язує справи, що стосуються сумління, а особливо ті, що пов’язані з Таїнством Примирення. Цей трибунал очолює кардинал Великий Пенітенціарій.
- Є дванадцять рад у таких справах: Мирян, Єдності Християн, Родини, Справедливості та Миру, Доброчинної Діяльності (“Cor unum”), Душпастирства Емігрантів та Подорожан, Апостольства Працівників Охорони Здоров’я, Інтерпретації Права, Міжрелігійного Діалогу, Діалогу з Невіруючими, Культури, Засобів Масової Інформації.
- До Римської курії належать три відомства, підпорядковані Державному Секретарю, а саме: Апостольська Палата, Управління Майна Апостольської Столиці та Префектура Економічних Справ. До неїналежать ще дві інституції, діяльність яких стосується особи Святішого Отця: Префектура Папського Дому і Управління Літургійних Церемоній Папи.
Існують також установи, що безпосередньо не належать до Римської Курії, але служать Святішому Отцю, Курії та Вселенській Церкві. Ними є: Ватиканський Архів, Академії, першість серед яких має Папська Академія Наук, Ватиканське Видавництво, різні періодичні видання, серед яких особливе місце посідає “L’Osservatore Romano”, Ватиканське Радіо, телевізійний центр і так зване Забезпечення базиліки святого Петра. Папський роздавач милостині безпосередньо підлягає Святішому Отцю.
Сім років без дефіциту
Сім років фінанси Апостольської Столиці є в доброму стані. В цьому є велика заслуга американського кардинала польського походження Едмунда Казимира Шоки. Він, як керівник Префектури господарських справ Апостольської Столиці, що слідкує за станом ватиканських фінансів, ліквідував дефіцит уже на третьому році виконання своїх службових обов’язків.
Сьогодні кардинал Шока, голова папської комісії у справах Держави Міста Ватикану, займається справами щоденного функціонування Ватикану.
Поправити фінансовий стан стало можливим завдяки мудрій грошовій політиці і економії, а також завдяки ретельності, з якою єпископати окремих країн виконують обов’язок відрахувань на утримання головних інституцій Церкви.
Наприклад, в 1996 році єпископати перерахували Апостольській Столиці понад на 2, 5 мільйони доларів більше ніж в попередньому році. В тому ж році прибутки перевищили витрати на близько 400 мільйонів лір, тобто понад 250 тисяч доларів.
Ще кращий результат було досягнуто в 1998 році, коли було зареєстровано 1,516 мільйонів доларів прибутку.
Однозначно збитковою є діяльність закладів Апостольської Столиці, тобто Римської Курії, а також закладів, що пов’язані з Апостольською Столицею, до яких належить Ватиканське Радіо, газета “L’Osservatore Romano”, Друкарня Поліглот, Ватиканське видавництво та Ватиканський Телевізійний Центр CTV. Однак прибутки, і дуже вагомі, приносить Управління нерухомості Апостольської Столиці (APSA), що розпоряджається акціями та облігаціями, які має Ватикан. З балансу Апостольської Столиці вилучені фінанси Ватиканської держави.
В бюджеті не враховуються так звані динарії Святого Петра, які віками католики переказують на підтримку доброчинної діяльності папи. Це великі суми, про що можна судити з того, скільки Святіший Отець жертвує на різні харитативні цілі. Так, наприклад, в 1997 році він пожертвував 200 тисяч доларів на користь ООН, що були призначені для допомоги біженцям з Руанди, Анголи і Балканських Країн.
Ходять легенди про розкіш, що панує в Ватикані, але, відвідуючи ці заклади, можна переконатися, що в них панує тіснота, а обладнання є далеким від розкоші. Також і в апартаментах кардиналів важко знайти розкіш їхніх попередників минулих епох.
Курія робить ставку на молодих
1 липня 1999 року почав діяти новий регламент для працівників Римської курії, опрацьований Папською Радою у справах Держави Міста Ватикану під керівництвом кардинала Шоки.
За новими приписами, шанс на працевлаштування у Ватикані матимуть духовні особи, яким не більше 45 років. Звісно, це не стосується кардиналів, архієпископів і єпископів, що керують конгрегаціями та управліннями Римської курії, — це дуже досвідчені люди, зазвичай вже немолоді.
Миряни, які влаштовуються на працю у Ватикані, повинні мати не більше 35 років, бути звільненими від військової служби, бути в доброму здоров’ї і несудимими. Від них також вимагається, щоб їхній настоятель надав свідчення про їхню “релігійну, моральну та громадську позицію”.
Нові співробітники, отримуючи посаду, сповідують віру і дають присягу вірності та збереження службової таємниці. Порушення її призводить до звільнення з роботи. Серйозні неприємності можна мати з приводу необгрунтованої відсутності, невиконання обов’язків, сторонніх занять в бюро, виносу документів ( в тому числі на комп’ютерних дискетах), отримання подарунків, а також поведінки, що не відповідає вченню Церкви — також і в приватному житті.
Без згоди керівників працівники не можуть давати інтерв’ю пресі, а також робити офіційні заяви чи зізнання. Працівники Ватикану мають бути “в курсі всіх справ”, якщо йдеться про вчення Церкви та технічні аспекти їхньої праці.
Вихідними в Римській курії, окрім неділі та найголовніших свят, є річниця обрання Папи, його іменини, річниця установлення Ватиканської держави, спомин св. Йосифа Працівника, Страсні Четвер, П’ятниця та Субота, понеділок і вівторок після Пасхи, надвечір’я та наступний день після Успіння Пресвятої Діви Марії, надвечір’я і два дні після Різдва Христового, а також останній день року.
Працівники Римської курії мають право на 26 днів відпустки.
30 кілометрів на годину
Хоча Ватикан є настільки маленькою державою, що на машині там не розженешся, новий розпорядок обмежує там швидкість до 30 км/год.
На думку кардинала Шоки, рух транспорту в цій найменшій державі світу став нестерпним і вимагав нових правил.
Територія Ватикану поділена на дві області: північну і південну, кожна з яких має свій в’їзд. Переїзд з однієї області до іншої заборонений.
Дозвіл на в’їзд всередину, що надається не всім і у виняткових випадках (хіба що йдеться про постійних робітників Апостольської Столиці), дає право на 90-хвилинну безкоштовну парковку на підземній стоянці поблизу залізничної станції або в призначених місцях.
Просто неможливо, щоб хтось, хто не мешкає на території Ватиканської Держави, міг залишити там машину на ніч.
Площа святого Петра
Саме тут щонеділі збираються натовпи вірних, чекаючи на благословення Святішого Отця; тут рік за роком влаштовують різдвяні ясла та чудову ялинку, тут правиться меса в Пасхальну Неділю.
Неминуща краса цього місця схиляє на мить замислитися, якби готуючись увійти в стіни Базиліки святого Петра. І в цьому немає нічого дивного: спроектований Берніні простір є безсумнівно його найгеніальнішим твором. Названа іменем святого Петра площа належить до найвидатніших просторових рішень в архітектурі.
Треба відкрити купол
Коли в 1614 році було закінчено доручену папою Павлом V, за пропозицією колегії кардиналів, перебудову базиліки святого Петра, виявилося, що затверджений і здійснений проект Карла Мадерно (1556-1629) мав багато недоліків. Увінчання добудованого корпусу високим і оздобленим фасадом змінило дотогочасний характер храму. Бо він заслонив центральну частину собору і в значній мірі обмежив вид на чудовий купол роботи Мікеланджело. Відтоді нею можна було милуватися тільки на великій відстані. Купол втратив свій первинний сенс осі всієї будівлі.
Площа за 12 років
Після смерті Мадерно в 1656 р., завершити роботи в базиліці було доручено Джанлоренцо Берніні (1598-1680). Він повинен був також виправити помилки попередника. Спочатку Берніні планував облямувати спроектований Мадерно фронтон двома вежами, що мали бути свого роду оправою для центрального купола. Але ця ідея виявилася хибною.
В 1655 р. майстер створив проект найдивовижнішої міської площі всіх часів. Оскільки роботи по будуванню самої базиліки тривали 120 років і виконувалася багатьма майстрами, Берніні вдалося закінчити реалізацію свого проекту лише через два роки.
Еліпс із трапецією
Як творці, так і замовники нового будівельного починання на території Ватикану прагнули розширити простір базиліки. Площа мала служити для звершення церковних обрядів за участю великих мас вірних і водночас бути придатним місцем для милування самим храмом, а також підкреслювати його красу. Беручи до уваги ці принципи, Берніні поділив простір перед базилікою на дві неоднакові за формою і розміром частини. Тій частині, що примикає до храму і закінчується великими сходами, майстер надав форму трапеції, а іншій, набагато більшій, що мала бути власне площею, — вигляд еліпсу. Простір перед храмом набув справжнісінького барокового стилю, “атакованого” архітектурою, а форма площі призвела до того, що відкрита територія досконало переплітається із будовою.
248 колон та 88 стовпів
Еліпсоїдну форму другої частини площі обмежують два півкола, утворені почетвереною колонадою, що зветься “колонада Берніні”. Ці півкруглі портики, що обрамляють овал площі, спираються на 248 кам’яних колон і 88 стовпів заввишки 15 метрів. Простір між рядами колон достатній, щоб розминулися два потяга. Обидва портики мають по 20 метрів висоти, 17,5 метрів ширини і увінчані 140 статуями святих, кожна з яких 5 метрів заввишки.
Берніні спроектував площу так, щоб через перспективу підкреслити величезність храму: безсумнівно майстер прекрасно орієнтувався в законах оптики. Обидві частини колонади простягаються від її овалу до фасаду базиліки не прямо а навскіс, трохи відкриваючись перед глядачем.
Обеліск і куля з реліквіями
Еліпс, що утворює овал площі має 240 м в більшому діаметрі і 200 м в коротшому. Поверхня самої площі не є плоскою. Вона спочатку піднімається, а потім опадає посередині, щоб знову піднятися біля сходів базиліки.
Це створює враження, що об’єкти, які виглядають здалека як великі, поблизу стають малими, а ті, які на відстані здавалися малими, вражають поблизу своїм величезним розміром.
В точно визначених фокусах еліпса площі розмістили в її бруку два каменя. В геометричному центрі був встановлений справжній єгипетський обеліск. В тридцять дев’ятому році після Р.Х. його привіз з Геліополю імператор Калігула і поставив коло цирку, перед яким пізніше був розп’ятий святий Петро.
В 1586 році Папа Сікст V наказав перенести обеліск до базиліки. Перевезення великого, важкого об’єкту та необхідна для цього підготовка зайняли близько чотирьох місяців. Обеліск разом з хрестом, що його увінчує, становить 42,23 метра. В кулі під хрестом помістили реліквії Святого Хреста.
На одній лінії з обеліском Берніні розташував два чудових фонтана, кожний висотою 8 метрів. Один з них створив Мадерно, а другий – він сам.
Погляд на площу і базиліку
Однак для остаточного вигляду однієї з найдивовижніших архітектурно-урбаністичних конструкцій на світі вирішальним стало прокладення в 1934-1937 роках широкої, презентабельної магістралі Делла Кончіліаціоне (Алея Примирення – на спомин про Латеранські Угоди 1929 року, які примирили Італійську державу з Ватиканом). Нова алея з’єднала базиліку і площу святого Петра із замком святого Ангела і Тибром.
Реалізована, за наказом фашистського лідера італійців Беніто Муссоліні, ідея, яку було визнано спірною і навіть варварською, все ж таки не була новою. Ще в XV віці такий намір мав Папа Миколай V, примірялися до нього також і в наступних віках. Бо раніше на площу виходили просто з плетіння вузьких вуличок, щільно забудованих злидарськими, хоча і дуже мальовничими кам’яними будиночками.
Як би ми не оцінювали сьогодні цей знос, залишається фактом те, що з Віа Делла Кончіліаціоне можна милуватися чудовим монументальним архітектурним комплексом, який складається з площі і базиліки вже без жодних перешкод.
Базиліка святого Петра в Римі
Місце, де височіє базиліка святого Петра, не є випадковим. Його незвичайна історія сягає далекого минулого, початку нашої ери, коли неподалік сьогоднішнього храму стояв один із римських цирків. Заснований імператором Калігулою, він був розбудований близько 60 р. від Р. X. Нероном і, через нього ж, здобув недобру славу, коли після пожежі в Римі в 64 р. імператор влаштовував у ньому криваві видовища, під час яких масово вбивали християн.
У 67 р. перед цирком загинув мученицькою смертю на хресті святий Петро, апостол, якого Христос призначив Своїм Наступником на землі.
Через декілька років тодішній єпископ Риму і первоієрарх Церкви Анаклет І наказав побудувати каплицю над могилою Святого. Незабаром це місце, до якого стікалися великі натовпи прочан, стало для визнавців нової віри одним із перших центрів культу.
Перебудова базиліки
У часи правління імператора Константина Великого (280- 337) християнство вийшло з підпілля. Константин, поєднавшись із Церквою, реформував її і залучив до участі в суспільному житті. За наказом володаря поставили перші храми, де могли відкрито збиратися вірні. В 324-344 рр. над гробом святого Петра, на місці колишньої каплиці, збудували велику базиліку. То була споруда на п’ять нефів, оздоблена всередині фресками і мармуровими скульптурами.
У цьому первісному вигляді базиліка святого Петра простояла аж до середини XV ст. Оскільки більш як тисячорічна будівля була вже дуже пошкоджена, а деяким її частинам, за розповідями сучасників, загрожував обвал, єпископ Риму Папа Миколай V (понтифік 1447-1455 років) ухвалив ґрунтовно перебудувати її.
Нова базиліка повинна була мати форму латинського хреста, з прекрасним куполом, що мав увінчати перехрестя головного нефа з трансептом. Але реалізація проекту тривала відносно недовго. Після смерті Миколая V її було припинено на півсторіччя.
Зведіть найпрекраснішу базиліку світу
Перебудову базиліки св. Петра розпочав у 1503 р. Юлій II (понтифік у 1503-513 рр.). У своїх планах він пішов на крок далі: вирішив знести давньохристиянський храм, а на його місці спорудити нову, найпрекраснішу базиліку світу.
Проект він доручив одному з видатних будівничих тієї доби – Донато Браманте (1444-1514). Цей видатний архітектор і маляр цілковита змінив первісну концепцію. Він задумав створити п’ятикунольну центральну будівлю на основі грецького хреста з чотирма наріжними каплицями, красу кожної з яких мала підкреслювати вежа.
Центральний купол, формою схожий на купол Пантеону (язичницького, а потім християнського римського храму), мав розміщатися безпосередньо над тим місцем, де багато сторіч тому був похований св. Петро. Браманте планував прикрасити будівлю багатьма колонадами, лоджіями, галереями та карнизами.
Приголомшливий проект і … корупція
Папа без вагань ухвалив новий проект, який приголомшував величчю й точністю конструкції. Давньохристиянська базиліка перестала існувати, а за її знесенням наглядав сам Браманте.
18 квітня 1506 р. було закладено наріжний камінь під новий храм, а його майбутні обриси з’явилися на медалі, відлитій на честь цієї події. В 1513 р. помер папа Юлій II, через рік пішов із життя проектувальник Браманте, який встиг доручити продовження роботи молодому, але вже загальновизнаному митцеві Рафаелю Сайті (1483-1520). Йому випало нелегке завдання виправити хиби Браманте.
У ренесансному Римі не було таємницею, що знаменитий Браманті, захмелілий від слави, живе не своїм коштом, витрачаючи тисячі дукатів. Коли в нього не ставало грошей, він без найменших докорів сумління брав їх із фондів, призначених на будівництво базиліки. От через що економили, з далекосяжними наслідками, на будівельних матеріалах. Серед римлян поширилася приказка: “Колони Святого Петра сплачують борги Браманте”. Бо для спорудження чотирьох міцних стовпів, які, скріплені арками, повинні були витримати вагу купола, що увінчує базиліку, Браманте використав малопридатний будівельний матеріал.
Кожний по-своєму
Рафаелю і приставленим до нього помічникам-архітекторам знадобилося п’ять років, щоб упоратися з плодами недбалості Браманте. Вони й собі змінили концепцію храму, повертаючись до плану на основі латинського хреста. Новий проект був затверджений папою Львом X.
Коли в 1520 р. помер Рафа- ель, який керував роботами, його наступником став Антоній Сан- галло (1484-1546).
Вій пробував укріпити погано зроблені Браманте стовпи та арки, але насамперед, уже вкотре, прагнув змінити архітектурну концепцію і збільшити передню частину споруди. Розпочате, а потім знову припинене будівництво, зміни концепції і мляві роботи тривали аж до смерті Сангалло в 1546 р.
Мікеланджело вивільняє святого Петра
Через рік Павло III (понтифік у 1534-1549 рр.) доручає вести роботи в базиліці генію епохи Мікеланджело Буонарроті (1475-1564).
Хворий, 72-річний майстер береться за це завдання, працюючи, як він сам часто підкреслював, “per la Gloria di Dio” – на славу Божу.
Геніальний творець виявився цілком гідним дорученої йому справи. Відкинувши неприязнь, яку він мав до Браманте, Мікеланджело належно оцінив його проект і лише дещо спростив, завдяки чому план храму став компактнішим. Він збільшив товщину стін і зміцнив стовпи під головним куполом.
16 років Мікеланджело
Мікеланджело спроектував купол, який величчю і сміливістю мав затьмарити куполи Пантеону і спорудженого на сто років раніше собору Санта Марія Дель Фіоре у Флоренції. Зроблена на його замовлення дерев’яна (з липи) модель купола в масштабі 1: 15000, з деталями з глини, змішаної з тирсою і клеєм, збереглася до наших днів.
Мікеланджело прагнув у проекті до цілковитої гармонії, плавності ліній, враження глибини, уникнення пригніченості величезними розмірами будівлі. Отже, останнє з доручених майстру завдань було, без сумніву, найважчим з усіх, з якими йому довелося зустрітися. Його мрією був витвір мистецтва, який став би позачасовим символом досконалості.
За ті 16 років, що їх віддав він будівництву базиліки, було споруджено три частини храму на основі грецького хреста, головну частину, закінчено роботу над тамбуром головного куполу, двома малими куполами над каплицями і побудовано так звану Григоріанську каплицю.
Ліхтар на вершині купола
Водночас велися і декоративні роботи, і оздоблення всередині та зовні храму. Цього разу теж, незважаючи на енергійні дії майстра, були перерви в роботах. У 1555,1557 і 1563 рр. вони припинялися то через брак фондів, то через інтриги, затіяні недругами Мікеланджело. Майстер так і не дочекався побачити готовий купол, який побудували тільки в 1588-1590 рр.
Після смерті Буонарроті Пій IV (понтифік у 1559-1565 рр.) доручив продовжити його справу двом новим архітекторам. Протягом наступної чверті століття роботи посувалися дуже повільно. Бракувало грошей і зацікавленості з боку наступних пап. У 1588 р. Сикст V (понтифік у 1585-1590 рр.) наказав завершити будівництво храму. Нагляд довірили двом архітекторам, які раніше співпрацювали з самим Буонарроті. Через 22 місяці справу було доведено до кіпця.
Споруджений за 174 роки
Але невдовзі виявилося, що це ще не кінець. У 1605 р. Колегія кардиналів визнала щойно закінчений храм надто тісним. Були й закиди, що базиліка не покриває повністю “святої землі”, на якій стояв давньохристиянський храм. Дехто стверджував навіть, що план на основі грецького хреста є “язичницьким” планом.
Павло V (понтифік 1605- 1621 років) погодився з ідеєю збільшення площі собору і оголосив конкурс на новий проект. Переміг Карло Мадерно (1556— 1629), який запропонував на половину продовжити східну частину. Фактично належало прибудувати до існуючого храму трьохнефову базиліку з трьома каплицями з кожного боку.
Однак Мадерно не взяв до уваги те, що висунута вперед частина – з чудовим, але, па жаль, дуже високим барочним фасадом – затулить імпозантний купол Мікеланджело, який буде видно тільки здалеку. Тому дехто був навіть за те, щоб добудовану частину корпусу розібрати. Однак 18 листопада 1626 р. — через 174 роки після ухвали про будівництво нової базиліки св. Петра і через 120 років після початку робіт Браманте – найбільший християнський храм освятив Папа Урбан VIII (понтифік у 1623-1644 рр.).
Монументальний балдахін
Творцем архітектурного образу цієї єдиної в своєму роді споруди треба, безперечно, вважати Мікеланджело Буонарроті, а митцем, який надав їй (як і площі св. Петра) остаточного вигляду, був Джанлоренцо Берніні, геніальний майстер бароко, який заслужив найменування мистецького володаря Риму. Берніні належить усе барочне оздоблення внутрішності базиліки.
Головним її елементом став споруджений у 1624-1633 рр. монументальний балдахін. Він височіє на перехресті головного і поперечного нефів, просто під куполом Мікеланджело. Під розтягненим на чотирьох спіральних колонах бронзовим балдахіном розташований головний вівтар, що укриває крипту з реліквіями св. Петра.
Папський трон
У 1657 р. Берніні спорудив так звану Катедру св. Петра (Cathedra Petri) – пишно оздоблений трон першого Папи, який підтримують чотири Вчителі Церкви, що підносяться серед ангельських хорів на стіні апсиди храму. Цей шедевр сценографії розташований просто над трибуною (підвищенням для хору) і нижче золотавого овального вікна з вітражем, який символізує всюдисущого Святого Духа.
Майстер спроектував і мармурове обличкування стін всередині святині, три надгробки і чотири каплиці в підземеллях базиліки. Внутрішня оздоба захоплює досконалим відчуттям форми і кольору скульптурних та архітектурних елементів, чудовим використанням гри світла і тіні. Все, аж до найдрібніших деталей, задумано надзвичайно точно.
Крок за кроком по базиліці
Базиліка може приголомшити не тільки розмірами і довершеністю архітектурної композиції, а й безліччю зібраних у ній безцінних творів мистецтва. Серед них є мозаїка, виконана Джотто, яка прикрашала ще давньохристиянську базиліку, статуя Константина Великого, вирізьблена Берніні, але насамперед скульптурний шедевр Мікеланджело – славетна П’єта.
Під храмом, між плитковим настилом і підлогою давньої базиліки на триметровій глибині під ним, розташовані Ватиканські гроти (Sacre Grotte Vaticane).
Відвідувачі можуть також піднятися на купол. На висоті понад 40 метрів є тераса, з якої сходами між двома шарами купола можна перейти на галерею, що оперізує його тамбур, а з неї – на наступну, з якої можна потрапити на саму вершину. Чудова панорама площі св. Петра як продовження будівлі собору, а далі – цілого Ватикану, Риму та його околиць, варта зусиль, затрачених на сходження.
Базиліка святого Петра – це символ сили християнської віри, шедевр архітектури і мистецтва, створений геніальними майстрами на замовлення пап, на славу Христа. Вона є водночас і здійсненням мрій Мікеланджело. Її краса віками захоплювала людей з усього світу.
Проповідник № 4 2001