«Після роздумів над милосердям Бога у Старому Завіті, сьогодні розпочинаємо розмірковувати над тим, як Сам Ісус привів його до повного звершення», – цими словами Папа Франциск розпочав свою катехизу, виголошену на площі Святого Петра у Ватикані під час загальної аудієнції., Тема нинішньої катехизи: «Євангеліє милосердя».
«Зустрічаючи натовпи людей, звіщаючи Євангеліє, зцілюючи хворих, наближаючись до останніх, прощаючи грішникам, Ісус вчиняє видимою любов, відкриту для всіх. Ніхто не є з неї виключеним. Вона відкрити для всіх без меж. Це чиста, безкорислива та абсолютна любов. Любов, яка осягає свою вершину у хресній жертві. Саме так, Євангеліє дійсно є Євангелієм милосердя, тому що Ісус є милосердям!» – наголосив Святіший Отець.
Як зауважив Наступник святого Петра, всі чотири Євангелії вказують на те, що Ісус, перш, ніж розпочати своє служіння, отримав Хрищення від Івана. За його словами, ця подія відображає «вирішальне спрямування всієї Христової місії». Адже Він не явився світові «у сяйві святині», хоч міг це зробити, ані не під фанфари, Він не представився, як суддя, але після тридцяти років прихованого життя у Назареті, прийшов до Йордану разом з численними представниками Свого народу та «став у чергу разом з грішниками», не соромлячись цього.
«Отож, вже від початків Свого служіння, Він явився, як Месія, що, спонукуваний солідарністю та співчуттям, взяв на Себе тягар людського стану. Як Він сам стверджував у назаретській синагозі, ототожнюючись з пророцтвом Ісаї: “Господній Дух на мені, бо він мене помазав. Послав мене нести Добру Новину бідним, звіщати полоненим визволення, сліпим прозріння, випустити пригноблених на волю, оповістити рік Господній сприятливий.” (Лк 4,18-19). Все те, що Ісус учинив після Хрищення було здійсненням початкової програми: принести усім любов Бога, Який спасає. Ісус, – наголосив Папа, – не приніс ненависть, не приніс ворожнечу. Він приніс любов! Величезну любов, серце, відкрите для всіх, для нас усіх; спасенну любов!».
Ставши «ближнім найостаннішим», щоб звіщати їм Боже милосердя, яке є «прощенням, радістю й новим життям», Божий Син, посланий Отцем, «дійсно є початком часу милосердя для всього людства». Присутні на березні Йордану, і навіть сам Іван Христитель, не збагнули відразу цього жесту, але голос Небесного Отця пролунав: «Ти – Син мій улюблений, у Тобі – Моє уподобання». «Таким чином, – пояснив Єпископ Риму, – Отець підтверджує шлях, на який Син ступив, як Месія, в той час як на Нього, немов голубка, сходив Святий Дух. Отож, серце Ісуса, так би мовити, б’ється в унісон із серцем Отця та Святого Духа, показуючи всім людям, що спасіння є плодом Божого милосердя».
За словами Наступника святого Петра, ще ясніше «споглядати велике таїнство цієї любові» ми можемо, зосередивши погляд на розп’ятому Ісусові. В той час, як невинний вмирає за нас, грішників, Він благає Отця простити тим, які Його розпинають. «Саме на хресті Ісус представив Отчому милосердю гріх світу, гріхи усіх: мої, твої, ваші… Саме там, на хресті, Він їх представляє, і цим всі наші гріхи скасовуються. Ніщо і ніхто не є виключеним з цієї жертовної молитви Ісуса. Це означає, що ми не повинні боятися визнавати себе грішниками», – сказав Папа.
У цьому контексті Святіший Отець звернув увагу на те, що ми схильні говорити про ближнього: «Він – грішник, він учив те чи інше…», – і осуджуємо інших. Натомість, за його словами, кожен з нас повинен би сказати: «Так, грішник. А я?». Бо «всі ми грішники, але прощені», бо кожен з нас має можливість «отримати це прощення, яким є Боже милосердя».
«Святе Таїнство покаяння вчиняє актуальною для кожного з нас силу прощення, яка випливає із хреста та оновлює в нашому житті благодать милосердя, здобуту для нас Ісусом. Ми не повинні боятися нашої немічності», – наголосив Папа, закликавши вірних під час цього Ювілейного Року «просити у Бога благодаті досвідчити могутність Євангелія, перемінюючого Євангелія милосердя, яке вводить у Боже серце, яке вчиняє нас здатними прощати і з більшою добротою дивитися на світ».
За матеріалами: Радіо Ватикану