«Я бачив дуже багато людей, які, перебуваючи далеко від Церкви, саме в Фатімі наверталися і ставали справжніми католиками», — розповів єпископ Нуну Браш да Сілва Мартінш в інтерв’ю.
Єпископ Да Сілва не раз сповідав у відомому санктуарії в Фатімі.
— Отче єпископе, візит Папи Франциска до Фатіми відбудеться менше, ніж за півтора місяця. Як Церква в Португалії готується до цієї зустрічі?
— Протягом цього року в усіх дієцезіях Фатіми століття об’явлень є важливим пунктом пастирських календарів. Велика увага приділяється Матері Божій, і це вже свого роду підготовка. Ми хочемо прийняти Папу від усього серця, люди насправді чекають на нього, готуючись до святкування сторіччя Фатімських об’явлень: це така національна духовна підготовка.
— А яке значення самого ювілею? У багатьох європейських країнах я чула, що на нього покладають великі надії.
— Не можливо зрозуміти Португалію без Марії, яку шанували у нас задовго до об’явлень у Фатімі. Від самих початків нашої країни, тобто від 1143 р., Марія є частиною португальської культури, і португальці насправді почуваються Її синами. Вона не раз появляла знаки своєї любові до нашого народу, проявом якої є сьогодні численні Богородичні святині.
Ви можете запитати: що ж португальці дали світу? Географічні відкриття — такі, як відкриття Бразилії, прокладення шляху до Індії, а також Фатіма. Тому й говоримо, що вона — частина нашої національної ідентичності, а століття об’явлень ми переживаємо всім серцем. Люди невіруючі теж святкують їх у свій спосіб.
— Найважливішою подією свята й візиту Папи може бути канонізація бл. Франциско і Гіацинти Марто.
— Ми сподіваємося на це, зокрема, від коли було визнане чудо за їхнім заступництвом. Але незалежно від того, чи відбудеться канонізація, цей візит — дуже важливий. З часів Пія XI всі папи зверталися в бік Фатіми, а починаючи від папи Павла VI всі понтифіки відвідують її як паломники. Це дуже значуще. Хоча Фатіма — не догма католицької віри, папські візити є своєрідним офіційним визнанням справжності цих об’явлень, а насамперед їхнього послання: про покаяння, навернення і прихильності до Євангелія.
Крім того, чудеса, пов'язані з Фатімою, це передусім ті, що стосуються навернень. Я сам був свідком цього, як фатімський сповідник. Я бачив дуже багато людей, які, перебуваючи далеко від Церкви, саме в Фатімі наверталися і ставали справжніми католиками. Крім того, під час ювілею ми очікуємо на канонізацію фатімських пастушків, але насамперед, знову ж таки, на численні навернення окремих людей і всієї Португалії.
— Яке послання Фатіма несе сьогодні Європі, що бореться з багатьма проблемами, серед іншого, з міграційною кризою і розпадом Європейського союзу в його нинішньому вигляді?
— Послання Фатіми залишається тим самим: покайтеся і віруйте в Євангеліє Ісуса Христа. Я додав би ще два пункти. По‑перше: не ображати більше Бога, а дивитися і відповідати з любов'ю на Божу любов. Це велике запрошення Божої Матері. А друге — для нас, віруючих: жертвувати наші страждання для спасіння світу. Жертвувати також себе задля цього.
— Отче єпископе, ми зустрічаємося з Вами на міжнародному симпозіумі, присвяченому супроводу молоді. Які найбільші виклики сьогодні в цій царині для Церкви в Португалії?
— Безсумнівно, можна сказати, що в більшості європейських країн проблеми схожі. Але я хотів би навести один приклад — молодий хлопець сказав мені нещодавно: «Отче єпископе, мені не потрібен Ісус, щоби бути щасливим». Оце виклик! Зробити так, щоби цього молодого чоловіка і багатьох інших, які думають так само, віра вчинила більш щасливими і більш людяними одночасно. Аби завдяки їй вони відкрили горизонти життя, яких ми не можемо побачити без віри.
— А якими плодами пастирської роботи може поділитися Церква Португалії?
— Є кілька ініціатив, наприклад, місійна, яка полягає в тому, що кожного року у лютому група студентів вирушає в міста і села на місію. Це хороший досвід для мешканців, що їх приймають, але насамперед — для цих молодих людей, які завдяки цьому досвіду ще більше стають християнами. Підготовка і прийом цих місій проходять в душпастирських групах факультетів, на яких вони вчаться, також повністю світських. Це справді хороша практика.
— За Вашими словами, Португалія сьогодні — католицька країна?
— А чи існують сьогодні насправді католицькі країни? В Португалії дуже багато католицизму. Не тільки в нашій історії, але і в повсякденному житті. Проте є й ознаки секуляризації. Можливо, якщо дивитися на нашу країну ззовні, то сказати про неї, що вона католицька, це занадто багато. Але це країна, де Церква жива.