Висвітлюючи недільну поїздку Папи Франциска до Чезени та Болоньї, неможливо оминути його проповідь під час Святої Меси.
Папа відслужив її на стадіоні імені Ренато Далль’Ари на завершення свого перебування у Болоньї, назвавши християнське життя «смиренним паломництвом совісті».
Публікуємо повний текст проповіді Папи Франциска.
Я відзначаю разом із вами першу Неділю Слова: Слово Боже робить так, що наше серце палає (пор. Лк 24, 32), оскільки завдяки ньому ми почуваємося любленими і втішеними Господом. Також і Мадонна св. Луки Євангеліста може нам допомогти зрозуміти материнську ласкавість слова «живого», яке, однак, водночас «гостре», як у сьогоднішньому Євангелії: воно воістину пронизує душу (пор. Євр 4, 12), виявляючи таємниці й суперечності серця.
Сьогодні (Слово) нас провадить через притчу про двох синів, які на прохання батька піти на виноградник відповідають: перший — «ні», але потім іде; другий — «так», але не йде. Існує, однак, велика відмінність поміж першим сином, який просто лінивий, і другим, бо він обманщик. Спробуймо уявити, що в них відбулося. У серці першого, після його «ні», все ще лунало татове заохочення; натомість у другому, попри відповідь «так», голос батька виявився похованим. Пам’ять про батька пробудила першого сина з його лінощів, тоді як другий, хоча знав добро, заперечив це своїм учинком. По суті справи, він став непроникним для голосу Бога і совісті, й таким способом без проблем провадив подвійне життя.
Через цю притчу Ісус кладе перед нами дві дороги, на які — як свідчить практика — ми не завжди готові відповісти «так» нашими словами та вчинками, тому що ми грішні. Проте ми можемо постановити, що будемо грішниками у дорозі, грішниками, які Господа слухають, а коли падають — шкодують про це й підводяться, як той перший син. Або ж ми будемо грішниками сидячими, готовими виправдовуватися завжди і тільки словами, які відповідають ситуації.
Ісус скерував цю притчу до деяких релігійних очільників своєї епохи, які нагадували того сина з подвійним життям, тоді як простий народ часто поводився як отой другий син. Ті старші знали і пояснювали все у формально безсумнівний спосіб, як справжні релігійні інтелектуали. Але вони не мали покори до слухання, відваги до ставлення собі запитань, сили до виявлення скрухи. Ісус же незвично суворий: Він каже, що митарі випереджають їх у Царстві Божому.
Це міцний прочухан, бо митарі були корумпованими зрадниками вітчизни. Отож у чому полягала проблема тих релігійних провідників народу? Вони ні в чому не помилялися, але у способі життя і мислення перед Богом були (на словах та перед іншими) непорушними стражами людських традицій, нездатними зрозуміти, що життя, згідне з Богом, — це життя у дорозі й воно вимагає покори, щоби відкритися, виказати жаль і розпочати заново.
Що це нам каже? Що немає християнського життя, вигаданого за столом, науково сконструйованого, де достатньо виконати кілька команд, аби заспокоїти своє сумління. Християнське життя — це смиренне паломництво совісті, яке ніколи не буває застиглим і завжди підтримує стосунки з Богом, у яких можна виказати скруху й довіритися Йому у своїх бідах, ніколи не вважаючи себе самодостатнім. Таким ось чином долається виправлена й актуалізована версія того стародавнього зла, на яку Ісус звертає увагу в притчі: облуда, подвійне життя, клерикалізм, супроводжуваний легалізмом, відірваність від люду.
Ключове слово тут — скруха: то жаль не дозволяє нам стати затверділими, дає змінити «ні» щодо Бога у «так» і «так» щодо гріха — у «ні», з огляду на любов до Бога. Воля Отця, який щодня делікатно промовляє до нашого сумління, сповнюється лиш у формі покути і неустанного навернення. У підсумку, в паломництві кожної людини існують дві дороги: бути сокрушеними грішниками або грішниками облудними. Але що важливе, то це не велемовність на виправдання і старання зберегти «хорошу міну», а серце, яке йде вперед із Господом, щодня бореться, шкодує і повертається до Нього. Тому що Господь прагне людей, чистих серцем, а не «чистих назовні».
Отож ми бачимо, любі брати і сестри, що Слово Боже доглибинно здатне «розрізняти чуття та думки серця» (Євр 4, 12). Але воно також актуальне: притча нагадує нам також і про не завжди легкі стосунки між батьками й дітьми. Сьогодні, за швидкості, з якою відбувається зміна поколінь, відчувається й сильніше потреба автономії від минулого, часом аж до бунту. Але після замкненості й тривалої тиші з однієї чи іншої сторони добре буде віднайти зустріч, нехай і надалі позначену конфліктами, які можуть стати імпульсами для нової рівноваги. Так само як у сім’ї, так і в Церкві та суспільстві: ніколи не відмовляймося від зустрічі, діалогу, шукання нових способів спільного паломництва.
На шляху Церкви часто з’являється питання: куди йти, як іти вперед? Я би хотів вам залишити на завершення цього дня три точки відліку. Перша — це Слово. Воно є компасом, аби йти своє паломництво у смиренні, аби не згубити дороги Божої та не втрапити у зісвіччення. Друга — Хліб, хліб Євхаристійний, оскільки все розпочинається від Євхаристії. Саме на Євхаристії зустрічається Церква: не на плітках і сенсаційних подіях, але тут, у Тілі Христа, в якому мають свою частку люди грішні й потребуючі, що, однак, почуваються любленими, а тому й самі прагнуть любити. Звідси ми вирушаємо і тут зустрічаємося щоразу; це невідкличний початок нашого буття Церквою.
Це голосно прокламує Євхаристійний конгрес: таким бо способом громадиться Церква, зроджується і живе довкола Євхаристії, з Ісусом, присутнім і живим, якого треба споглядати, приймати і давати кожного дня. Зрештою, третє слово: убогі. Донині численним людям бракує необхідного. Але також є багато тих, кому бракує любові, людей самотніх і тих, кому бракує Бога. В кожному з них ми знайдемо Ісуса, бо Ісус у світі пройшов шляхом убозтва, приниження, як каже св. Павло у другому читанні: «Ісус принизив самого себе, прийнявши вигляд слуги» (Флп 2, 7).
З Євхаристії до убогих ми йдемо на зустріч із Христом. Ви зробили напис, що його кардинал Леркаро любив бачити вигравіюваним на вівтарі: «Якщо ми ділимося хлібом із неба, то як же маємо не ділитися хлібом земним?» Варто, щоб ми про це завжди пам’ятали. Слово, хліб, убогі: просімо про благодать, аби ми ніколи не забули про цю основоположну поживу, яка підтримує наш шлях.