Роздуми до Слова Божого на суботу XVII звичайного тижня, рік ІІ
Смерть Йоана Хрестителя супроводжується безліччю обставин. Інколи настільки таємничих і вражаючих, аж вони можуть бути сценарієм для якось містичного трилера. Наприклад, при народженні Йоана Хрестителя його батько Захарія на дощечці написав «його ім’я — Йоан» (пор. Лк 1, 63). Грецьке слово, яке описує ту дощечку, звучить як “пінакідіон” — подібно як полумисок пінак, на якому принесли його голову дочці Іродіади (Мт 14, 11). Можливо, такий збіг обставин свідчив про те, що Йоан, голова якого спочила на полумиску — дощечці, жив згідно зі своїм ім’ям, своїм покликанням, яке теж було написане на дощечці.
Є ще один цікавий «збіг обставин». Коли Марія навідалася до Єлизавети, Йоан Хреститель із радощів підскочив у лоні своєї матері. Грецький текст ужив там слова «скіртао» — дослівно «затанцював». Того самого слова вжито на опис танцю Давида перед Ковчегом Завіту (пор. 2 Сам 6). Танець у біблійних культурах означав форму посвячення, втаємничення. Його первісні форми — хід навколо. До сьогодні у нашій мові існує вираз «крутитися навколо чогось», тобто — мати в центрі свого життя якусь особу, ідеал тощо. Можна сказати, що в центрі життєвого танка Йоана Предтечі був Христос. Усе крутилося навколо Нього.
Що можна сказати про танець дочки Іродіяди? Це був танець не навколо когось, а навпаки: усі звертали увагу на неї. Вона була в центрі, намагаючись сподобатись усім присутнім гостям: танцювала перед усіма й догодила Іродові… Слово «орхеомаі» може теж означати «биття серця в тривозі, страху». Танець Саломеї — це життя в страху бути відкинутим або неприйнятим, тому мета цього танцю — задовольнити усіх.
Яким є твій танець? Кому прагнеш догодити? Богу чи світові?