Роздуми над Словом Божим на ІІІ неділю Адвенту, рік В
Попередній фрагмент Євангелія закінчувався пересторогою Йоана щодо дерев, які не приносять плоду: Вже і сокира прикладена до кореня дерев: кожне бо дерево, що не приносить доброго плоду, буде зрубане та вкинуте в вогонь (в.9). Йоан закликав чинити достойні плоди покаяння, тому всі люди, які хрестилися від нього, запитували: Що ж нам робити? Замало просто покаятись у гріхах, ритуально обмитися й більше не чинити зла. Потрібно приносити добрі плоди!
Перший плід покаяння — це поділитися своїм надлишком із тим, хто в потребі. Це найменше, що ми можемо зробити для особистого спасіння і спасіння інших. Насправді, не так ми допомагаємо потребуючим, як вони допомагають нам на шляху до неба. Це перший крок, перша і найлегша вправа. Далі на учнів Христа чекають вагоміші відречення: зректися себе самого, взяти свій хрест і віддати життя за братів.
Приходили до Йоана Хрестителя також і митники, тобто ті, хто збирав податки для окупантів. Предтеча Ісуса Христа приймає всіх, хто кається, також і митників. Він не наказує їм змінити рід праці, лише закликає виконувати свою роботу чесно і порядно, не зловживаючи своїми компетенціями.
І, мабуть, найактуальніша категорія — солдати. Йоан не каже їм негайно скласти зброю. Не слід вважати, що воїни невгодні Богу. Наприклад, Давид був вправним воїном і мудрим стратегом. З Євангелія знаємо, що Ісус похвалив велику віру римського сотника, якої не знайшов в усьому Ізраїлі (Мт 8,8-10). Корнелій також був сотником з італійського полку, побожний і богобоязливий з усім своїм домом; він чинив народові великі милостині й завжди Богові молився (Діян 10,1-2). Корнелій у Кесарії мав теж іншого побожного воїна, якого він вислав, щоб покликати Петра до свого дому (Діян 10,7).
Слово Боже говорить, що воїни теж повинні приносити добрі плоди. Що Хреститель наказує воїнам? Він забороняє їм вимагати гроші силою, доносити фальшиво, та наказує вдовольнятися своєю платнею. Навіть наймане військо зобов’язане дотримуватися справжньої моралі, якщо хоче принести гідний плід покаяння, а не безглузду нескінченну війну.
Усі ці людські старання — це маленькі кроки до Того, Хто вже надходить. Йоан Хреститель підсумовує: Він вас хреститиме Святим Духом і вогнем. Хрещення Йоана вело тільки до покаяння на прощення гріхів. Вода може очистити, але не зробить жодної речі новою, тобто такою, якою вона була на початку. Вогонь діє інакше. Він плавить метал, очищує і спалює будь-який бруд та іржу, так що метал стає новим. Це хрещення у Святому Духові, Божа дія у відповідь на наші людські плоди покаяння.