Ці символи можна побачити у багатьох храмах — таємничі постаті вола, людини з крилами, лева та орла часто зображають біля євангелістів.
Вперше ці звірі з’явилися в книзі Езекиїла, у пророцтві про Божу колісницю. Серед сильного вітру та вогняної хмари пророк помітив чотири постаті, кожна з яких мала чотири обличчя одночасно — людини, лева, орла та бика — й чотири крила. «Вони йшли туди, куди вів їх дух», — пише Езекиїл (пор. Eз 1,12).
У єврейській культурі вони означали чотири сторони світу та символізували його повноту. Ассирійські вчені першими описали чотири сузір’я, за допомогою яких визначали шлях: це сузір’я Бика, Лева, Орла та Водолія. Згідно з язичницькими віруваннями, саме вони визначали шлях до вічності, тобто заповідали кінець старого світу і початок нового. Так само чотири Євангелія провадять усі народи світу до пізнання Бога.
Таємничі звірі з’являються в апокаліптичних описах святого Йоана (пор. Йн 4,7). Апостол бачить їх, «сповнених очей спереду й ззаду», перед Божим троном. Кожна з них має по три пари крил, як наймогутніші ангели — Серафими, що постійно перебувають перед обличчям Бога, співаючи: «Свят, свят, свят».
Кожна з цих апокаліптичних постатей символізує одного з євангелістів — Матея, Марка, Луку та Йоана.
Людина з крилами
До знайомства з Ісусом Матей був митарем, одним із тих, кого зневажали й ненавиділи його сучасники. Ісус подивився на нього з любов’ю та покликав бути своїм учнем. Це завдяки Христові Матей відкрив свою людську гідність та усвідомив, що він — дитина Божа.
Матей бачив у Ісусі передусім людину, в якій збуваються всі пророцтва. Матей дуже чітко описав єврейські звичаї та традиції. Його Євангеліє підкреслює цінність того, що людське, і починається ретельним дослідження генеалогії Ісуса Христа та опису Його народження. Євангеліст показує, що Христос прийшов у світ як беззахисне дитя і так само був оголений, помираючи на хресті.
Лев
Євангеліє від святого Марка розпочинається від зустрічі Йоана Хрестителя з Ісусом. Євангеліст оминає увагою дитинство Ісуса та показує Його відразу в дії як могутнього Месію.
Марко написав свій твір доступною мовою. Життя Христа він описував дуже емоційно. Марко часто підкреслював відносини з Йоаном Хрестителем, символом його суворого життя на пустелі та постійного відважного проголошення пришестя Божого Сина, якого також порівнювали з левом.
Для Марка Ісус — це лев з покоління Юди, хоча так він ніде його не називає. Євангеліст доводить це описами його вчинків і відваги. Варто згадати, що саме лев став головним персонажем «Хронік Нарнії» Клайва С. Льюїса. Свою розповідь Марко написав на основі слів св. Петра, адже був супутником його подорожей.
Віл
Лікар за фахом, Лука відомий своїми детальними описами, зокрема — медичними. Його Євангеліє характеризує нечувана чіткість і ретельність. Саме тому, згідно з деякими інтерпретаціями, саме його символізує віл.
У переказі Луки на перший план виходить мотив жертви, a саме віл за єврейськими звичаями приносився в жертву Богові. І Господь, і Його Предтеча стали досконалою жертвою Богові. Йоан загинув за правду, адже вказував Іродові його гріх; Христос віддав своє життя як жертву за багатьох.
Євангеліє від Луки розпочинається описом Благовіщення. Дехто вбачає в цьому також символіку вола, на якому покірно їде Марія.
Орел
Святий Йоан сам себе називає учнем, якого Ісус любив; він був по правиці Господа під час Останньої Вечері. З огляду на юний вік інші Апостоли не сприймали його серйозно, однак саме Йоан був з Ісусом у момент смерті. Він був свідком преображення на горі Тавор, він узяв Марію під свою опіку на Голгофі.
Схоже, Йоан багато спостерігав і слухав, а його Євангеліє символічне та сповнене богословського змісту. Для нього Ісус — передусім Бог. Євангеліст дуже багато місця присвятив описові мученицької смерті та воскресіння Спасителя. Йоан був тихим супутником з гострим поглядом і здатністю аналізувати, тому його знак — орел, який витає понад тим, що людське. Він — провісник другого пришестя Божого Сина на кінці часів. Йоан перебував найближче Господа, немов орел, що витає високо, біля самого сонця, яке його не сліпить.
Кожен із євангелістів інакше описує життя Ісуса. Завдяки цим чотирьом версіям Доброї Новини ми маємо повний образ Ісуса: Людини, Бога, Спасителя та Месії. Всі ці символічні створіння — віл, людина з крилами, лев та орел — насправді говорять про самого Ісуса Христа, що підтверджує текст, знайдений на мармуровій плиті в околицях Лідії: «Як людина страждав, як лев переміг, як орел злетів і як віл був принесений у жертву».
Переклад: Мирослава Сиваківська для CREDO за матеріалами: DEON