Ватикан

Папа: «Данте — пророк надії та милосердя». Апостольський лист до 700-річчя смерті поета

26 Березня 2021, 11:55 504

 

У 1321 році в італійському місті Равенні відійшов у вічність Данте Аліґ’єрі. Незважаючи на те, що з того часу минуло 700 років, цей видатний поет і письменник і досі промовляє до нас, сучасних людей, запрошуючи наслідувати його на шляху до щастя, тобто, вічної Божої любові.

 

Про це пише Папа Франциск в Апостольському листі «Candor lucis aeternae» («Сяйво вічного життя»), опублікованому 25 березня 2021 р., в урочистість Благовіщення Господнього. Дата публікації цього листа не випадкова: як пояснює Святіший Отець, таїнство Втілення, що зароджується зі слів Марії «Ось я», — це «справжня серцевина натхнення та суттєве ядро» усієї Божественної комедії, що здійснює «обожествлення» або «чудесний обмін» між Богом, який «входить в нашу історію, стаючи тілом», та людством, «прийнятим у Бозі, в якому знаходить справжнє щастя» — пише Vatican News.

 

Слова пап минулих століть про Данте

Апостольський лист складається з дев’яти параграфів і відкривається коротким екскурсом висловлювань попередніх пап про Данте: 1921р., з нагоди 600-річчя його смерті, папа Бенедикт XV присвятив флорентійському поетові енцикліку «In praeclara summorum»,у якій зазначив, що він належить Церкві, бо його праця черпає «могутній порив натхнення» з християнської віри.

1965р. святий Павло VI написав Апостольський лист «Altissimi cantus», у якому підкреслив, що «Божественна комедія» — «універсальна», бо «охоплює небо і землю, вічність і час» та має «перетворюючу» мету, тобто «здатна кардинально змінити людину і провадити її від гріха до святості». Папа Монтіні вказує також на такі важливі для Данте поняття як «ідеал миру» та «осягнення свободи», які, звільняючи людину від зла, ведуть її до Бога.

«Данте — наш! Наш ,хочемо сказати: католицької віри, бо він весь дихав любов’ю до Ісуса; наш ,бо дуже любив Церкву, славу якої оспівував; наш, бо в Папі Римському визнавав і шанував Намісника Христа» — написав Пало VI у листі.

Двадцятьма роками пізніше, 1985р. святий Йоан Павло ІІ підкреслив інший термін «Божественної комедії» — слово transumanare, що означає «долати людські обмеження, аби наблизитися до божественного».

У своїй першій енцикліці «Deus caritas est» (2005) Папа Бенедикт XVI підкреслює, що оригінальність поеми Данте — це «новизна любові, що спонукала Бога прийняти людське обличчя і серце».

Папа Франциск пригадує також свою першу енцикліку «Lumen fidei», опубліковану в 2013р., в якій цитує флорентійського поета для того, щоб описати світло віри як «іскру, полум’я та зірку на небі», що сяє в людині. У 750 річницю народження поета, 2015р., він ушанував його пам’ять «Посланням», в якому, зокрема, говорить про Данте як про «пророка надії, вісника можливості відкуплення, визволення, глибокої переміни кожного чоловіка і жінки ,усього людства».

 

«Божественна комедія» — спадщина вічних цінностей

Далі Святіший Отець у листі «Сandor lucis aeternae» ділиться думками про життя Данте, визначаючи його як «парадигму людського стану» й підкреслюючи «актуальність і довговічність» його творчості, яка «завдяки красі поезії змогла виразила глибину таємниці Бога і любові». Ця творчість, за словами Папи, — «невід’ємна частина нашої культури, нагадує нам про християнське коріння Європи та Заходу й представляє спадщину ідеалів та цінностей», які до сьогодні пропонує Церква та громадське суспільство як «основу людського співіснування» для того, щоб «визнавати одне одного братами й сестрами». Життя Аліг’єрі, батька італійської мови та літератури, позначене «болісною меланхолією» паломника та вигнанця, який завжди перебуває в дорозі, не лише зовні, бо змушений покинути рідне місто, але й внутрішньо, у пошуках мети. Саме ця перспектива, як пояснює Святіший Отець, допомагає побачити дві основні осі «Божественної комедії»: з одного боку, «бажання, притаманне людській душі», а з іншого — «щастя від споглядання Любові, яка є Богом».

 

Співець людського прагнення щастя

Данте ніколи не впадає у відчай, і тому він — «пророк надії»: своєю творчістю він спонукає людство звільнитися від «темного лісу» гріха, щоб знайти «правильну дорогу» і, таким чином, досягнути «повноти життя в історії» та «вічне блаженство в Бозі». Отже, він має «пророчу місію», яка не уникає засудження і критики на адресу тих віруючих і пап, які перетворюють Церкву на знаряддя особистого інтересу. Але як «співець людського прагнення» щастя, Аліг’єрі може побачити «навіть у найжалюгідніших і найжахливіших постатях» прагнення кожного ступити на шлях і прямувати вперед «поки серце не знайде спокою і миру в Бозі».

 

Поет Божого милосердя і людської свободи

Шлях, на який вказує Данте, як пояснює Папа Франциск, «реалістичний і можливий» для всіх, оскільки «Боже милосердя завжди пропонує можливість змінитися і навернутися». У цьому сенсі Аліг’єрі — «поет Божого милосердя», а також співець «людської свободи», яка є «основною умовою життєвого вибору та самої віри». Свобода тих, хто вірить у Бога як у милосердного Отця, — це «найбільший дар», який Господь дарує людині, щоб «вона могла досягти кінцевої мети».

 

Жінки в «Божественній комедії»

Апостольський лист «Candor lucis aeternae» приділяє також увагу трьом жіночим постатям, описаним у «Божественній комедії»: Пречистій Діві Марії; Беатріче, символу надії; та святій Лючії, яка символізує віру. Ці три жінки, які нагадують про три богословські чесноти, супроводжують Данте на різних етапах його мандрів, показуючи, що «ніхто не може сам себе врятувати», що необхідна допомога тих, хто «може нас підтримати та провадити нас мудро і розсудливо». Насправді, для Марії, Беатріче та Лючії спонукою до дії завжди є божественна любов, — «єдине джерело, яке може дарувати нам спасіння», «оновлення життя та щастя». Папа Франциск у своєму листі присвячує декілька думок св.Франциску, який у творі Данте зображений як «біла троянда блаженних». Папа вказує на «глибоку гармонію» між святим з Ассізі та флорентійським поетом: обидва наблизилися до народу. Перший «виходив до людей», а другий вирішив використовувати не латинську, а народну мову, «мову кожного». Більше того, обидва були відкритими на «красу та цінність» творіння, дзеркала свого Творця.

 

Провісник мультимедійної культури

Папа Франциск підкреслює, що Аліг’єрі як геніальний митець, гуманізм якого «актуальний і дійсний» до сьогодні, — це «провісник нашої мультимедійної культури», бо в його творах зливаються «слова та образи, символи та звуки», утворюючи «єдине послання», створюючи ніби атмосферу «провокації»: він хоче допомогти нам «повністю усвідомити, що ми перебуваємо у внутрішньому і постійному прагненні щастя», представленому нескінченною і вічною любов’ю до Бога. Звідси випливає заклик Святішого Отця сприяти поширенню творчості Данте, щоб вона стала ще відомішою та «доступною і привабливою» не лише для науковців, але й усіх, хто «хоче свідомо пройти свій життєвий шлях і шлях віри».

 

Донести Данте до всіх, за межі шкіл та університетів

Високо оцінюючи працю вчителів, які здатні «з пристрастю передавати послання Данте та культурні, релігійні й моральні скарби» його творчості, Святіший Отець вказує, водночас, на необхідність того, щоб ця спадщина не залишалася зачиненою у шкільних та університетських класах, а щоб її доносили до всіх, завдяки зусиллям християнських громад, академічних установ та культурних асоціацій. Папа заохочує також митців «надавати форму поезії Данте на шляху краси», аби поширювати «послання миру, свободи та братерства». Це завдання, як він підкреслює, — надзвичайно важливе в цей історичний період, позначений багатьма труднощами, деградацією та відсутністю довіри до майбутнього. На завершення Святіший Отець підкреслює, що Данте Аліґ’єрі, може «допомогти нам спокійно і мужньо прямувати вперед у паломництві життя і віри, допоки наше серце не знайде справжнього спокою та справжньої радості», тобто «любові, яка рухає сонце та інші зірки».

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

pb.ua: 4731 1856 1920 9130

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: