Ми постійно чуємо про кризи, що шарпають Церквою і роздирають світ. Чимало з них спроможні вкинути людину в маразм, сум, почуття загрози і втрати стабільності.
На допомогу можуть прийти слова Ісуса. Ось кілька Його фраз, рідко цитованих, але вони, схоже, ідеально пасують до болячок і викликів, з якими нам доводиться мати справу.
1.І те слід робити, і того не слід лишати (Мт 23,23)
Цими словами Ісус оцінює підхід фарисеїв, вказуючи, що давати десятину з м’яти, кропу і кмину (як вимагалося в Законі), а при цьому оминати справедливість, милосердя й віру («що найважливіше в Законі») — це дорога, що провадить на манівці. Однак Господь Ісус звертає увагу, що й виконання приписів Закону не може бути занедбане, і виконання одного не стоїть на заваді іншому. Це важливі слова перед лицем нинішніх проблем, які інколи, здається, обертаються довкола конфлікту на лінії слідування усталеним правилам або ж вільних дій, продиктованих слушною метою.
Спаситель нагадує, що дії згідно зі справедливістю, милосердям і вірою зовсім не мусять означати конфлікту з вимогами Закону, а виконання вимог Закону без того, що в ньому найважливіше, перетворюється на пусті вчинки без сенсу.
2.Будьте мудрі, як змії, і прості, як голубки (Мт 10,16)
Має викликати подив слухача така порада Ісуса, якою Він каже бути як змії — біблійний символ зла і падіння. Ця вказівка «мудрості» змії та поєднання з «простотою» голуба має дуже глибоке значення. Ідеться про те, щоб залишитися простим, бездоганним, тобто уникати входження у зло та гріх, але водночас залишатися спокійним і розсудливим у тому, що робиш.
Бо не завжди йдеться про те, щоб дати себе одразу ж убити за свої переконання (див. Лк 4, 28-30), але щоби знати, як використати свої вміння та можливості заради доброї мети. Коротко кажучи, Ісус дає нам інструкції думати над тим, що ми кажемо, що робимо і що думаємо — до яких наслідків це приведе.
3.Не противтеся злому (Мт 5,39)
Дуже часто, коли з’являється якесь структурне (системне) зло, проти нього стараються витягнути весь наявний арсенал, щоби від нього захиститися. Щодня миготять якісь заголовки й гасла, що закликають стримати негативні тенденції й атаки на добрі цінності. Однак якщо ми приймемо, що зло є відсутністю добра, то зло має стільки вільного простору для діяльності, скільки ми йому залишаємо браком чинення добра.
Ця вказівка Ісуса нагадує, що замість зосереджуватися на чиненні опору злу ми радше повинні вкласти більше зусиль у чинення добра, причому навіть там, де можемо за це «дістати». Святий Павло розвиває цю думку, стверджуючи: «Зло добром перемагай» (Рим 12,21).
4.Яке тобі до того діло?(Йн 21,22)
Ісус, воскреснувши, зустрічається з Петром та учнями над Тиверіадським морем. Саме там відбувається той славетний діалог Ісуса й Петра, коли Господь запитує апостола про його любов, а одразу ж після цього заповідає його мученицьку смерть. Тоді з вуст першого Папи, який саме помічає Йоана, що проходить обік, лунає до Господа значуще запитання: «А з цим що буде?» Цікаво, скільки часу ми могли би заощадити, якби перестали надмірно цікавитися долями інших і зосередилися на власному житті.
Бо ж частенько, підштрикувані заздрістю, ми роздивляємося і мізкуємо, як це добре комусь там ведеться, і порівнюємо себе з іншими, впадаючи навперемін у пустопорожність і розчарування. Відповідь Христа прокладає нам правильний шлях: «Якщо Я хочу, щоб залишився він, аж поки Я прийду, то яке тобі до того діло? Ти йди за Мною!» Цим самим Господь Ісус стверджує, що для кожного має чудовий план, і вистачить піти за Ним, щоб бути щасливим. Отож більше особистої вдячності, аніж порівнювань.
5.Хто бо з вас, коли захоче збудувати башту, не сяде перше й не порахує видатків, чи має чим закінчити? (Лк 14,28)
Це наступна цитата з Ісусових слів, які нагадують про доконечність бути розсудливим у цьому житті. Вони сказані в конкретній ситуації — покликання піти за Ним і покинути все, що з цього світу. Схоже, що багатенько людей нині мають певність, що входження у дійсність віри — таке просте, що аж банальне і не вимагає особливої підготовки. Це запитання показує, що до справи, однак, треба поставитися повністю серйозно і з добрим розпізнанням. Інакше можна покласти фундамент вежі й не добудувати її, наражаючись тим на висміювання (пор. Лк 14,29).
Для сучасної людини, яка дуже часто керується емоціями, це важлива вказівка. Інколи зупинитися і добре все обдумати — це єдине, що гарантує щасливе завершення.
6.Або ті вісімнадцять, що на них упала башта Силоамська й їх забила, гадаєте, що були більш винні від усіх мешканців Єрусалиму? (Лк 13,4)
Раз по раз трапляється, що різні житейські події люди автоматично сприймають як Божу кару і — що гірше — не раз з’являється злостива посмішка: «ну от їм дісталося», «треба було сподіватися, що цим закінчиться», або принаймні «а я ж казав/казала». Згадувану вище схильність порівнювати себе з іншими ми охоче використовуємо і для порівнянь під кутом гріхів і слабкостей. Ми не раз нагадуємо «побожного фарисея», який «не п’є, не краде, дітей не б’є, поганого не чинить», а отже, чого ще від нього можна вимагати. Ми ж, зрештою, не такі, як «ті», яким дістається за все, що вони накоїли.
Ісус, однак, нагадує, що потрібно уникати мислення про грішників «кращих» і «гірших». Він ставить нас перед перспективою наших індивідуальних стосунків, у яких Господь хоче витягнути нас із багна наших гріхів, і саме на них ми маємо в першу чергу зосередитися.
7.Щоб вони нам цього не взяли за зле (Мт 17,27)
Як часто ми думаємо, чи те, що ми робимо, може бути для когось спокусою? Ці слова Господа Ісуса звучать у дуже цікавому діалозі, коли Він запитує Петра про обґрунтованість оподаткування. Підсумовуючи розмову, Ісус ясно вказує, що «сини — вільні», однак зауважує, що несплата податку на храм буде спокусою для інших.
Схоже, що нині бракує такого мислення, про те що якась дія чи занедбання можуть для когось виявитися підставою для згіршення. Як відреагувати на ситуацію, коли хтось в одну мить заперечує своїм учинком усі слова та цінності, які проголошує?
Ця проста вказівка Господа Христа вчить нас, що за кожною нашою дією оточення спостерігає і ми повинні пам’ятати, що навіть слушна мета не може бути підставою для вчинку, який би приніс людям спокушення.
Надзвичайно актуальні слова!
Переклад CREDO за: Давид Фелішек, Aleteia