Питання-відповідь

Як виглядає Божа Матір? Кому Вона об’являється? Про що просить?

06 Травня 2022, 18:10 4216

Можна зібрати чимало запитань на тему марійних об’явлень. Як часто об’являється Божа Матір? Кому Вона об’являється? Як виглядає? Де перебуває? Що каже? Чого очікує?

Відповідаємо на найпоширеніші запитання про об’явлення Діви Марії.

Визначити хоч би приблизну кількість марійних об’явлень за двотисячолітню історію християнства навряд чи можливо. Різні джерела називають різні дані: від 900 до 21 000 свідчень про такі феномени. Церква визнала близько 70 з‑посеред них.

 

1.Як часто Марія приходить?

Першим задокументованим описом об’явлення є «похвальне слово» св. Григорія Нісського, який жив у IV столітті, присвячена св. Григорію Чудотворцю (бл. 213-273). Саме Чудотворцю кілька разів об’являлася Божа Матір у супроводі св. Йоана Апостола. То було в Неокесарії, імовірно 231 року, під час усамітнення, в яке Григорій Чудотворець відійшов перед прийняттям єпископських свячень. Під час тих видінь, за дорученням Марії, Апостол Йоан пояснював Григорієві питання, що стосувалися вчення про Пресвяту Трійцю, та продиктував йому Символ віри.

У перші тисячу років християнства дуже мало свідчень про об’явлення Богородиці, загалом відомо близько 30 описів. Подібно як у випадку св. Григорія, жоден із цих випадків не має офіційного визнання Церкви. Найчастіше це легенди, пов’язані з культом якогось святого або постанням храму.

Наступні століття приносять різке зростання числа розповідей про об’явлення Божої Матері. З ХІІ століття походить 275 відомих нині свідчень, із ХІІІ століття — 772, а з XIV — 6131. Цей перелік супроводжується дуже скупими описами, коли хтось стверджує, що мав марійне об’явлення, однак не відомі ні обставини цієї події, ані послання Марії.

Зростання кількості тих, хто посилався на такі зустрічі, випливало імовірно з незвичайного оживлення віри і побожності, яке настало в Церкві. Це супроводжувалося поставанням нових чернечих згромаджень, наприклад, картузіанців, цистерціанців, францисканців, домініканців. Усе це сприяло розвиткові чутливості до містичного досвіду.

Щораз більше розвивався також і культ Марії як Богородиці. Об’явлення цього періоду мають характер містичних видінь, у яких Марія являється разом з Ісусом, апостолами або іншими святими. Вона приходить, щоби зміцнити віру тих, кому об’являється, і принести їм розраду. Часто залишає їм вказівки щодо духовного розвитку, допомагає відчувати Бога і відкриватися на Його благодаті. Церква опосередковано підтверджувала істинність деяких об’явлень через канонізацію візіонерів. Найвідоміші з цього періоду — видіння св.Бригіди Шведської та св.Гертруди Хельфтської.

За часів Ренесансу з’явився новий вид марійних об’явлень: Вона починає з’являтися сама і переказує послання, які служать оживленню або пробудженню віри в певних суспільствах. Вона застерігає від криз або війн у світі, а адресатами закликів є вже не окремі візіонери, але спільнота, в якій вони живуть, ба навіть ціла Церква. Найбільш значущим прикладом є об’явлення Марії у Ґваделупе 1531 р. (єдине офіційно визнане з цього періоду з близько 70 занотованих).

У переказах із XVII ст. переважають інформації про втручання Марії задля навернення окремих людей, зцілення або врятування життя. Із цього періоду походить багато розповідей про постання різноманітних місць марійного культу. В наступному столітті, коли політична і культурна ситуація не сприяли зацікавленості надприродними явищами (промислова революція, Просвітництво), кількість гаданих об’явлень різко знижується. Тим не менше, Церква підтримала своїм авторитетом 6 із 30 задокументованих випадків.

В ХІХ столітті число розповідей про об’явлення Марії знову зростає. У ХХ столітті Церква займалася розглядом 386 випадків, але фактично в більшості з них досі рішення не винесено: 79 разів було заперечено дійсність події, 9 разів підтверджено. Справжніми Церква визнала об’явлення у Фатімі (Португалія), Борені (Бельгія), Банно (Бельгія), Акіті (Японія), Сиракузах (Італія), Зейтуні (Єгипет), Манілі (Філіппіни), Бетанії (Венесуела) та Кібехо (Руанда).

 

2.Кому об’являється Марія?

Якщо у перші століття візіонери часто були містиками, то від XVI століття Марія вибирає на вісників своїх послань людей простих, неосвічених, але віруючих. Із часом виявилося, що навіть умова віри не мусить бути обов’язковою… Здається, що для Богородиці щоразу важливішою є простота переказу свого послання. Можливо, тому найвідоміші визнані об’явлення стосувалися дітей. Однак якщо взяти до уваги менш відомі послання і ті, щодо яких Церква ще не висловилася, то виявиться, що марійні об’явлення однаковою мірою отримують дорослі й діти, чоловіки і жінки.

Візіонери мають різний вік і походять із різних соціальних верств. Знаменне, що до XVII століття найбільш привілейованою групою були чоловіки, два наступні століття найбільше є випадків з участю дітей, а в ХХ столітті — жінок. Серед візіонерів є богопосвячені і одружені, а також самотні. Марія об’являється окремим людям і групам або натовпам. Так було, наприклад, у Зейтуні, в одній з дільниць Каїра, 1968 року, коли Богородицю бачили над коптським храмом тисячі християн і мусульман.

 

3.Де Марія перебуває?

Найбільше переказів про марійні об’явлення походить з Італії (близько 200); дещо менше — з Франції та Німеччини. До VII століття об’явлення Богородиці обмежуються територіями сьогоднішньої Туреччини, Італії, Франції та Іспанії, що збігається з поширенням Церкви у той час. Можна сказати, що Марія супроводжує Церкву повсюди, куди дістаються її місіонери. VIII століття сягає перша згадка про об’явлення в Німеччині, а з XVI походять донесення з Мексики, Колумбії, Перу і Еквадору.

Вельми значущим є той факт, що у ХХ столітті багато разів відзначено об’явлення Божої Матері на Африканському континенті, зокрема в Єгипті, Південноафриканській республіці чи Руанді. В цей період мапа марійних об’явлень розширилась найбільше, охоплюючи щораз більше країн на всіх континентах. Якщо в ХІХ столітті записано розповіді про марійні об’явлення у 16 країнах світу, то під кінець ХХ століття їх було вде 53. Дослідники цих об’явлень приписують величезну роль медіям, які одразу ж переказують відомості з місць незвичайних подій. Це багато разів призводить до (відомого також і раніше) явища наслідування: швидко з’являються повідомлення про наступні, дуже подібні за формою феномени.

 

4.Як виглядає Марія?

Богородиця вибирає різні форми контакту з людьми. Вона часто послуговується зображеннями, що кривавлять або плачуть; інколи свідки цих явищ чують внутрішній голос (як, наприклад, в Акіті). Дехто не бачить нічого, маючи тільки внутрішнє переконання у Її присутності. Інші бачать тільки світло, ще інші — контури постаті. Зрештою, є ті, хто бачить Марію цілком реально.

В кожному об’явленні Марія виглядає інакше. Зазвичай Її бачать у довгій, підперезаній поясом сукні, у плащі й вельоні; однак кольори одягу часто різняться.

Найчастіше Вона об’являється у білій або рожевій сукні та блакитному плащі. Візіонери рідше говорять про червону, золоту або чорну сукню, а також зелений або золотий плащ.

Дослідники об’явлень підкреслюють, що кольори мають символічне значення і можуть підкреслювати характер послання. Коли Марія одягнена в чорне, Вона підкреслює свій сум, а коли в золоте — своє царювання. Символічний характер одягу і кольорів тим більше виразний, коли помітити, що Марія тримає (інколи) в руках: наприклад, хрест, серце, обвите тернами, або пробите мечем.

Богородиця розмовляє тими мовами, і навіть діалектами, якими користуються ті, до кого Вона приходить. У Неї також буває різний колір шкіри: Вона може виглядати я европейка, негритянка, арабка, індіанка, індуска. Різниться й колір Її волосся та зачіски: одні бачать блондинку, інші шатенку чи брюнетку; одні кажуть, що волосся в Неї пряме, інші — що хвилясте, розпущене чи заплетене.

Однак усі ці описи єднає спільний елемент: візіонери завжди сприймають Її як надзвичайно красиву жінку, що променіє світлом.

 

5.Чого Марія очікує?

З природи марійних об’явлень випливає, що кожне з них пов’язане з дещо відмінним посланням, бо допасоване до стану візіонера і періоду, коли це відбувається. У зв’язку з цим, форми об’явлень теж вельми різняться.

Інколи Богородиця мовчить, інколи відповідає на запитання, які Їй ставлять, а інколи тільки переказує послання. Інколи Вона справляє враження пасивної особи, що чекає на дію людини, яка Її бачить; іншим разом Вона дуже активна: вітається, вчить молитви, чинить чуда.

На думку о. Рене Лорентена, відомого дослідника об’явлень, все це служить п’яти основоположним завданням, які криються в тому, що Марія переказує: значення укритої присутності Бога, відновлення життя в суспільстві, навернення сердець, пробудження віри і збудження надії та динамізму в Церкві.

Переклад CREDO за: Марта Вєлек, Stacja7

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

Богородиця

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: