Наше спільне завдання — проголошувати католицьку віру в повноті, включно з її вченням про подружню моральність і сексуальну етику, і переказувати її молодим поколінням, — сказав нідерландський кардинал Віллем Ейк.
На думку архієпископа Утрехтського, розпливчатість понять «чоловік» і «жінка» в сучасній культурі сильно ускладнить проголошення християнської віри уже найближчим часом.
Кардинал Віллем виступав у Кракові на ІІІ Конгресі про шлюб та сім’ю (12-15 листопада 2024 року). Він вказав, що Католицька Церква на сьогодні — це фактично єдина інституція нашого світу, яка підтримує класичну концепцію шлюбу і класичні цінності й норми у царині сексуальності.
Суттю церковного вчення в цій царині, зазначив ієрарх, є існування тісного зв’язку між подружжям, сексуальними стосунками і переказуванням життя. «Ми здійснюємо сексуальні стосунки тільки після укладення подружнього зв’язку. Шлюб і сексуальна близькість мають за мету прокреацію», — зазначив кардинал. Для багатьох людей сучасного світу це вже стало повністю незрозуміле, оскільки завдяки гормональним контрацептивам, які вийшли на ринок у 1960‑ті роки, вагітності можна уникнути, а з іншого боку — завдяки штучній прокреації можна також мати дітей поза шлюбним зв’язком.
— Від часу запровадження гормональних контрацептивів розділення подружжя, статевої близькості й прокреації стало масовим явищем, — звернув увагу Примас Нідерландів. Ще одним чинником, який впливає на розмежування цих колись невіддільних дійсностей, є секуляризація. — Коли значення Бога для щоденного людського життя, людських стосунків та організації суспільства зменшиться — подружжя щораз менше розглядатиметься як інституція, встановлена Богом. Тоді цінності й норми стосовно досвіду сексуальності та прокреації також занепадуть.
Наступний чинник, який глибоко змінив погляд на подружжя й сексуальність, а заодно на цінності й норми, пов’язані з ними, — це швидке зростання рівня добробуту, який дає змогу організувати своє життя незалежно від інших.
— За час від середини 1960‑х це призвело до індивідуалістичної культури, в якій ми живемо нині. Індивідуаліст ставить себе на сцену, а всіх інших сприймає як глядачів. Він вибирає свою життєву філософію, свої цінності й норми. Він залишається у своїй автономності. Він «сам собі папа римський», — сказав кардинал Віллем Ейк.
Примас Нідерландів зауважив, що радикальний фемінізм, одним із постулатів якого є надання жінкам і дітям можливості вибирати те, чого вони сексуально бажають, призвів до постання радикальної теорії гендеру. Вона, своєю чергою, виходить із того, що стать і соціальна роль чоловіків та жінок можуть бути повністю відділені від біологічної сексуальності.
— Це означає якнайбільш радикальне розділення подружжя, статевої близькості й переказування життя. За цією теорією, незалежно від своєї біологічної статі, кожен має свободу вибрати собі статеве самовизначення, залежно від своєї сексуальної орієнтації чи особистих схильностей, — вказав ієрарх.
Ця теорія, підкреслив кардинал Ейк, стирає відмінності між чоловіком та жінкою.
— Церква проголошує Бога, який об’явив себе як Отець. Розмивання понять чоловіка й жінки сильно ускладнює проповідування християнської віри в найближчі роки, — підкреслив він.
Виходячи з досвіду Нідерландів, архієпископ Утрехта ствердив: спроба допасувати вчення Церкви у царині сексуальної етики до сучасних суспільних настроїв не справджується — відвідування храмів невблаганно зменшується. Нині всього 2,5% голландських католиків ходять на недільні Меси.
— Церква повинна надалі проголошувати своє вчення на тему подружньої моральності й сексуальної етики, щиро та вільно, — наголосив Примас Нідерландів. На користь потреби чіткого свідчення Церкви про її споконвічне моральне вчення говорить те, що коли молоді люди приходять просити про повну єдність із Католицькою Церквою через хрещення і/або миропомазання, то вони схильні приймати повну католицьку доктрину.
— Нинішня культура гіперіндивідуалізму та зісвіччення колись впаде, — вказав кардинал Віллем Ейк. — Якщо на той час буде готовою творча меншість переконаних християн, то вона буде спроможною керувати формуванням нової культури. Наше сьогоднішнє завдання — повністю проголошувати католицьку віру, також її вчення про подружню моральність і сексуальну етику, і переказувати її молодим поколінням. Так ми зможемо посприяти постанню нової культури, в якій основоположний зв’язок між подружжям, статевою близькістю і прокреацією буде визнаний і правильно прожитий.