Під час сьогоднішньої проповіді в каплиці «Дому святої Марти» Папа Франциск заохотив до пильності, остерігаючись підступів лукавого, зокрема, «ввічливих» демонів, що непомітно прокрадаються в душу.
Суть диявола — нищити: або безпосередньо, шляхом вад і війн, або стараючись це зробити «ввічливо», спонукаючи жити «згідно з духом світу». Про це, коментуючи євангельську розповідь про вигнання біса, проповідував Папа Франциск під час ранкової Святої Меси в каплиці Дому святої Марти у п’ятницю, 12 жовтня 2018 року, повідомляє Vatican News.
Всередині нас триває боротьба
Франциск зауважив, що коли демон опановує серце людини, він залишається там, немов удома, й не хоче виходити. А коли Ісус виганяв їх, вони намагалися завдати навіть фізичного болю. Боротьба добра і зла іноді «здається надто абстрактною», але це справжня боротьба «між Богом і стародавнім змієм», тобто між «Ісусом і дияволом». Вона «відбувається всередині нас»: навіть якщо ми не завжди це усвідомлюємо, ми «перебуваємо в боротьбі».
Суть диявола — нищення
Святіший Отець підкреслив, що «суттю диявола є знищення». Його, так би мовити, покликання — «руйнувати Боже діло». Небезпека полягає в тому, щоб поводитись як діти, вірячи, ніби все це не так, що це лише вигадки. Бо диявол насправді нищить, а коли не може чинити прямо, стикаючись із силою Божої благодаті, яка захищає людину, — то, «бувши хитрішим від лиса», намагається підступом опанувати цю душу.
Два способи нищення
У цьому контексті Папа зупинився на Христових словах, що вигнаний з людини нечистий дух блукає пустелею, а згодом вирішує повернутися: «до свого дому, звідки я вийшов». А повернувшись, знаходить серце людини «прибраним» і приводить зі собою інших сім. Це, за словами Святішого Отця, вказує на те, що коли дияволові не вдається нищити людину через вади — або народи через війни та переслідування, — він застосовує «іншу стратегію».
«Ми — християни, ходимо на Святу Месу, молимося… Здається, що все в порядку. Так, ми маємо власні обмеження, “грішки”, але все виглядає в порядку. І він вдає “ввічливого”: приходить, роздивляється, шукає гарну тріщинку, стукає в двері. “Чи можна ввійти?” — і дзвонить. Й оці ввічливі демони є гіршими від перших, бо ти навіть не помітиш, як вони вже у твоєму домі. Йдеться про дух світу», — зазначив Святіший Отець, додаючи, що таким чином злий дух веде нас на стежку посередності.
«Ввічливі» демони переконують, що не є ворогами
Отож Папа застеріг від небезпеки «духовної посередності», яка псує нас ізсередини. «Я більше боюся тих других демонів, ніж перших», — ствердив він, зауважуючи: більшу тривогу в нього викликають не одержимі, що потребують екзорцизму, але люди, які «відчиняють двері ввічливим демонам».
«Часто, — сказав він, — запитую себе: що гірше в житті людини? Чіткий гріх — чи життя в дусі світу, по-світськи? Чи коли диявол вкидає тебе в гріх, а може, й не один, а в двадцять-тридцять гріхів, але зрозумілих, яких ти соромишся, — чи коли демон сідає з тобою до столу, мешкає поряд із тобою і все здається нормальним, але звідтіля він нашіптує тобі та опановує духом світськості?»
Пильність і спокій
Святіший Отець згадав, що навіть під час Тайної вечері Ісус молився, щоб Бог Отець уберіг учнів від «духа світу». Саме його приносять «ввічливі» демони. А щоби протистояти їм, потрібні «пильність і спокій»:
«Пильність: до цього нас заохочує Ісус, до християнської пильності. Запитуймо, що діється в моєму серці? Чому я такий посередній? Чому я такий літеплий? Скільки таких “ввічливих” мешкають в моєму дому без квартплати?»