18 листопада у Ріо-де-Жанейро кардинал Орані Темпеста благословив бронзову скульптуру, встановлену біля кафедрального собору найбільшого мегаполісу Бразилії.
Скульптура зображає Ісуса Христа в образі безпритульного, який спить на лавці.
«Людство ніколи не мало стільки багатства і ніколи не бачило таких злиднів, — каже кардинал Темпеста. — Хоч як дивно, певну верству населення просто не враховують, оскільки економіка може вижити і без неї».
Скульптуру передав у дар архієпископу Ріо-де-Жанейро канадський художник Тімоті Шмальц за сприяння посольства Бразилії при Святому Престолі та Лицарів Гробу Господнього, пише ДивенСвіт.
Бронзова скульптура, виготовлена у людський зріст, представляє Ісуса Христа, який лежить на лавці, прикритий ковдрою, з оголеними босими ногами. Незважаючи на те, що фігура вкрита ковдрою з головою, кожен легко впізнає хто зображений: на ногах сплячого видно рани від цвяхів, якими прибивали до хреста Спасителя на Голгофі.
«Ця скульптура змушує нас дивитися на тих, хто живе на вулицях нашого міста, як на братів і сестер; Папа Франциск звертається до нас із закликом бачити Христа в тих бідних людях, які живуть на наших вулицях», — пояснив парафіяльний священик собору отець Клаудіо Сантос.
Оригінальна скульптура роботи Тімоті Шмальца була встановлена в Regis College, єзуїтському богословському коледжі в Торонто, 2013 року. Відтоді копії «Безпритульного Ісуса» були встановлені в Австралії, на Кубі, в Індії, Ірландії, Іспанії та Сполучених Штатах.
У березні 2016 року скульптуру «Безпритульний Ісус» встановили у внутрішньому дворі Сант Еджідіо у Ватикані, біля входу в офіси Апостольської служби соціального служіння.
Попри те, що робота Тімоті Шмальца отримала широке визнання в усьому світі, «Безпритульного Ісуса» сприймають неоднозначно. Наприклад, після того як у 2014 році копію скульптури встановили в американському місті Девідсон (штат Північна Кароліна), частина місцевих жителів заявили про своє невдоволення.
Мешканка Девідсона Сінді Кастано Своннак розповіла, що, коли вперше проїжджала повз скульптуру, то сприйняла її за справжнього безпритульного, який спить на лапці, й викликала поліцію.
«Ісус — НЕ безхатченко. Ісус — НЕ безпорадний безпритульний, який потребує нашої допомоги. Нам потрібен Той, Хто має силу задовольняти наші потреби, а не жалюгідний бомж», — наголосила жінка.
Інший житель міста, Джеррі Доусон, надіслав до редакції місцевого інтернет-видання DavidsonNews.net лист, у якому поділився своїми думками щодо скульптури.
«Моя скарга стосується не художніх достоїнств цієї скульптури, а не того сенсу, який вона передає. Ідеться про тих людей, які приїжджають у наш прекрасний район і бачать дуже неприємне видовище: бомжа, що сплить на лавочці в парку. Таке враження справляє ця скульптура, коли вночі проходиш повз неї. Здається, що зовсім поруч „смерть із косою“. У Нью-Йорку я не раз переступав через безпритульних, що спали на тротуарах, але такого страху, який відчуваю, проходячи повз цю скульптуру, в мене не було», — зізнався він.
Зі свого боку, Тімоті Шмальц у бесіді з кореспондентом New York Daily News 2014 року розповів, що образ Ісуса Христа у вигляді безпритульного з’явився внаслідок його важкого особистого досвіду. Замолоду Шмальцу впродовж декількох років довелося жити на вулиці й спати на дерев’яній лавці у приміщенні старого складу, де не було опалення та водопроводу.
Як практикуючий католик, скульптор у своїй творчості постійно звертається до релігійної тематики. При цьому він не згоден із тим, яке втілення знаходив образ Христа в церковному мистецтві. Ісуса зображували у вигляді європейця з ідеально зачесаним волоссям. І хоча на руках і ногах у Нього художники зображували рани від цвяхів, проте Його тіло зазвичай є зразком античної краси.
Сьогодні Шмальц вбачає своє завдання в тому, щоб зображення «Безпритульного Ісуса» з’явилися на вулицях найбільших міст світу. Він вважає, що його Ісус може похитнути стереотипи образних уявлень про Христа.
Однак минуло чимало часу, перш ніж оригінальна робота скульптора знайшла собі притулок в єзуїтському коледжі в Торонто. До цього пропозицію художника встановити незвичайну скульптуру відкидали не раз, також і католицькі парафії.