Емоційний діалог між Марією та ангелом розпалив уяву художників, зокрема таких як Фра Анджеліко й Россетті.
Ніхто з нас насправді не знає, як виглядало Благовіщення. Де, за яких обставин, о якій порі дня. Євангеліст повідомив тільки, що воно відбулося в Назареті в Галілеї, та про діалог між Божим посланцем і майбутньою Матір’ю Бога. І все. Тому не дивно, що цей повний емоцій і сенсу, але позбавлений подробиць діалог ніби заохочує доповнювати його цілими історіями або сценографією.
У цьому нас можуть переконати апокрифи Нового Завіту, які створили прекрасні літературно, хоч і не завжди відповідні євангельській історії, розповіді про зачаття, дитинство та заміжжя Марії. Ними надихалася багата марійна література Середньовіччя та новітніх часів.
Варто зазначити, що в нинішні часи на мислення про Марію, Її життя, якості та вигляд величезний вплив мали індивідуальні об’явлення, і зазвичай саме вони становлять підставу нашої марійної уяви.
Благовіщення: чотири прекрасні картини
Дивлячись на картини із зображенням Благовіщення, можна зауважити, що найчастіше на них показана Мадонна під час молитви або побожного читання (що для тодішніх творів було рівнозначно). Про це свідчить книжка в руках Марії, яка іноді лежить поруч.
1.Переважно Марія звернена до ангела в молитовному жесті. Це видно на картині Фра Анджеліко, який показує, що діалог між Божим посланцем та майбутньою Матір’ю Бога був глибоким духовним переживанням.
Також можна побачите незвичайне зображення тринітарної істини, яка говорить про те, ким є Еммануїл в утробі Марії. Картину перетинає промінь світла, що виходить із Божих долонь і спрямований до лона Марії. Уважний глядач також побачить над головою ангела голубку — символ Святого Духа.
Поруч зі сценою Благовіщення зображена сцена вигнання з Раю. Марія — нова Єва — стала причиною народження Нового Адама. Адже Благовіщення було початком відкуплення. Варто відзначити, що виконувач Божої волі — той самий ангел: будь то сповіщення доброї новини про Спасителя чи виконання суворого вироку.
2.Художники бароко і пізніші — як Бартоломео Мурільйо — найчастіше зображали сцени Благовіщення в невизначеному просторі. Це ще більше підкреслювало експресію діалогу. На картині Мурільйо ми бачимо основні елементи, які майже від самого початку і до теперішніх часів визначали іконографію сцени Благовіщення. Це лілія — символ невинності Марії та діалог з ангелом під час слів: «Нехай зі мною станеться по Твоєму слову».
3.Передвісником нового часу стала картина видатного живописця ХІХ століття, одного із засновників «Братства прерафаелітів», Ґабріеле Россетті. Його твір показує Благовіщення зовсім інакше. На ньому Діва Марія зображена переляканою дівчиною, що зіщулилася на ліжку, і невпевнено вдивляється в Божого посланця, не розуміючи, чи має справу з нічним маренням, чи зі справжнім ангелом. Сам ангел показаний як античний юнак, і тільки сяйво навколо голів персонажів та лілія у руці Гавриїла дозволяють ідентифікувати зображену сцену. На цій картині переважає психологічна правда, бо в ХІХ столітті з’явилася нова побожність, яка вела вірних до більш інтроспективного підходу до власного (і чужого) релігійного досвіду. Не дивно, що релігійне мистецтво теж змінилося.
4.Чудовою ілюстрацією сцени Благовіщення є робота американського художника Генрі Оссави Таннера, який творив на межі ХІХ і ХХ століть. На його картині Марія (як і у Россетті) зображена наляканою дівчиною, яка сидить на ліжку; але ангел тут вже показаний як стовп світла.
Чи маємо справу з розбудованою розповіддю, чи з дуже стриманим, камерним образом Благовіщення — всі ці твори мистецтва показують нам головну істину: земна місія Спасителя почалася від Маріїного «fiat» (так) і без Її згоди не було би втілення.