На богослужіннях протягом Великого Посту священники римського обряду надягають фіолетові орнати. Це традиція, що сформувалася поступово, оскільки спочатку священники вдягалися у біле.
Читайте також:
Свята Меса. Літургійний одяг
Королівський колір
У давні часи фіолетовий колір (пурпур) асоціювався з королівською владою. Тоді, щоби зробити колір пурпурним, фінікійські фарбувальники (сучасний Ліван) розкривали мушлі морських черевоногих молюсків роду мурексових — так званих пурпурних слимаків, добували з них слиз, виділяли з нього фіолетовий барвник і обробляли на сонячному світлі протягом певного часу. Процес потрібно було припинити у точно визначену мить, щоб отримати бажаний колір, який міг варіюватися від яскраво-малинового до темно-фіолетового Щоб пофарбувати всього 1кг шерсті, було потрібно добути десятки тисяч молюсків, але в підсумку фарбувальники отримували яскравий та стійкий відтінок фіолетового, який не облазив і не вигорав на сонці.
Цей складний процес обумовлював дуже високу вартість тканин фіолетового кольору, перетворивши її на розкіш, недоступну пересічним людям. Тому правителі, включно з римськими імператорами, та верховні священники вибирали фіолетовий колір як основний для свого вбрання.
Читайте також:
Вчені ідентифікували біблійний колір «тхелет»
Розп’яття
Коли римські воїни знущалися з Христа перед Його розіп’яттям, вони «вдягли Його в багряницю і, сплівши вінець із тернини, поклали на Нього та й почали Його вітати: “Радуйся, царю юдейський!”» (Мт 15, 17-18). Багряницею (або пурпуром) називали мантію монархів, пурпурного чи багряного кольору. В цьому контексті, імовірно, замість царської мантії на Ісуса надягали солдатський плащ (як і терновий вінок замість корони), «зображуючи» Христа «царем».
Однак після цієї драматичної сцени пурпур став асоціюватися зі страстями та смертю Спасителя. Християни тоді сприймали фіолетову тканину як нагадування про Страсті Христові, а сам колір — як заклик покаятися у гріхах.
Поки минали століття, колір утратив свій зв’язок із королівською владою, а потім поступово став дедалі більше символізувати покуту і скорботу за гріхи. Таким ось чином фіолетовий став ідеальним кольором для Великого Посту, нагадуючи про Страсті Спасителя, про заклик до покаяння і навіть про те, що Ісус — істинний Цар царів, який править нашими серцями. Літургійний одяг такого кольору ми можемо побачити під час Адвенту (підготовка до пришестя Господа, проваджена в дусі покути і самозречення), сповідей та Мес за померлих.
Переклад CREDO за: Філіп Кослоскі, Aleteia