Після виписки з лікарні Папа Франциск очолив сьогодні, 2 квітня, Літургію Вербної неділі на площі Святого Петра у Ватикані.
«Боже мій, Боже мій, чому Ти мене покинув?» – ці слова Ісуса, записані в Євангелії від Матея, стали лейтмотивом сьогоднішньої проповіді, яку Папа Франциск виголосив під час Святої Меси, повідомляє Vatican News.
У проповіді з нагоди Вербної неділі Папа Франциск наголосив на тому, що Ісус пережив на хресті найбільше покинення, щоби стати близьким з усіма покинутими, щоби ніхто з нас не залишався заручником відчаю, але також щоби ми навчилися розпізнавати Його в наших покинутих ближніх.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2023/04/Вербна-неділя-Папа-Франциск1-700x394.jpeg)
Згідно зі звичаєм, богослужіння Вербної неділі розпочалися благословенням пальмових і оливкових галузок та процесійною ходою на спомин про в’їзд Ісуса до Єрусалима. Далі почалася Свята Меса, яка має спеціальну назву – «Свята Меса Страстей Господніх». Під час неї звучить довге євангельське читання, яке розповідає про останню вечерю Ісуса з учнями, про молитву в Оливному саду, про ув’язнення, суд, розп’яття, смерть і поховання Ісуса Христа. Це богослужіння є введенням у Великий Тиждень, протягом якого християни покликані день за днем брати активну участь в різних моліннях, що пригадують основні моменти нашого спасіння.
Три форми страждань
Під час проповіді Папа Франциск звернув увагу на те, що слова «Боже мій, Боже мій, чому Ти мене покинув?» – це єдині слова, сказані Ісусом на хресті в євангельській розповіді від Матея. Вони ведуть нас до вершини Христових страстей, які були, за словами проповідника, стражданнями тіла – від побоїв до хресного катування, і стражданнями душі – зрада, зречення, несправедливий засуд, образливі слова й насмішки. Однак, «серед усього цього болю Ісусові залишалася одна впевненість», тобто, близькість Отця. Але ось «стається немислиме». Перед смертю Він взиває: «Боже мій, Боже мій, чому Ти мене покинув?». Найнестерпнішими виявилися «страждання духу» – в найтрагічніший момент Ісус відчуває покинення Богом. Ніколи до цього Він не звертався до Отця із узагальнюючим «Боже». Це єдині слова серед сказаних на хресті, які дійшли до нас арамейською мовою.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2023/04/Вербна-неділя-Папа-Франциск2-700x394.jpeg)
«Отож, реальним є крайнє пониження, тобто, покинення Його Отцем, покинення Богом. Господь настільки страждає з любові до нас, що нам це навіть важко збагнути. Це не є легко зрозуміти… Він бачить небо зачиненим, відчуває гірку межу життя, розбиття існування, падіння будь-якої певності, а тому викликує оте найбільше з-поміж усіх “чому”», – мовив Святіший Отець.
За нас до кінця
Як пояснив далі Наступник святого Петра, слово «покидати» в Біблії з’являється у моментах «крайнього болю», коли йдеться про «найрізкіше розірвання зв’язків». У кульмінаційний момент Єдинородний і Улюблений Божий Син пережив «найбільш чужу для Нього ситуацію – віддаленість Бога». І якщо запитуємо себе чому, то відповіддю є: «задля нас». «Він солідаризувався з кожним із нас аж до крайньої точки, щоби бути з нами аж до кінця», – сказав Папа, додаючи, що Ісус пережив покинення, щоби «ми не залишалися заручниками внутрішньої пустки». Й тому кожен з нас може сказати: «у моїх падіннях, у моєму спустошенні, коли почуваюся зрадженим чи коли зрадив інших, коли почуваюся відкинутим мов непотріб, або коли відкинув інших, коли почуваюся покинутим, згадаймо, що й Він був покинутим, зрадженим, відкинутим мов непотріб. Там знаходимо Його. Коли почуваюся неправим і втраченим, коли вже більше не даю ради, Він є зі мною».
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2023/04/Вербна-неділя-Папа-Франциск3-700x394.jpeg)
Дорогою ціною
За словами Папи, Бог спасає нас саме так, зсередини наших «чому». Звідтіля Він «відслонює надію, що не розчаровує». Бо коли відчуває крайнє покинення, то не впадає у відчай, а молиться, волає своє «чому» словами псалма, вручаючи Себе в Отчі руки, хоча й відчуває Його віддаленість. Серед покинення «Він ввіряється і не перестає любити своїх», які залишили Його та прощає розпинателям. «Ось так безодня нашого численного зла занурюється у ще більшу любов, настільки, що кожне наше відокремлення перетворюється у сопричастя», – наголосив проповідник.
![](https://credo.pro/wp-content/uploads/2023/04/Вербна-неділя-Папа-Франциск4-700x394.jpeg)
Назустріч покинутому Христу
Підсумовуючи, Святіший Отець наголосив на тому, що настільки велика любов «може перетворити наші кам’яні серця в серця тілесні». Покинутий Христос спонукає нас «шукати і любити Його в покинутих». «Він прагне, щоби ми заопікувалися братами й сестрами, які найбільше схожі до Нього, до Нього в крайньому моменті болю й самотності. Сьогодні, браття і сестри, існує багато “покинутих Христів”. Існують визискувані й залишені на себе самих народи, існують убогі, що живуть на перехрестях наших доріг, з якими ми не наважуємося обмінятися поглядами; мігранти, які перестали бути обличчями й стали числами; відкинуті в’язні, каталоговані як проблема. Існують також численні невидимі покинуті Христи, приховані, яких відкидають у білих рукавичках: ненароджені діти, самотні похилі віком, […] хворі, яких не відвідують, ігноровані люди з інвалідністю, молодь, яка відчуває велику порожнечу всередині, в той час як ніхто по-справжньому не вислуховує їхнього болю», – зазначив Папа, підкреслюючи, що «покинутий Ісус вимагає від нас мати очі та серце, відкриті для покинутих». А тому потрібно просити про благодать «уміти любити покинутого Ісуса та вміти любити Ісуса в кожному покинутому», благодать «вміти розгледіти та розпізнати Господа, Який волає у них».