Святий Франциск Сальський був видатним мислителем XVII століття, що написав одну з найвідоміших духовних книг усіх часів «Вступ до побожного життя».
Його представлення духовного життя було унікальним і насамперед стосувалося звичайних мирян. І католики, і навіть протестанти вважають її корисною для розуміння таємничої дії Святого Духа.
Ось п’ять цитат із цього видатного твору, у яких Франциск Сальський детально розповідає, що потрібно для того, щоб практикувати чесноти у повсякденному житті.
1. Практикуючи будь-яку чесноту, краще обрати те, що найкраще відповідає вашому обов’язку, а не те, що найбільше відповідає вашому смаку.
2. Коли ми потрапляємо під владу певної вади, краще, наскільки це можливо, зробити протилежну їй чесноту своєю особливою метою і скерувати на це всі свої зусилля; коли ми чинимо так, ми перемагаємо ворога, водночас досягаючи прогресу у всіх чеснотах. Таким чином, якщо я охоплений гординею чи гнівом, я мушу понад усе розвивати смиренність і лагідність, і я повинен скерувати всі свої духовні вправи — молитву, Таїнства, розсудливість, постійність, поміркованість — до цієї мети.
3. Кожне покликання потребує особливої чесноти; від прелата, князя чи воїна вимагається зовсім різне, так само, як від дружини або вдови. Хоча кожен покликаний опанувати всі чесноти, не всі покликані використовувати їх однаково, але кожен має у першу чергу розвивати те, що є важливим для способу життя, до якого він покликаний.
4. Пересічні люди зазвичай цінують мирські блага більше, ніж духовні; відповідно, вони більше думають про піст, зовнішню дисципліну та тілесне умертвіння, ніж про лагідність, радість, скромність та внутрішні умертвіння, які, однак, набагато кращі. Тож ти, дочко, маєш обрати найкращі чесноти, а не ті, що найбільше цінуються; найпрекрасніше, а не найпомітніше; найправдивіше, а не найпоказніше.
5. Деякі Божі слуги присвячують себе догляду за хворими і допомозі бідним, вони навчають дітей вірі, укріплюють занепалих, будують храми і прикрашають вівтарі, творячи мир між людьми. У цьому сенсі вони нагадують вишивальниць, які вкривають шовком, золотом і сріблом різні основи, створюючи таким чином прекрасні квіти. Саме тому побожні душі, які практикують певну духовну практику, беруть її за основу свого духовного вишивання і творять усілякі інші благодаті, впорядковуючи свої дії та почуття за допомогою цієї головної нитки, яка проходить крізь усе.