9 вересня 2024 року не стало Джеймса Ерла Джонса, актора і наверненого католика. Він прославився, зокрема, тим, що подарував свій голос Дарту Вейдеру — головному антагоністу серії фільмів «Зоряні війни», що пройшов важкий шлях спокус, падіння і каяття, щоби зрештою возз’єднатися зі світлом.
У 1977 році Джонс зіграв невелику роль в мінісеріалі Франко Дзеффіреллі «Ісус із Назарету». Він виконав роль одного з Трьох мудреців, які пішли за покликом зірки, що сповістила про народження Месії.
Трьох мудреців (або царів, або ж волхвів), згідно з латинською традицією, називають Каспаром, Мельхіором і Балтазаром і вшановують як святих, хоча Святе Письмо майже не містить інформації про цих чоловіків — за виключенням другого розділу Євангелія від Матея. Джеймс Ерл Джонс, якому на той час було близько сорока років, виконав роль Балтазара. Італійський режисер Франко Дзеффіреллі свідомо посилався на своє католицьке виховання і на певні традиції середньовічного мистецтва, тому зробив акцент на значущості Трьох мудреців в історії спасіння.
Задумуючи образ Балтазара, Дзеффіреллі спирався на опис Псевдо-Беди VIII століття, згідно з яким Балтазар був «чорним, бородатим царем». Опис цього мудреця як вихідця з якогось африканського царства простежується у подальших сакральних зображеннях, навіть якщо це суперечить словам Матея: «Мудреці прийшли в Єрусалим зо Сходу» (Мт 2, 1).
Дзеффіреллі також встановив баланс між традиційними зображеннями волхвів як астрономів і царів. Виконуючи роль Балтазара, Джонс зобразив його як царя і астронома водночас. «Усі мої розрахунки показують, що має бути нове небесне тіло, нова зірка. Є навіть точне місце і час. Тож я вирішив піти й подивитися, що з цього вийде, — каже Балтазар. — Всесвіт ось-ось породить диво, яке неможливо осягнути розумом!»
Дзеффіреллі пов’язує царя-астронома Балтазара з прагненням волхвів віддати належне цьому новому «диву». У цьому також виявляється й пошана до Марії — мудреці йдуть за зіркою і знаходять Немовля Ісуса. Марія — Stella Maris, Зоря Морів.
Папа Бенедикт XVI у своїй книжціі «Ісус із Назарету: Розповіді про дитинство», припускає, що волхви, згадані у Євангелії від Матея, найкраще ототожнюються з членами касти перських священиків — навіть якщо вони й не були перськими священниками. Але, як ми бачимо в образі Балтазара, зіграному Джеймсом Ерлом Джонсом, мудреці — це люди інтелектуально зацікавлені, філософськи налаштовані та рухомі дивами Всесвіту і божественними значеннями, які він пропонує.
«Люди, про яких говорить Матей, були не просто астрономами, — наголошує він. — Вони були “мудрецями”. Вони представляють внутрішню динаміку релігії до самоперевершення, до якої належать пошуки істини, пошуки істинного Бога, а отже, “філософію” у первісному розумінні цього слова. Таким чином, мудрість очищує послання “науки”: раціональність цього повідомлення не залишається на рівні інтелектуального знання, а шукає розуміння у його повноті, і таким чином піднімає розум до його найвищих можливостей».
Щоб передати ці ідеї кінематографічними засобами, Дзеффіреллі створив для Джонса такий образ Балтазара, який відображає сутність волхвів, представлених у Євангелії: «Можна з певністю сказати, що мудреці представляють собою релігії, які рухаються до Христа, а також до самоперевершення науки стосовно Нього».
На момент зйомок Джеймс Ерл Джонс уже був католиком. Та велика частина його взірцевих робіт, як-от роль Балтазара, була затьмарена його озвученням Дарта Вейдера в блокбастері «Зоряні війни», що вийшов того ж року і здобув шалену популярність. Окрім Джонса, існує ще один кумедний зв’язок між космічною оперою Джорджа Лукаса та біблійним епосом Дзеффіреллі: коли обидва фільми знімалися в Тунісі, біло-блакитний дроїд R2-D2 помилково викотився зі знімального майданчика «Зоряних воєн» за піски, дюни — і прямо на знімальний майданчик «Ісуса з Назарету».