Кардинал Феліпе Арісменді та кілька католицьких священників по‑різному відреагували на обряд «очищення», яким супроводжувалась інавгурація нового президента Мексики в день 1 жовтня 2024 року.
Клаудія Шейнбаум перемогла на президентських виборах 2 червня і тепер офіційно вступила на посаду. Вона — перша жінка-президент в історії Мексики.
Одним із моментів широкої церемонії інавгурації в центрі Мехіко на площі Конституції (зазвичай її називають Сокало, «Цоколь») був півгодинний «священний ритуал», який виконували кілька жінок-шаманок у костюмах корінних народів. Ритуальними жестами і словами, як іспанською, так індіанською мовами, вони «вводили» нову главу держави в її функції. Це супроводжувалося окаджуванням, принесенням квітів, трав і плодів чи запаленої свічки, і все це з жестами, скерованими на схід, «звідки сонце», — як пояснила одна з учасниць обряду.
Інша сказала: «Ми закликаємо науалес [божества у формі крупних, сильних тварин — KAI], богинь та інших божественних істот і духів, які населяють це місце. Ми просимо про життя, просвітлення й мудрість для конституційного президента, пані докторки Клаудії Шейнбаум Пардо. Доручаємо її нашим африканським предкам». Ця шаманка також просила «Отця Сонце оселитися в її серці та в серцях дівчат і жінок Мексики».
На це відреагували представники місцевої Церкви. Вислужений єпископ Сан-Крістобаль-де-лас-Касас в штаті Чіапас на «індіанському» півострові Юкатані, кардинал Феліпе Арісменді в інтерв’ю для ACI Prensa сказав, що в цьому не було «елементів, які можна назвати виставою чи популізмом». Навіть більше, він назвав цю подію «символічним актом повернення боргу корінним народам та рішенням цінувати й визнавати їхні права також у нашому законодавстві».
84-річний ієрарх, відомий своєю симпатією до душпастирських «новинок», особливо запровадження тубільних елементів у літургію, нагадав, що подібна церемонія відбулася в грудні 2018 року, коли вступав на посаду колишній президент Андрес Мануель Лопес Обрадор. Його наступниця «бажає надати більшої видимості тим [індіанським] народам, особливо корінним жінкам, які є найбільш маргіналізованими», — сказав кардинал. Він висловив сподівання, що ця подія відобразиться «в повсякденній прихильності до цих спільнот» і що вона «досягне суспільства, де все ще зберігається расизм».
Водночас кардинал сказав, що очікує від президентки забезпечення свободи віросповідання, і сподівання, що «вона матиме відкритий розум і серце, щоби слухати та враховувати внесок, який робить християнство в розбудову суспільного миру».
Інакший підхід до «священних ритуалів» має мексиканське духовенство. Екзорцист і координатор Богословського комітету Колегії екзорцистів Примаса архідієцезії Мехіко о.Альберто Медель сказав ACI Prensa, що «насправді корінні народи зовсім не такі, якими їх зображують». Він зазначив, що насправді це «невеликі групи, які поклоняються стародавнім індіанським божествам», але висловив упевненість у тому, що «наші народи — глибоко християнські й католицькі», додавши, що «їхні традиції неможливо зрозуміти без християнської віри».
Отець Медель зазначив, що такі обряди не тільки не приносять користі індіанцям, але «створюють враження, ніби вони вірять у дурниці, в які ніхто не вірить». Екзорцист наголосив: «представляти людей, які вірять, що Сонце чи Місяць є божествами, означає знущатися з них», а «ті, хто таке робить, просто безсовісно ображають індіанців».
Інший екзорцист, із дієцезії Сьюдад-Хуарес — о.Едуардо Аєн, у статті «Католики і язичницькі обряди» написав: те, що сталося, коли нова президентка вступала на посаду, було насправді «відьомським обрядом». Він нагадав, що Шейнбаум — «єврейського походження, не належить до жодної корінної етнічної групи або стародавніх релігійних практик»; і якщо вона дозволила себе «очистити від поганих вібрацій», то це було з ідеологічних і політичних, а не релігійних причин.
Священник застеріг католиків від участі в таких обрядах. Він визнав, що Шейнбаум не брала участі в явно сатанинському культі; але зазначив, що вірити в Сатану можна і через незнання — коли поклоняються якомусь ідолу, смерті або невідомим силам. «Є групи, які не вважають себе сатаністськими, оскільки вони безпосередньо не викликають демонів і називають себе групами культури. Але насправді вони сатаністи в ширшому розумінні, оскільки виконують неоязичницькі ритуали, такі як поклоніння матері-землі, богині-матері, матері-природі чи пачамамі», — сказав о.Аєн.
Він також застеріг віруючих від віри в те, що «участь у певних доіспанських ритуалах, як це роблять деякі латиноамериканські президенти, нешкідлива». Екзорцист пояснив, що предмети, які використовуються в таких ритуалах, можуть виявитися сприятливими надприродній дії демона на людину, яка їх використовує.
Своєю чергою, о. Юго Вальдемар, який 15 років був інформаційним директором столичної архідієцезії, коли нею керував кардинал Норберто Рівера, в інтерв’ю для ACI Prensa заявив: ці типи церемоній які є «забобонами, відчиняють двері дияволу, а якщо ви для нього відтулити хоч би щілину, він негайно увійде всередину з тяжкими духовними й матеріальними наслідками». Він підкреслив, що «це не нешкідливі обряди; вони означають запрошення зла — і воно, недовго думаючи, входить і заволодіває домом».
Священник зазначив, що хоча такі ритуали можна вважати «політично коректними», та насправді «це забобони, гріховні, ідолопоклонницькі дії зі смертельними наслідками, бо вони є релігійною діяльністю, в центрі якої сатана, хоча вони представляються як щось нешкідливе».