У Ватикані оприлюднено спільну Заувагу Дикастерію віровчення та Дикастерію у справах освіти та культури про взаємозв’язок між штучним інтелектом та людським інтелектом.
Наголошено, що ШІ — це не штучна форма інтелекту, а його продукт. Документ аналізує можливості й виклики нової комп’ютерної мережі у різних ділянках суспільної діяльності людини, як от освіта, економіка, працевлаштування, охорона здоров’я, міжлюдські стосунки, війни, пише Vatican News.
Тільки доповнення
Не варто розглядати ШІ як особистість; не можна його обожнювати чи замінювати ним людські стосунки. Він годиться «лише як інструмент, що доповнює людський інтелект». У вівторок, 28 січня 2025 р., у Ватикані оприлюднено Заувагу «Antiqua et nova» про взаємозв’язок між штучним інтелектом (ШІ) і людським інтелектом. Документ містить зокрема перестороги Папи Франциска щодо теми ШІ, сказані за останні років. Заувага звернена до тих, хто покликаний навчати віри і переказувати її, а також до тих, хто поділяє необхідність використання науково-технічного розвитку «на службі людині та спільному благу» (5).
Нарощення гонки озброєнь
У 117 параграфах «Antiqua et Nova» висвітлює виклики й можливості, пов’язані з розвитком штучного інтелекту у царинах освіти, економіки, праці, охорони здоров’я, стосунків і військових дій. В останній сфері, наприклад, потенціал ШІ може підвищити військові ресурси «далеко за межі людського контролю», прискорюючи «дестабілізуючу гонку озброєнь із руйнівними наслідками для прав людини»(99).
Розрізнення між ШІ та людським інтелектом
У документі перелічено небезпеки, пов’язані зі штучним інтелектом, але також і досягнення, які він підтримує як «частину співпраці» людини з Богом(2). Однак Заувага не приховує занепокоєння, яке приходить із цими інноваціями, чиї наслідки поки що непередбачувані. Кілька пунктів присвячено розрізненню між штучним інтелектом і людським інтелектом.
Помилковим, як зазначається в документі, є використання самого слова «інтелект» щодо ШІ, бо це не «штучна форма інтелекту», а «один із його продуктів»(35). І як будь-який продукт людської винахідливості, ШІ також може бути спрямований на «позитивні або негативні цілі».
Штучний інтелект може впроваджувати важливі інновації(48), але він також ризикує погіршити ситуацію з дискримінацією, бідністю, цифровим розривом і соціальною нерівністю (52). Етичне занепокоєння викликає той факт, що «більша частина контролю над основними сферами застосування штучного інтелекту зосереджена в руках кількох потужних компаній»(53), тому цією технологією можуть маніпулювати для «особистої або корпоративної вигоди»(53).
Загроза замість допомоги
Автономні й летальні системи озброєння, здатні «ідентифікувати і вражати цілі без прямого втручання людини»(100), є «серйозною причиною для етичного занепокоєння». Папа закликав заборонити їх використання, оскільки вони становлять реальну загрозу «виживанню людства або цілих регіонів» (101).
Щодо людських стосунків, то в документі зазначається, що ШІ може призвести до «шкідливої ізоляції» (58), що «антропоморфізація ШІ» створює проблеми для розвитку дітей(60) і що представлення ШІ як особи є «серйозним етичним порушенням», якщо використовується в шахрайських цілях.
Така ж пильність необхідна і в економічно-фінансовій сфері. Зокрема, у сфері праці зазначається, що, з одного боку, ШІ має потенціал для підвищення кваліфікації та продуктивності праці, але, з іншого боку, він може «позбавити працівників навичок, піддати їх автоматизованому нагляду і звести до виконання рутинних і повторюваних функцій»(67).
ШІ, етика і здоров’я
Досить багато місця присвячено темі охорони здоров’я. Нагадуючи про величезний потенціал різних застосувань у медичній сфері, Заувага одразу ж застерігає, що якщо ШІ замінить стосунки між лікарем і пацієнтом, то це може призвести до поглиблення самотності, яка часто супроводжує хворобу. Варто остерігатися й посилення так званої «медицини для багатих», коли заможні люди користуються передовими інструментами, тоді як інші не мають доступу навіть до базових послуг.
Що стосується теми захисту створіння, то здається перспективним застосування ШІ для покращення взаємин із нашим спільним домом. Однак при цьому сучасні моделі ШІ вимагають «великої кількості енергії та води і роблять значний внесок у викиди вуглекислого газу, а також є ресурсоємними».
Люди розучуються мислити
Якщо використовувати ШІ розумно, він може покращити доступ до освіти(80). Проблема в тому, що багато програм «просто надають відповіді замість того, щоби спонукати учнів до самостійного пошуку або написання текстів»; а це призводить до нездатності розвивати критичне мислення(82). Не кажучи вже про те, скільки «викривленої або сфабрикованої інформації» та фейкових новин можуть генерувати деякі програми(84).
Щодо фейкових новин, документ попереджає про серйозний ризик того, що ШІ «може генерувати маніпульований контент і неправдиву інформацію»(85), а потім поширювати їх, щоб «обманути або завдати шкоди»(87). З цього випливає заклик завжди «дбати про перевірку правдивості» того, що поширюється, і в жодному разі не допускати «поширення слів і зображень, які принижують людську гідність»(89).
Щодо приватності й контролю, в Заувазі зазначається: деякі типи даних можуть зайти так далеко, що торкатимуться «навіть сумління людини». «Цифрове спостереження може бути використане для здійснення контролю над життям віруючих і вираженням їхньої віри»(90).
Взаємини з Богом
«Претензія на те, щоб замінити Бога витвором власних рук, є ідолопоклонством»: Заувага цитує Святе Письмо, щоб попередити про те, що ШІ може бути «більш звабливим, аніж традиційні ідоли»(105). Тому документ двохї ватиканських дикастеріїв нагадує, що ШІ — не більше ніж «бліде відображення» людської природи: «Це не ШІ стає об’єктом обожнювання і поклоніння, а людина таким чином стає рабинею свого власного витвору».
Звідси випливає заключна рекомендація: «ШІ використовувати лише як додатковий інструмент до людського інтелекту, а не замінювати його багатство» (112).