Ділячись думками про виклики, пов’язані зі «штучним інтелектом» — який є темою цьогорічного форуму, — Папа Франциск нагадує: інтелект — це один із фундаментальних вимірів людської особи, створеної на Божий образ; тому потрібно остерігатися «технологічної парадигми», яка вбачає у технологічних засобах вирішення всіх проблем.
«Вже саме використання слова “інтелект” у пов’язанні зі штучним інтелектом є невідповідним, оскільки ШІ це не штучна форма людського інтелекту, а його продукт», — пише Папа Франциск у посланні до учасників Всесвітнього економічного форуму в Давосі. Святіший Отець підкреслює, що за правильного використання ШІ допомагає людині у виконанні її покликання, у свободі та відповідальності. «Співпраця задля Ери інтелекту» — такою є тема форуму, що від 20 до 24 січня 2025 відбувається у швейцарському Давосі. В посланні на ім’я президента Всесвітнього економічного форуму Святіший Отець зазначає, що це нагода замислитися над штучним інтелектом як засобом не лише кооперації, але також для поєднання народів, — пише Vatican News.
Антропологічні й духовні аспекти
Як нагадує Папа, християнська традиція вбачає в дарі інтелекту один із фундаментальних аспектів людської особи, створеної «на Божий образ». Католицька Церква підтримує поступ науки, технології, мистецтв та інших форм християнської винахідливості, вбачаючи в них простір співпраці людини з Богом «у вдосконаленні видимого створіння».
«ШІ задуманий так, щоб імітувати людський інтелект, який його розробив, — що породжує унікальний набір запитань і викликів. На відміну від багатьох інших людських винаходів, ШІ навчається на результатах людської креативності, що дозволяє йому генерувати нові артефакти з такою майстерністю і швидкістю, які часто імітують або перевершують людські можливості, що викликає серйозні занепокоєння щодо його впливу на роль людства у світі», — пише Глава Церкви. Результати, які здатен отримувати ШІ, «майже не відрізняються від тих, які отримують людські особи», що також порушує важливі питання.
Ще одним аспектом, який викликає етичні чи безпекові сумніви, є те, що «ця технологія спроєктована, щоб автономно навчатися та виробляти рішення, пристосовуючись до нових ситуацій та даючи відповіді, не передбачені програмістами».
Зосередженість на людині
У цьому контексті Папа звертає увагу на невідповідність використання терміну «інтелект», оскільки йдеться не про «штучну форму людського інтелекту, а його продукт». Він підкреслює, що, «як і будь-яка інша людська діяльність та будь-який технологічний розвиток, ШІ повинен орієнтуватися на людську особу», стаючи засобом для досягнення більшої справедливості, ширшого братерства та людянішого порядку в суспільних взаєминах. Тому не слід забувати про небезпеку, яка полягає в тому, що ШІ може використовуватися для просування «технократичної парадигми», згідно з якою «всі проблеми світу можуть бути вирішені за допомогою технологічних засобів».
«У цій парадигмі людська гідність і братерство часто підпорядковані прагненню до ефективності, так ніби реальність, добро й істина за своєю суттю випливають з технологічної та економічної могутності. Однак людська гідність ніколи не повинна бути порушувана на користь ефективності. Технологічні розробки, які не покращують життя всіх, а натомість створюють або збільшують нерівність і конфлікти, не можна назвати справжнім прогресом. Тому ШІ має бути поставлений на службу більш здоровому, гуманному, суспільному й цілісному розвитку», — наголошує Святіший Отець, вказуючи на потребу наново відкривати важливість спільноти й оновлених зусиль у піклуванні про наш спільний дім.