Роздуми над Словом Божим на 31 грудня
Йн 1, 1-18
Йоан розпочинає Євангеліє словами «На початку», так само як розпочинається Книга Буття: «На початку сотворив Бог Небо і землю». В єврейській ментальності те, що написано на початку книги, зосереджує в собі зміст усієї книги. Одне з повчань Гаона з Вільна говорить, що зміст усієї книги міститься в першому розділі, а зміст першого розділу в першому вірші, а зміст першого вірша в першому слові. Тому назви Книг Тори походять з перших слів, якими вони розпочинаються.
“ Якщо моє життя не закорінене в Слові Божому, то просто є не реальним, є ілюзорним
Книга Буття розпочинається словами «На початку», тому в єврейському каноні ця Книга називається «Берешіт» — «На початку». І дійсно можемо помітити, що Книга Буття розповідає про «початки», про створіння, про перших людей, про падіння людини. Одним словом Книга Буття є Книгою Початків.
Розпочинаючи свою Євангелію такими ж словам «На початку», Йоан робить алюзію до Книги Буття і прагне показати, що Втілення Сина Божого кладе початок цілковито нової епохи, звершенням якої буде — об’явлення синів Божих, або іншими словами — нове створіння.
На початку було Слово… Світ був створений словом. Щоб постало будь-що, Господь сказав слово. Вираз «І сказав Бог» в описі творіння наче приспів повторюється 10 разів. Лише те, що існує в Божому Слові має гарантію існування, фундамент буття. Якщо моє життя не закорінене в Слові Божому, то просто є не реальним, є ілюзорним. Бенедикт XVI в післясинодальному посланні «Verbum Domini» стверджує: «Слово Боже фактично змушує нас змінити нашу концепцію реалізму. Реалістом є той, хто в Слові Божому розпізнає фундамент усього» (Verbum Domini 10).
Однак коли Йоан говорить «На початку було Слово», то говорить не просто про якусь справчу силу Бога, лише про Сина Божого, який є Словом Отця, і в якому Отець промовив все, що мав сказати, виразив все, що мав виразити. Ісус є вершиною Об’явлення. Усю свою любов, яку Бог має для людини, виразив в Ісусі. «З того часу, коли Бог дав нам свого Сина, Котрий є Його Єдиним Словом, через це одне Слово сказав нам все нараз, і вже немає чого більше додати» (св. Іван від Хреста).
Серцем Прологу є 14 вірш: «А Слово стало тілом і оселилося між нами». Грецький текст вживає слова, яке дослівно означає «розбити намет». Слово «розбило намет між нами». Такою є Любов Бога — Бог благоволив між нами жити, щоб ми свою оселю віднайшли в Ньому.