Інтерв’ю

Молитва за пастирів

30 Червня 2010, 13:01 1666 Ірина Єрмак, Католицький Вісник

Існує чимало молитов за покликання, рухи, які «опікають» служителів Божих. А ще є такі «спеціальні» молитви, що про них вірні небагато знають. Про Літанію до Ісуса, Священика і Жертву, розповідає о.Януш Марія Анджеєвський ОР, викладач Святого Письма в Інституті св.Томи Аквінського у Києві.

Отче, у молитовниках і збірниках літаній цю молитву не так просто знайти…

Вона призначена насамперед для читання в духовних семінаріях. Тому в заключній молитві містяться слова: «Боже, Святителю і Сторожу Твоєї Церкви, постав у ній Духом Твоїм гідних і вірних служителів святих Таїнств». Це молитва, яка має сприяти роздумам кліриків про священство, якого вони прагнуть. Завершується вона словами, зачерпнутими з Діянь Апостолів (пор. Діян 13,2). Подібними словами – «покажи тих, кого Ти вибрав» – молився і св.Петро, коли спільнота апостолів вибирала одного зі свідків життя Ісуса бути з ними після того, як відпав Юда (пор. Діян 1,24-25а).

З яких частин складається ця літанія?

Перша показує нам Христа як священика. Друга скеровує нас до більш складної істини нашої віри – що Ісус є жертвою. Третя частина – застереження майбутнім слугам вівтаря, аби, ставши священиками, вони не поводилися негідно.

Священство – це насамперед заступництво перед Богом, як у момент скоєння гріха, коли людині потрібна допомога, щоб просити пробачення у Бога, так і тоді, коли людина хоче щось дати Богові – пожертвувати. Тоді священик складає жертву від імені людини.

Істину про Ісуса-Священика нам показує насамперед Послання до євреїв. Заклик літанії «Ісусе, Священику, від людей узятий» – це алюзія до Євр 5,1. Заклик «Ісусе, Священику, гідний більшої честі, ніж Мойсей» відсилає нас до Євр 3,3. Порівняння з Мойсеєм показує, що той був звичайним священиком, як будь-який служитель у храмі, а Ісус Христос більше гідний пошани, бо Він – будівничий істинного храму (Євр 9,11). Тобто Він – Христос майбутнього блага, до якого ми прагнемо, і він іде перед нами, аби «увійти в Небо», як каже літанія.

Заклик «Ісусе, Священику, який відкрив нам дорогу нову і живу» пов’язаний з Євр 10,9 та Йн 14,6. Ісус – дорога нова, ЖИВА. Це не якась «інша» дорога, це Він сам є тим, через кого і в кому я маю думати, вирішувати свої проблеми. Все існує, все перебуває в Ісусі: почитаємо 6-й, «Євхаристійний» розділ Євангелія від Йоана, де Христос каже: «Хто споживає Тіло Моє і п’є Кров Мою, той у Мені перебуває, а Я – в ньому» (6,54). Причастя – це не тільки МИ приймаємо Господа, але й самі занурюємося в Ісуса, входимо в Того, Хто дозволяє нам жити по-новому, новим чином, у новому просторі, літургійному просторі Його Тіла, яким є Його Церква.

Що ця молитва каже нам про жертву Христа?

Наприклад, «Ісусе, Жертво, в якій ми маємо довіру і сміливий доступ до Бога» – заклик базується на Євр 4,16. Ця Жертва наділяє нас упованням саме на Ісуса, на те, що завдяки Йому все буде добре…

«Ісусе, Жертво, яка двоє зробила одним» – звернення, пов’язане з Еф 2,15, де говориться про об’єднання розділеного. Цей текст стосується насамперед поділу людства на євреїв і неєвреїв, але в духовному сенсі – також і кожної людини. В кожному з нас існує сильний поділ: як мінімум, на «дух» і «тіло» (пор. Мт 26,41). З одного боку, в людині є «дух» – сильне прагнення жити в істині, любові, доброті. А з іншого – те, що Ісус називає «тілом»: егоїзм, лінощі та все, що в нас противиться, аби ми не жили Божим життям.

У частині застережень говориться: «Від любові до світу і його пихи – збережи нас, Ісусе». Текст посилається на 1 Йн 2,15-17, він складний і вимогливий. Тут говориться майбутнім і нинішнім священикам, якою небезпекою є любов до мирського, і про пиху, яка – на жаль – загрожує кожному.

В літанії є також натяк на книгу пророка Малахії (2,7), у закликові «аби вуста священиків стерегли знання». Той текст показує нам священика – ще старозавітного – як «ангела» (вісника) Господнього. Ангела, може, не в сенсі його особистої моральної гідності, хоча і цього хотілося б, – а саме як вісника, посланця (пор. Йн 20,21). Для священика дуже важливою є турбота про знання. Він зобов’язаний боротися (і вміти це робити) проти брехні, обману – всього, що може ослаблювати Церкву.

Цю літанію можна читати не тільки тим, хто готується до священства, але й усім священикам, а також і всім вірним – за нас, слуг вівтаря. Вона показує, яким я маю бути, споглядаючи Ісуса, Котрий є чудесним Священиком, і як мені необхідно вдивлятися в Нього, Котрий став Жертвою. Бо я теж маю стати жертвою, як Ісус.

Інтерв’ю провела Ірина Єрмак

 

Літанія до Христа, Священика і жертви

 

«Пам’ятаю, як у Краківській семінарії в переддень свячень було читано красиву Літанію до Христа, Священика і Жертви. У цій Літанії містяться глибокі рефлексії, почерпнуті з Послання до євреїв та цілої Апостольської Традиції», – сказав під час св.Меси Мира у Великий Четвер 1996 р. Слуга Божий Йоан Павло ІІ.

Неофіційний переклад Літанії представляємо читачам.

Киріє елейсон. – Христе елейсон, Киріє елейсон.

Христе, почуй нас. – Христе, вислухай нас.

Отче небесний, Боже, – помилуй нас.

Сину, Відкупителю світу, Боже

Духу Святий, Боже

Свята Трійце, Єдиний Боже

Ісусе, Священику навіки, – помилуй нас

Ісусе, якого Бог назвав Священиком за взірцем Мельхіседека

Ісусе, Священику, якого Бог помазав Святим Духом і міццю

Ісусе, Священику великий
Ісусе, Священику, від людей узятий

Ісусе, Священику, для людей поставлений

Ісусе, Священику нашого сповідання

Ісусе, Священику, гідний більшої честі, ніж Мойсей

Ісусе, Священику істинного Храму

Ісусе, Священику майбутніх благ

Ісусе, Священику святий, невинний і незаплямований

Ісусе, Священику вірний

Ісусе, Священику милосердний

Ісусе, Священику добродійний

Ісусе, Священику, який палав ревністю щодо Бога і людей

Ісусе, Священику навічно досконалий

Ісусе, Священику, який увійшов у небо

Ісусе, Священику, який сидить по правиці Величі на висотах

Ісусе, Священику, який заступаєшся за нас перед обличчям Бога

Ісусе, Священику, який відкрив нам дорогу нову і живу

Ісусе, Священику, який полюбив нас і омив від гріхів своєю Кров’ю

Ісусе, Священику, який самого себе видав як жертву і гостію для Бога

Ісусе, Жертво Бога і людей

Ісусе, Жертво свята

Ісусе, Жертво непорочна

Ісусе, Жертво, прийнята Богом

Ісусе, Жертво примирення

Ісусе, Жертво урочиста

Ісусе, Жертво слави

Ісусе, Жертво миру

Ісусе, Жертво благальна

Ісусе, Жертво спасіння

Ісусе, Жертво, в якій ми маємо довіру і сміливий доступ до Бога

Ісусе, Жертво, яка двоє зробила одним

Ісусе, Жертво, від заснування світу пожертвувана

Ісусе, Жертво жива крізь усі віки

Будь до нас милостивий – прости нас, Ісусе

Будь до нас милостивий – вислухай нас, Ісусе

Від усілякого зла – визволи нас, Ісусе

Від нерозважного входження на служіння Церкві

Від гріха святотатства

Від духа нестриманості

Від гонитви за грошима

Від усілякої хтивості

Від поганого використання церковного майна

Від любові до світу і його пихи

Від негідного служіння Твоїх святих Таїнств

Заради віковічного Твого Священства

Заради святе помазання Божественності, силою якого Бог Отець зробив Тебе Священиком

Заради Твого священицького духа

Заради Твого служіння, яким Ти на землі прославив Отця свого

Заради Твоєї кривавої жертви, в яку Ти себе раз назавжди на Хресті приніс

Заради тієї самої жертви, щоденно поновлюваної на вівтарі

Заради Божої влади, яку Ти як єдиний і невидимий Священик здійснюєш через своїх священиків

Аби всіх слуг Церкви у святій побожності зберегти зволив, – Тебе просимо, вислухай нас, Господи

Аби їх сповнив дух Твого священства

Аби вуста священиків стерегли знання

Аби на жнива свої невтомних робітників послав

Аби слуг своїх на палаючі смолоскипи перемінив

Аби пастирів, відповідних Твоєму Серцю, покликати зволив

Аби всі священики були бездоганні і безпорочні

Аби всі, хто побачить слуг вівтаря, Господа вшанували

Аби складали Тобі жертви у праведності

Аби через них ушанування Пресвятого Таїнства поширити зволив

Священику і Жертво, Тебе просимо, вислухай нас, Господи.

Молімося:

Боже, Святителю й Сторожу Твоєї Церкви! Збуди в ній духом Твоїм гідних та вірних служителів святих Тайн, аби за їхньою послугою та прикладом, з Твоєю допомогою люд християнський прямував дорогою спасіння. Боже, Ти наказав учням, які молилися й постили, відділити Павла і Варнаву задля діла, на яке Ти їх призначив. Будь тепер із Твоєю Церквою, яка перебуває на молитві, й покажи тих, кого Ти для служіння Тобі вибрав. Через Христа, Господа нашого. Амінь.

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: