Документи

Декларація Папської Ради Інтерпретації Законодавчих Текстів щодо правильної інтерпретації канону 1382 Кодексу Канонічного Права

13 Червня 2011, 15:22 1378


За останні десятиліття в різних країнах траплялися рукоположення єпископів без папського мандату. Вони переривають сопричастя з Єпископом Риму і серйозно порушують церковну дисципліну. Як нагадує ІІ Ватиканський Собор, якщо Наступник Петра відмовляє або заперечує апостольській спільноті, єпископи не можуть обійняти свій уряд (пор. Lumen gentium, 24).

Оскільки йдеться про досить важливе і делікатне питання, Апостольська Столиця завжди приділяла йому велику увагу, докладаючи зусиль у всіх спробах, щоб не відбувалися нелегальні рукоположення єпископів.

У цьому контексті Папська Рада Інтерпретації Законодавчих Текстів здійснила поглиблене вивчення проблематики, пов’язаної з правильною інтерпретацією 1382 канону ККП, із особливим наголосом на канонічній відповідальності осіб, задіяних у свяченні єпископа без обов’язкового апостольського мандату. Результатом цього вивчення є декларація, наведена нижче.

1. Папську Раду Інтерпретації Законодавчих Текстів попросили пояснити певні деталі щодо правильного застосування канону 1382 ККП, а особливо того, що стосується відповідальності осіб, задіяних у свячення єпископа без обов’язкового апостольського мандату. Питання, як таке, не викликає юридичних сумнівів самих по собі, але вимагає лише кількох пояснень для відповідного розуміння найважливіших пунктів карної норми та способу, в який вона має застосовуватись до конкретних випадків, беручи до уваги особисту ситуацію осіб, що беруть участь у виконанні злочину.

2. Як відомо, канон 1321 ККП окреслює злочин як зовнішнє порушення закону чи наказу, вчинене зумисно чи не зумисно. Канон додає, що коли наступило зовнішнє порушення, передбачається осудність, хіба би виявилось щось інше (кан. 1321, §3). Щоб злочин відбувся, достатньо, щоб виконавець знав, що порушує канонічне право; не обов’язково, щоб він знав, що до канонічного права додається покарання. Канон 1382 ККП визначає покарання екскомуніки latae sententiae, зарезервоване за Апостольською Столицею, для єпископа, який без папського мандату висвячує когось на єпископа і тих, хто таким чином приймає єпископські свячення. Такий злочин порушує католицьку науку, підтверджену, зокрема, у догматичній конституції Lumen Gentium, пп. 22 і 24, а також у декреті Christus Dominus № 20 і прийнятим у кан. ККП 377 § 1: «Папа Римський вільно іменує єпископів або затверджує обраних згідно з правом», а також у кан. 1013 ККП: «Жоден єпископ не може висвячувати на єпископа, якщо спершу не упевниться у папському дорученні». Кан. 1382 ККП є перш за все дисциплінарною нормою Церкви, яка, як підкреслює кан. 11 ККП, стосується лише охрещених в Католицькій Церкві або тих, хто вже був до неї прийнятий. Крім того, відповідає злочину, охарактеризованому в каноні 1459 § 2 Кодексу Канонів Східних Церков, хоча в карній традиції цих Церков немає санкції latae sententiae. З огляду на це та сама кара накладається ferendae sententiae.

3. Злочин, передбачений каноном 1382 ККП здійснює єпископ, який висвячує, так само як і висвячена особа. Крім того, беручи до уваги, що в обряді єпископських свячень зазвичай бере участь більше єпископів, які виконують завдання співвисвячування, тобто покладають руки і промовляють молитву освячення під час свячень (див. Caeremoniale Episcoporum слід. 582 і 584), вони також є співучасниками злочину, і у зв’язку з цим також підлягають карній санкції. Це тлумачення підтверджується традицією Церкви та її найновішою практикою.

4. Якщо натомість йдеться про покарання за злочин, кара у вигляді екскомуніки, передбачена каноном 1382 ККП, пов’язана із загальними вимогами канонічного права, оскільки тягне за собою за собою кару latae sententiae очевидно і безсумнівно. Як відомо, крім загальних карних санкцій ferendae sententiae, накладених законною владою у вигляді вироку або декрету, що увінчує відповідний процес у канонічній системі, існують також так звані кари latae sententiae, які не залежать від зовнішнього судді, який їх накладає, а це специфічний випадок, коли винуватець не стягує на себе кару наперед визначену (latae sententiae), крім того, що визначено в кан. 1324 § 3. Останній звільняє від зазначеної кари latae sententiae, якщо виникнуть обставини, які відповідно до § 1 того ж канону, хоча і не виключають кари як такої, однак пом’якшують її. Канон 1324 § 3 фактично вказує, що винуватець не несе кари latae sententiae, якщо є одна з обставин, зазначених у кан. 1324 §.

1. Таким чином, кожна особа, у випадку єпископських свячень без папського мандату, розглядається індивідуально, відповідно до її особистої ситуації у зв’язку з понесенням кари екскомуніки latae sententiae зарезервованої за Апостольським Престолом. Згадані особисті обставини можуть бути дуже різними, а в деяких випадках можуть становити пом’якшуючі обставини, передбачені законом. Таким чином, канон 1324 § 1 ККП передбачає, що сильне емоційне хвилювання, недосягнення повних шістнадцяти років життя, примус обґрунтованим страхом, навіть якщо обґрунтованим лише відносно, крайня необхідність чи великі незручності, серйозна і несправедлива провокація, або незнання, яке оправдовує, є пом’якшуючими обставинами, які виключають кару latae sententiae у встановленому законом порядку.

Небагато з цих умов можуть бути пов’язані зі злочином свячення без папського мандату. Проте, існує безліч пом’якшуючих обставин, зазначених у кан. 1324 § 1, 5 ККП, котрі, як показує історія, можна погодити зі злочинами такого роду: коли особа, що уділяє таїнство, чи приймає його, «примушена сильним страхом, навіть якщо лише відносно обґрунтованим, або з крайньої необхідності чи великої незручності». У конкретному випадку єпископських свячень без папського мандату пом’якшуюча обставина сильного страху чи великої незручності (звільнення від фізичного насилля), має розглядатися щодо кожної особи, яка бере участь в обряді: єпископів, які висвячують, і осіб, яких рукополагають. Кожен з них знає у своєму серці ступінь особистої відповідальності, і право совісті покаже кожному, чи він підпадає карі latae sententiae.

5. Щодо канонічної відповідальності тих, хто бере участь у свяченні єпископа без папського мандату необхідно необхідно додати таке. Зовнішнє вчинення дій, що караються згідно кан. 1382 ККП спонтанно спричинює серед вірних реакцію навіть згіршення і замішання, яких не можна у жодному випадку недооцінювати, і котрі вимагають від вплутаних у цю ситуацію єпископів обов’язкового відновлення авторитету через знаки причастя і покаяння, які можуть бути оцінені всіма, і без яких душпастирська влада єпископа «навряд чи могла б бути прийнята народом Божим, як вияв присутності Христа, що діє у самій Церкві» (Pastores Gregis п. 43). Вони керують партикулярними Церквами, як навчає ІІ Ватиканський Собор, «порадами, заохоченнями і прикладами» (Догматична Конституція Lumen gentium, п. 27, пор. Кан. 387 ККП). Потрібно також пам’ятати, що канон 1331 § 1 ККП зазначає, що екскомунікованому не можна: 1) брати участь у звершенні Євхаристійної Жертви чи в будь-яких інших богослужбових обрядах, 2) уділяти таїнства і сакраменталії та приймати таїнства, 3) виконувати жодні уряди, служіння чи завдання, здійснювати акти управління, котрі, якщо однак здійснюються, є недійсними на підставі самого права. Ці заборони вступають в силу ipso iure (самого закону), у момент, коли застосовується наперед проголошена кара (latae sententiae). Немає потреби втручання церковної влади, що накладає на особу згадані заборони: усвідомлення свого злочину достатньо, щоб той, хто підлягає карі, був зобов’язаний перед Богом утримуватися від таких дій, в іншому випадку він чинить акт морально нелегітимним, і тому чинить святотатство. Проте, були б важливими також акти, що виникають і з сили свячень і здійснюються у підозрілих обставинах святотатства.

6. Очевидно, вищезгадане не виключає, що у випадку єпископських свячень без папського мандату Святий Престол може визнати за необхідне накладення даній особі покарань, наприклад, якщо б з її подальшої поведінки або небажання дати необхідні пояснення щодо рівня її участі у злочині, виявилося відношення, незгідне з вимогами сопричастя. Крім того, після отримання нової та достовірної інформації сама Апостольська Столиця може визнати необхідним, щоб оголосити екскомуніку latae sententiae, або накласти інші санкції і покути, якщо б це виявилося потрібним для виправлення згіршення, розсіяння замішання серед вірних, а більш загально, з метою утримання церковної дисципліни (пор. кан. 1341). Екскомуніка latae sententiae, встановлена каноном 1382 ККП, є зарезервованим покаранням Апостольського Престолу. Таке покарання називається карою «лікуючою», бо має на меті схилити порушника до покаяння: коли виявиться, що він щиро навернувся, він отримує право на звільнення від екскомуніки. Крім того, оскільки це покарання зарезервоване за Апостольським Престолом, злочинець, що кається, може звернутися лише до неї, щоб отримати звільнення від екскомуніки і примиритися з Церквою.

Ватикан, 6 червня 2011

Франческо Коккопалмеріо, глава

Хуан Ігнасіо Аррієта, секретар

Католицький Оглядач

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com z-lib books