З першим правилом біблійної герменевтики — читання в тому ж самому Духові, в Якому було написане Святе Письмо, — ми вже ознайомилися. Перейдемо до наступного пункту. Друге правило пояснення Біблії таке само просте й логічне: Святе Письмо треба сприймати як одне ціле.
Відомо, що до складу римо-католицького канону Святого Письма входять 45 книг Старого Завіту і 27 книг Нового Завіту. Найстарші пласти старозавітних книг сягають навіть Х-ХІ століть до Різдва Христового, а новозавітні твори постали до кінця першої чверті ІІ століття. Отже, їх розділяє велика часова відстань. І книги ці були написані різними людьми, представниками різного рівня культури, в різні часи. Кожній окремій книзі присвячено десятки й навіть сотні коментарів, що уточнюють і поглиблюють значення написаного. Але — попри всю різнобарвність походження – вони утворюють одне ціле, одну Біблію. Якщо людських авторів було багато, то Бог – один, і завдяки Йому всі книги становлять одне ціле. Тому не можна окремий вірш чи більший фрагмент відділяти від цілісності Писання і представляти його як думку всієї Біблії.
Прикладів такого підходу є безліч. Взяти хоча б уявлення ізраїльського народу щодо життя після смерті. У деяких місцях Старого Завіту висловлюється думка, що смерть становить кінець людського існування і після неї немає нічого, пустка. В інших фрагментах говориться, що якийсь людський елемент залишається по смерті тіла, і цей елемент продовжує існувати в іншому світі (шеолі). Цей «інший світ» іноді описується як темне місце або підземелля, де знаходяться людські тіні. За часів Ісуса з Назарета спір між головними течіями релігійної думки Ізраїля так і не завершився. Ісус, а після Нього апостоли, розвинули і ясніше виразили думку, що по смерті настає суд над людиною, і кожен дістане відповідну плату за свою поведінку. Тобто людина продовжує існувати. Як говориться під час похоронної Літургії, «життя Твоїх вірних, Боже, змінюється, але не закінчується».
Не можна забувати про дуже важливе правило поступовості Божого одкровення. Бог поступово виховував обраних людей, які вплинули на становлення Вибраного народу Старого Завіту — Ізраїль. Він, мов круги по воді, мав поширити далі своє знання про Бога серед інших народів. Але не все відразу. Як і сьогодні ми виховуємо дітей поступово, так і Бог виховував людство.
Тому не можна брати лише один вірш і на ньому будувати свою думку. При джерелах постання протестантського руху стоїть така само помилка. Мартін Лютер узяв за підставу свого розуміння віри вислів святого Павла з Послання до римлян: «Людина виправдується вірою, без діл Закону» (3,28). Далі пішли наступні його тези. Але ж у Писанні маємо зовсім протилежний, здавалось би, вислів: «Віра, коли діл не має, мертва в собі!» (Як 2,17). Минуло майже п’ять століть, поки Католицька Церква й лютерани дійшли до згоди у розумінні питання виправдання в цілому Святому Письмі, а не лише в окремих уривках.
Питання цілісності Біблії стосується і питань догматичного богослов’я (у що ми віримо), і питань моралі (поведінки). До поступовості розвитку моральних поглядів ми повернемося пізніше, але вже зараз треба зрозуміти, що неправильно застосовувати наші сучасні (читай — християнські) принципи моралі до оцінювання вчинків минулих поколінь, що викладені на сторінках Біблії. Чи знають читачі юдейське пояснення Десятьох Заповідей та всі закони Мойсея, згідно з якими належить оцінювати вчинки людей, описані у Старому Завіті?
Тому, читаючи Святе Письмо, стараймося зрозуміти фрагмент у його безпосередньому контексті — що він означає в цій книзі, в цьому місці. Пам’ятайте про історичний контекст, про поступовість Божого одкровення. А також знайдіть інші місця, що стосуються цієї самої теми, — це вам поможе зрозуміти Писання і його окрему книгу як етап дозрівання людства в зрозумінні тайни Бога. А Дух Святий, Який надихав авторів і надихає читачів, нехай допоможе вам дійти до повноти правди.
_________________________________________________________
У блогах подається особиста точка зору автора.
Редакція CREDO залишає за собою право не погоджуватися зі змістом матеріалів, поданих у цьому розділі.