Культура

Археологія Хресної дороги (частина І)

08 Березня 2013, 18:18 3799
via_dolorosa_Jerusalem

Друга частина

Третя частина

Вулиця Via Dolorosa у Єрусалимі, якою йдуть  паломники, звершуючи богослужіння Хресної дороги, не має історичного характеру. Попри те, що численні гіди й благочестиві християни розповідатимуть про ті чи інші будівлі, що зустрічаються на вуличках Старого міста, складно знайти в місті, яке багато разів було дощенту зруйноване та відбудоване заново, щось, що збереглося з часів Христа. Втім, давайте спробуємо придивитися.

Однією з головних, але так і не вирішених загадок є питання, де саме знаходилася Преторія, в якій Понтій Пілат вершив суд над Ісусом. Жодних точних вказівок на локалізацію цього місця немає. Ми можемо лише припускати, і варіантів є як мінімум три. Справа в тім, що головна резиденція римського намісника Понтія Пілата розташовувалася в Кесарії (Caesarea Martima – Кесарія Примарська) у палаці Ірода Великого. До Єрусалима прокуратор приїздив лише на великі юдейські свята, щоб особисто контролювати становище у місті, де збиралися десятки тисяч паломників з усього світу.

via_crucis

Де ж зупинявся Пілат? Є три варіанти. Перший – це колишній палац царя Ірода, рештки якого, під назвою «цитадель Давида» (або башта Давида), ми можемо бачити у сучасному Єрусалимі поруч із Яффськими воротами. Другий варіант – палац Хасмонеїв, який стояв поруч із Храмовою горою. Локалізувати його на сьогодні не видається можливим. Однозначно можна сказати тільки одне: він стояв десь на території сьогоднішнього Єврейського кварталу. Існує навіть версія, що він був там, де зараз руїни католицького храму святої Марії Німецької – колиски тевтонського ордену. Версія не спирається ні на один археологічний доказ, але близька серцю католиків. Численним дослідникам саме ці два варіанти видаються правдоподібними. Про ці місця пишуть і християнські паломники давніх часів. Але склалося так, що в сучасній традиції Преторія асоціюється з фортецею Антонія, де сучасні паломники й розпочинають богослужіння Хресної дороги .

Фортеця Антонія, названа так Іродом Великим на честь римського тріумвіра Марка Антонія, височіла над північно-західним краєм Храмової гори і дозволяла спостерігати за тим, що відбувається на території святині. Втім, Ірод тільки перебудував фортецю Баріс, яка раніше стояла на цьому місці, зведена ще за Хасмонеїв. Єврейською її назва звучала «Біра», тобто «цитадель»; сучасною єврейською мовою це означає «столиця». Біблійні спомини свідчать, що твердиня стояла тут ще набагато раніше. Про неї згадує пророк Неємія (Неєм 2,8), а пророк Єремія називає її Хананел-баштою (Єр 31,38).

Замок Антонія

За часів Христа в Антонії стояв римський гарнізон, який дивився за порядком у Храмі. Йосиф Флавій достатньо детально описує фортецю у своїй «Юдейській війні» (5,5,8): «Замок Антонія з двома галереями і на зовнішній храмовій площі, західній та північній, утворював кут. Збудований він був на урвистій зусібіч скелі, 50 ліктів заввишки. (…) Насамперед скеля від самого свого низу була вистелена гладкими кам’яними плитами, частково для прикрашення, частково для того, щоб той, хто намагався залазити нагору або спускатися вниз, зісковзував із неї. Потім під самою спорудою замку піднімалася на три лікті стіна, за якою вже сам замок височів на 40 ліктів. Всередині було просторо; палац поділявся на різного виду й призначення покої, на галереї, бані та просторі царські палати, так що загалом облаштування з усіма зручностями надавало замкові вигляду міста, а пишність облаштування – вигляду царського палацу. Сам він мав вигляд башти, але на своїх чотирьох кутах був обставлений чотирма баштами, з яких дві були по 50 ліктів заввишки, а дві, а саме нижня і східна, – 70 ліктів, так що з них можна було оглядати всю храмову площу».

Роздивитися серед сучасних забудов ту фортецю дуже важко, що не дивно. Її зносили, на її місці зводили нові будівлі. На початку ХХ ст. францисканець Варнава Майстерманн, а потім домініканець Луї-Гуго Вінцент намагалися реконструювати розташування фортеці Антонія. Попри деякі відмінності в їхніх версіях, вони обидва вважали, що фортеця була широким чотирикутником, на території якого нині розташовується монастир Сестер Сіону, монастир Бичування (францисканський) і мусульманські будівлі.

аркa Ecce Homo

Почати, мабуть, варто від найвідомішого археологічного артефакту цього району – арки Ecce Homo (Ось Людина). Згідно з поширеною версією, з неї Пілат показав натовпові закривавленого після бичувань Ісуса.

Насправді ж спомини про неї почали з’являтися в паломницькій літературі тільки з XIV ст. Спершу, описуючи її, паломники писали про два вмуровані в арку широкі білі чотирикутні камені, на яких нібито колись стояли один навпроти одного Пілат і Христос під час допиту. В другій половині XVI ст. уже з’являються згадки про надбудову над аркою з чотирикутною довгастою кімнатою з трьома вікнами. Тоді ж постає нова благочестива легенда про те, що саме в ці вікна Пілат показував натовпові закривавленого Христа. У цей час арка дістає свою сучасну назву Ecce Homo.

1856 року прилеглу до арки територію було викуплено під будівництво монастиря Конгрегації Сестер Богоматері Сіонської. Цю жіночу монашу спільноту заснували двоє братів-юдеів, які прийняли християнство, Альфонс і Теодор Ратісбонни.

Ecce Homo

Під час розкопок виявилося, що арка складається з двох частин. Значна частина головного, центрального проходу знаходиться на вулиці; північний – у базиліці Ecce Homo (архітектори Мосс і Доме) і вдало вписаний в її вівтарну частину; південний схований мусульманськими забудовами і вже, найімовірніше, не існує. Можливо, ця арка з трьох частин була вхідними воротами, які вели у фортецю Антонія.

У записках паломників ХІХ ст. повідомляється, що на каменях арки можна було прочитати грецькі й латинські написи, такі, наприклад, як «Розіпни Його». Деякі літери збереглися до наших днів.

Переглянути версію про приналежність арки до Преторії змусив латинський напис CAMCOL. Дослідник Краффт ідентифікував її як Colonia Aelia Magna Capitholina. Подальше вивчення місцевості показало, що початково арка не була пов’язана з жодною з будівель і вільно стояла на великому майдані.

Найімовірніше, вона постала 135 року і була тріумфальною аркою на форумі при вході в Елію Капітоліну. Так називалася колонія на місці скореного Єрусалима,  збудована за наказом імператора Адріана для римських ветеранів із сім’ями. Назвали її на честь самого імператора – Публія Елія Адріана, і Капітолійської тріади богів (Юпітера, Юнони і Мінерви). Саме на їхню честь у знищеному після юдейського повстання Єрусалимі збудували тоді нову святиню на Храмовій горі.

Втім, існує думка, що цю арку було споруджено за часів Константина Великого у IV ст. або й пізніше, оскільки про її існування жодного разу не згадують автори найдревніших мандрівних записок про паломництво до Єрусалима (Бордоський пілігрим, Феодосій, Аркульф та ін.)

 

Михайло Фатєєв, Приход св.Екатерины Александрийской

 

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity