Роздуми

Що таке чесноти?

02 Серпня 2015, 12:28 14734
Тянмин

Півроку ми розглядали Блаженства Христа, цю нову конституцію нового Божого народу, яку проголосив Ісус Христос – новий Мойсей – на початку своєї програмної промови, що її традиційно називають Нагірною проповіддю. Як автори старалися підкреслювати, Блаженства мають стосуватися кожного віруючого у Христа, а не лише певної частини християн.

Кожен сам повинен докласти зусиль, щоби Блаженства стали частиною його життя, його єства як людини віруючої. Тому це Блаженства активні, а не пасивні, бо значна частина відповідальності за їх виконання лежить на кожній конкретній особі. Однак Блаженства дають головні орієнтири, загальні засади життя, а їх втілення в конкретну дійсність залишається на розгляд віруючого. У цьому Блаженства вимогливіші, ніж Заповіді: більш точно вказують, що можна, а чого не можна робити. Така вимогливість підштовхує до креативності, до пошуку їх реалізації, до проходження певного шляху.

У другій же частині 2015 року Божого ми задумаємося над більш конкретними позиціями людини, тобто над чеснотами й вадами. Ці поняття теж до певної міри не такі чіткі, як Заповіді, і також залишають поле для креативності (як їх реалізувати чи уникати мені особисто) та активності (в позитивному значенні – як випрацьовувати чесноти, у негативному – як викорінити ці вади). Що ж ми маємо на увазі, коли говоримо про чесноти та вади?

Чесноти та вади

Напевно, наше розуміння цих термінів пройде певний етап поглиблення та стане чіткішим після роздумів над кожним окремим поняттям. Наприкінці ми спробуємо створити вже свою формулу розуміння чеснот та вад. Але за вихідну точку візьмемо цитату з Катехизму Католицької Церкви щодо чеснот: «Чеснота – постійна і тверда схильність робити добро. Вона дозволяє людині не лише робити добрі вчинки, а й також давати від себе те, що є найкраще. Усіма своїми чуттєвими і духовними силами чеснотлива людина прямує до добра; вона живе ним і обирає його у своїх конкретних учинках: «Уподібнитися Богові – ось мета чеснотливого життя» (ККЦ 1803; див. теж 1804). Святе Письмо не дає свого окреслення чесноти, і навіть саме слово там виступає дуже рідко. У Старому Завіті в значенні морально добрих учинків та позицій слово вживається найбільше у книгах Макавеїв та Мудрості, що були написані в безпосередній близькості до новозавітних часів. У цих книгах відчувається великий вплив грецької філософської думки, і саме з філософії (та ще і язичницької) поняття чесноти увійшло у світ Біблії. Але і в Новому Завіті термін «чеснота» в такому значенні не часто виступає: Флп 4, 8; 2 Пт 1, 3.5. Тому, говорячи про етичний бік людських учинків, ми вживаємо інші слова: «бездоганний, непорочний, незаплямований» та подібні. Саме такі слова, які визначають дію через заперечення, а тому мають додатки «без-, не-»: без догани, без пороку, без плями. Немовби мові бракує прямих слів, аби виразити думку про моральну доброту внутрішнього наставлення людини.

Аспект новозавітний

Натомість у Новому Завіті ми знаходимо деякі списки якостей, що мають характеризувати християнина. У біблістиці їх так і називають: списки чеснот. Вони зустрічаються в апостольських листах і вказують на різні аспекти поведінки віруючої людини: у чому конкретно має виявлятися віра. Паралельно існують і списки вад, тобто поведінки, яка не личить християнам. Та списки чеснот не однакові, вони не повторюються слово у слово, тобто вони завжди відкриті на доповнення та уточнення, залежно від потреб цілих спільнот чи окремих вірних. Є вказані приклади чеснот для старших людей (Тит 2, 2), для священиків та голів спільнот (1 Тим 3, 2; Тит 1, 8), загально для всіх християн (1 Тим 6, 11; Як 3, 17). Перелік вад теж різниться (напр., 1 Кор 6, 9-10; Гал 5, 19-21; Еф 5, 5; 1 Тим 1, 9-10). Біблія не дає усталеного списку характеристик, які повинен мати віруючий у Христа. Церква протягом століть виробить певний список таких чеснот (людських і теологічних), теж базуючись на Святому Письмі (Мудр 8, 7), але чесноти кожен повинен мати свої – залежно від віку, фаху, роботи, позиції в суспільстві та Церкві.

Чеснота – virtus

У Католицькій Церкві століттями на визначення чеснот вживали латинське слово virtus, що має той самий корінь, що й vir та vis. Vir – чоловік, воїн, що готовий битися за перемогу. Vis – сила, мужність, хоробрість. Тобто йдеться про якості, необхідні для перемоги над численними випробуваннями нашого існування. Тож чеснота – це щось, що треба здобути, перемагаючи самих себе. Для її здобуття треба докласти зусиль, треба вимагати від себе, треба перевершувати себе вчорашнього. Сенека, який написав цілу книгу про чесноти й вади, каже: «Бог має батьківське серце для добрих людей та любить їх по-чоловічому, кажучи: «Нехай завжди змагаються з працею, стражданнями, нестатками, щоби здобути справжню силу». Розслабляються в безділлі відгодовані тіла, і їх знесилює не лише труд, але навіть рух та їхня власна вага. Не витримує жодного удару безумовний добробут; але хто був змушений виходити назустріч постійній боротьбі зі своїми бідами – заробив мозоль на скрутнощах і не піддається ніякому злу, ба, навіть упавши, змагається навколішках. А ти дивуєшся, якщо цей бог, котрий так любить добрих, що бажає їх ще кращими і досконалішими, наскільки можливо, призначає їм долю, проти якої мають вправлятися?» Які цікаві слова людини, що не знала Христа! У багатьох поняттях чеснот ми побачимо, що це – людські риси, що мали би бути спільними для всіх, незалежно від віри в Бога. І як же сьогодні світ і наша держава потребують людей із чеснотами! Тими справжніми.

У першому числі 2015 р. я писав: «Чи не тому в країні є серйозні моральні та економічні (і вони тут теж!) хвороби, бо не лише слово, а й саме поняття чесноти зникає з нашого обрію? Прагматизм, вигода, посередність, життя задля власного задоволення – чи це не античесноти значної частини народу?..» Кожне число «КВ», присвячене чеснотам і вадам, має нам знову нагадувати: що стоїть у центрі наших життєвих цінностей? Що для мене важливо? Чи виховую себе у тих чеснотах, яких Бог очікує від мене? Бог нас любить по-чоловічому, по-мужськи.

о. Патрик Оліх OFM, «Католицький Вісник» № 14/ 2015

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity