Роздуми

Що робити зі своїми членами, які спокушають?…

15 Червня 2016, 18:30 5630
Сальвадор Далі - Спокуса святого Антонія

Що означає «вирвати око та відтяти руку, які спокушають»?

Розмірковуємо, читаючи уривок з книги «В спілкуванні з Богом. Молитовні роздуми на кожен день» іспанського католицького священика та богослова Франсіско Карвахала.

Чистота серця

  1. Дев’ята заповідь і душевна чистота.
  2. Зберігати серце своє. Жити відповідно до власного покликання та соціального статусу.
  3. Зберігати чистоту погляду. Зберігати в чистоті емоції та почуття.

1. Господь використовує різноманітні ситуації, щоби звернути нашу увагу на одну важливу обставину: джерело всіх вчинків людини знаходиться в його серці, в глибинах його душі, які саме тому повинні бути чистими, вільними від тиску невпорядкованих бажань, емоцій, образ, заздрості… З людського серця виходять всі добрі наміри, які потім реалізуються в поведінці. У цьому випадку благодать увінчує щире благочестя в стосунках з Богом і чисту любов, поблажливість і сердечність у відносинах з ближнім. Чистота серця робить його здатним любити, в той час як користолюбство, егоїзм і духовна сліпота завжди супроводжують душевну нечистоту. «Бо з серця виходять лихі думки, убивства, перелюби, розпуста, крадіж, неправдиві свідчення, богохульство» (1212 – Мт 15, 19).З  цієї ж причини книга Приповідок застерігає: «Більш, ніж щось інше, пильнуй своє серце,бо з нього б’ють життя джерела» (1213 – Прип 4, 23). Серце — це символ самого потаємного в людині.

Господь звертається до нас сьогодні словами євангельського читання (1214 – Мт5, 27-32): «Ви чули, що було сказано: "Не чини перелюбу". А  Я кажу вам, що кожний, хто дивиться на жінку з пожаданням, той вже вчинив перелюб з нею в своїм серці». Ісус Христос пояснює тут справжнє значення дев’ятої заповіді, яка забороняє душевні акти (думки, бажання, фантазії), що можуть пошкодити чесноті цнотливості. Рівною мірою всяке невпорядковане почуття, хоча би воно й виглядало чистим і безкорисливим, являє собою порушення цієї заповіді, якщо суперечить Божій волі в конкретній життєвій ситуації людини.

Скрупульозне слідування вимогам цієї заповіді, що є умовою будь-якої справжньої любові, передбачає, перш за все, постійне спілкування з Богом, так, щоби любов до Нього переповнювала наше серце. Необхідно ретельно уникати всякої нагоди до гріха проти цнотливості. Вони виникають, якщо ми не виявляємо належної обачності, не контролюємо наші почуття, не в силах приборкати свою уяву, якщо ми опиняємося у владі фантазій, що відривають нас від реальності і виконання наших обов’язків, якщо прагнемо чуттєвих задоволень, гультяйства або безперервно віддаємося спогадам. Якщо ми одразу ці спокуси не відкидаємо і не вдаємося до засобів, які можуть їх віддалити (серед них перше місце займає смиренна та сповнена надії молитва), то в серці запановує атмосфера замішання, ми стаємо несприйнятливими до дії благодаті, а наша душа втрачає свою високу гідність. Якщо ж ми дозволяємо собі довго перебувати в такому стані, то за відсутності справжньої духовної тверезості, ми легко впадаємо в справжнісінькі гріхи проти святої чесноти цнотливості. В цьому випадку дуже важко, а може бути, і неможливо просуватися шляхом справжньої духовної досконалості. Навпаки, якщо ж душа сповнена рішучості за допомогою Божої благодаті зберігати себе в чистоті, а в разі найменшого недогляду в цій області — одразу ж виправитися, Святий Дух, цей найсолодший Гість душі, виливає на неї все більше благодатних дарів і наповнює її радістю. Радість — найважливіший з проявів дії Утішителя в душах тих людей, які здатні заради Нього відрікся від низьких задоволень, що залишають після себе осад порожнечі і самотності.

2. В рамках цієї заповіді Бог не тільки наказує нам уникати всього нечистого в думках і бажаннях. Він також вимагає берегти своє серце від усього, що може зашкодити його здатності любити. Зберігати душу в чистоті означає бути пильним по відношенню до рухів нашого серця, не піддаватися емоційним поривам, послідовно зберігати вірність своєму покликанню та соціальному статусу. Покликані до шлюбу повинні стерегти своє серце та зберігати його для своєї дружини чи чоловіка. Для цього потрібно терпеливо працювати над собою, очищаючи серце і оберігаючи його від непотрібних уподобань. Подружжя не повинні забувати, що секрет подружнього щастя — не в мріях і мареннях, а в щоденності(…) Тим, хто покликаний до творення дому та сім’ї, я постійно нагадую: любіть один одного, зберігайте зачаровану закоханість нареченого і нареченої. Жалюгідне ж у вас уявлення про шлюб — ідеал, таїнство, покликання — якщо вам здається, що коханню кінець, коли почалися неминучі клопоти і складнощі! (Бесіди з о. Ескріва, 91).

Ті, від кого колись Господь зажадав колись усього їхнього серця, ті, чиє серце повинно належати нероздільно лиш Йому одному, мають ще більш вагомі причини зберігати свою душу в чистоті та оберігати її від прив’язаностей. Непотрібні ніжності були би при цьому помилкою, гідною жалю. Вони здатні, подібно тернині, заглушити вічну Божу любов, до якої одвіку ця людина була покликана. «Ти гадаєш, — писав Св. Єронім, — що досяг вершини чесноти, жертвуючи лише частиною цілого? Господь хоче, щоб ти був Євхаристичним хлібом, живим і люб’язним Богу» (1226 – Св. Єронім, Послання 118, 5) Господь завжди дарує благодать, необхідну, щоби зберегти серце неушкодженим заради Нього Самого, а — з любові до Нього — і заради інших людей: без ніжностей, без тих ниточок і ланцюгів, які унеможливлюють досягнення справжніх вершин свого покликання; благодать, яка дає сили великодушно і мужньо долати сторонні прихильності та очистити свої почуття.

Збереження серця, насамперед, вимагає уваги до предмету любові, оскільки людина, що надмірно полюбляє земні блага, байдужа до Бога, навряд чи зможе захиститися від пожадань та пристрастей, які намагаються проникнути в душу. Адже серце було створене для любові, і його не можливо змусити дотримуватися того, що здатне викликати лише нудьгу та огиду.

Під час цих молитовних роздумів замислимося, головним чином, над тим, як ми ставимося до тих моментів у нашому житті, які особливим чином повинні бути присвячені Господу: Святому Причастю, поклонінню Святим Дарам, молитовним роздумам, вечірньому зосередженню… Задумаємося також, наскільки наше спілкування з Ісусом має особистий характер, наскільки воно подібне до спілкування з Другом, чи вдається нам уникнути банальності та рутини в цьому спілкуванні. Запитаймо себе, наскільки емоції, що рояться в нашому серці, впорядковані відповідно до Божої волі; чи в змозі ми негайно відкинути всяке знання, що провокує в нас замішання і неспокій.

3. Але охрещений повинен продовжувати боротися проти плотських пожадливостей і невпорядкованих прагнень. За допомогою Божої благодаті він досягає чистоти серця… через чистоту погляду, зовнішнього і внутрішнього; через приборкання почуттів і уяви; через відмову від усякого потурання нечистим думкам, які схиляють до того, щоби звернути зі шляху божественних заповідей: «Погляд…будить у безумних пристрасть» (Мудр. 15,  5) [Катехизм Католицької Церкви 2520]. Умова, яка робить можливим зберігання серця — це, перш за все, чистота погляду. При цьому наш здоровий глузд та інтуїція віри виконують роль свого роду фільтра, так, щоб ми не звертали наш погляд туди, куди не слід. Робити це треба просто і природно, не впадаючи в крайнощі, але, разом з тим, мужньо і послідовно; завжди пам’ятати — на вулиці, на роботі, в стосунках з друзями — яку вагу має те, що зберігаємо.

Пізнання і любов вимагають безперервного спілкування. Щоби не допустити недозволеної прихильності, необхідно зберігати розумну дистанцію з особами, до яких ми можемо легко прив’язуватися всупереч Божої волі. Тут йдеться про дистанцію моральну, духовну і фізичну. При цьому слід уникати непотрібної відвертості. Проявів ніжності, задушевних бесід… Бувають такі моменти, коли розсудливість прямо наказує нам уникати зустрічей і контактів з певною людиною. Ретельний і при цьому максимально щирий іспит совісті дозволить нам виявити всі приховані наміри, супутні певним контактам та довірливому спілкуванню; він покаже, чого ми шукаємо насправді, а що любимо тільки ілюзорно.

Щоби уникнути надмірного прояву почуттів, не слід просто придушувати їх (що неможливо, а може бути, і не гуманно). Їх слід упорядкувати та розташувати відповідно до Божої волі. При цьому сильна та чиста любов до Бога здатна уберегти серце від почуттів, йому неугодних. Збереження серця передбачає контроль над пам’яттю. Слід уникати спогадів про сцени, розмови, зустрічі, взагалі всі образи, які можуть розпалити наші почуття до такої міри, що ми вже не зможемо їх контролювати. Таким самим чином втеча в світ нашої уяви, нездорова мрійливість руйнують природно притаманне людині почуття реальності. Якщо цій спокусі піддаватися занадто часто — а цьому можуть сприяти втома, сухість в духовному житті, а також прагнення компенсувати свої дрібні поразки в повсякденному житті — між реальним світом і світом уявним може виникнути прірва. При цьому можливість отримувати легкі перемоги в світі уявному може змусити нас забути, що саме в реальному світі — такому суворому, часами ворожому, однак, в єдиному нам даному — ми можемо досягнути особистого освячення та реалізувати отримане від Бога покликання.  Душа, що незадоволена своєю життєвою ситуацією і прагне врятуватися втечею в ірраціональний світ фантазій, навряд чи зможе виявити справжню великодушність, продиктовану почуттям реальності, яке однак, є необхідною умовою зростання в чеснотах. Витання в хмарах призводить до нехтування своїми щоденними обов’язками або до недбалого ставлення до них. Не може по-справжньому боротися зі своїми недоліками той, хто замість підходити до них зі смиренням і надією на виправлення, виявляє до них відразу та бореться з ними лиш у своїй уяві. Вимога самозречення також навряд чи знайде розуміння у тих, хто звик рятуватися втечею у світ мрій, фантазій та ілюзій. Можна прив’язатися до кіногероїв, героїв літературних творів або до реальних людей, з якими, насправді, не маємо жодного контакту. Таким чином, поневолене, а, можливо, й опоганене серце не в стані вознестися до Господа.

Запитаймо самих себе: чим наповнене наше серце протягом дня? Про кого ми думаємо, хто є центральною фігурою в нашому внутрішньому світі? Просімо Пресвяту Богородицю, щоби Ісус став справжнім центром нашого життя. Також просімо її про дар гідної, чистої, жертовною любові, яку Бог дає кожній людині, згідно з її покликанням.

Дозволь мені дати тобі пораду і слідуй їй щодня. Коли помітиш в собі низькі схильності свого серця, повільно промов до Пресвятої Діви: «Мамо, не покидай мене, пожалій! — радь це всім [1218- Св.Х. Ескріва. Борозда, 849]. О, Мамо моя! Не залишай мене, не залишай їх, не залишай його та її!»

Чистота погляду

  1. Зберігати свій погляд незатьмареним.
  2. В світі, але не від світу.
  3. Християнин не стане відвідувати заходів, несумісних з його гідністю учня Христа.

1. Коли Ісус разом зі своїми учнями прийшов до Витсаїди, до Нього привели сліпого, щоби доторкнувся до нього. Господь узяв сліпого за руку і вивів його за село. Потім Він помазав слиною йому очі, поклав на нього руки і запитав, чи бачить той що-небудь. Сліпий поглянув і сказав: «Бачу людей, наче б дерева ходячі!» Тоді знову поклав Він йому на очі руки — і той прозрів, і одужав, і почав бачити все і здалека, і чітко.(647 – Мк8, 22-25)

Зазвичай зцілення Господні відбувалися миттєво. Однак цього разу умовою зцілення був певний процес. Можливо, віра сліпого спочатку була мала, а Ісус хотів одночасно зцілити і душу, і тіло. Він допоміг утвердитися у вірі людині, яку з такою любов’ю взяв за руку. Навіть нечіткий зір був великим даром для того, хто до цього не бачив взагалі, однак Цілитель хотів подарувати пацієнту зір чіткий і гострий. Зцілений повною мірою мав насолодитися чудом творіння. Вірогідно, перше, що він побачив, був сповнений любові та радості лик Ісуса.

Це зцілення сліпого спонукає нас замислитися про сутність духовної сліпоти. Як часто ми зустрічаємо сліпців духовних, які не бачать головного — лик Ісуса, що відображає буття цього світу. Сам Господь багаторазово свідчив про таку сліпоту: Він називав сліпими фарисеїв (675 – Мт 15, 14) і нарікав на тих, хто хоча й має очі, але не бачить(676 – Мк 4, 12). Великий дар від Господа — це незатьмарений погляд. З таким поглядом ми зможемо бачити речі в їх істинному світлі, зможемо розпізнати Божу присутність в буденності, а в людях впізнаємо Божих дітей. Тоді ми насправді присвятимо себе найважливішому: разом з Богом і Його очима оцінимо красу Його творіння… Тільки той, у кого чистий погляд, зможе зберегти любляче серце і молодість духа. Саме цього хоче від нас Господь.

Деякі люди, хоча і не сліпі, мають дуже слабку віру і так само слабкий духовний зір. Вони ледь можуть розрізнити те добре, що з’являється на їхньому горизонті. Християни такого роду не надають значення присутності Христа в Євхаристії, не цінять таїнства Покаяння. Святої Меси, краси целібату… Ці люди недостатньо чисті духовно. Вони не дбають про те, щоби оберігати свої почуття, — цю браму душі — а особливо — свій погляд.

Навпаки, людина, що приділяє увагу духовному життю, береже скарб свого серця і з усіх сил прагне уникати вражень, які ускладнюють спілкування з Богом або ставлять його під сумнів. Йдеться не про те, щоби «не бачити» —  зір, як раз, нам даний для того, щоби жити в світі, працювати, підтримувати стосунки з людьми… Проте, важливо «не дивитися» на те, що не принесе нам користі, зберігати чистоту серця, чувати духовно і при цьому не поводитись, як блазень. Все це стосується нашої поведінки на вулиці, у звичному середовищі, в колі друзів… Чистота погляду стосується не тільки сексуальної сфери (відмітимо, що сексуальна розбещеність неминуче призводить до сліпоти в духовній сфері та в сфері основних людських цінностей), але й інших життєвих проявів, які також можуть бути пов’язані з «пожадливістю очей»: надмірно вишуканий одяг, прикраси, їжа та пиття… «Світильник для тіла  — око. Як, отже, твоє око здорове, все тіло твоє буде світле. А коли твоє око лихе, все тіло твоє буде в темряві.» (677 – Мт 6, 22-23)

Шкода, що через подібні упущення ми іноді бачимо лише викривлений, далекий лик Ісуса, замість того, щоби споглядати Його з усією можливою чіткістю! Запитаймо тепер самих себе: яким чином ми оберігаємо від пошкоджень наш погляд, так необхідний нам для духовного життя, для споглядання Господа? Нечисте око бачить всі речі нечітко, а часто і хибно.

2. Християнин повинен навчитися (використавши для цього всі можливі засоби) протистояти тій хвилі сексуальної розбещеності та споживацтва, яка, як здається, готова поглинути все навколо. Ми не повинні боятися світу, оскільки наше покликання — освячуватися, залишаючись у ньому. Ми не можемо дозволити собі дезертирство, тому що Господь чекає, щоби ми стали закваскою нового життя. Християни — це укол у вену, який допомагає соціальному кровообігу (678 – Св. Х. Ескріва, Послання, 19.ІІІ. 1934). Проте, буття в світі не має нічого спільного з легкістю звичаїв, із залежністю від «духа світу цього». «Не молю, щоби Ти взяв їх із світу, але щоби зберіг їх від зла» (679 – Ів 17, 15), — просив Ісус Отця. Нам необхідно бути пильними, не забувати про молитовне життя і про те, що втрати — як незначні, так і великі, якщо вони приходять ззовні або їх посилає нам Бог — допомагають нам «зберегти форму», подібно солдатам на посту, що завзято борються зі сном, бо від їхнього неспання дуже багато залежить…

Апостоли закликали тих, хто увірував, жити згідно моральних принципів, проголошених Христом, і залишатися при цьому в оточенні язичників, що дуже нагадує наше сьогоднішнє оточення (680 – Пор. Рим 13,  12-14). Кожен, хто не готовий до рішучої боротьби, піддається впливу атмосфери матеріалізму та розбещеності. Навіть у країнах з давньою християнською традицією все більше розповсюджується образ мислення та стиль життя, що не мають нічого спільного не тільки з вимогами християнської віри, але й з вимогами природного закону.

Пропагандисти неоязичництва мають дуже корисного союзника в особі масових розваг, які негативно впливають на їх учасників. В останні роки все більше розповсюджуються видовища, що під різними приводами, або без всякого приводу, пробуджують сексуальний потяг і нечисті бажання. Наслідком цього є численні гріхи проти цнотливості в думках і вчинках. Той, хто живе в атмосфері сексуальної розгальмованості, не зможе йти за Христом не тільки близько, а і здалека. Часто буває так, що подібні видовища не тільки безсоромні за формою і за змістом, але і прямо висміюють релігію, християнські ідеали, з гордістю демонструють власну безрелігійність та атеїзм, використовують вульгарну мову і пишаються своїм зневажливим ставлення до вічних цінностей.

Отці Церкви у дуже суворих висловах застерігали перших християн від участі в аморальних видовищах та розвагах (681 – Пор. Іоан Златоуст, Гомілії на Євангеліє від Матвія, 6, 7). Зі свого боку, вірні з великою легкістю (бо цього вимагали нові ідеали, прийняті ними в світлі Христового пізнання) відмовлялися від розваг, несумісних з покликанням до святості або тих, що загрожували спасінню душі. Часто язичники дізнавалися про те, що їхній друг, родич або сусід навернулися, саме з того, що вони переставали відвідувати видовища, які викликали протест або глибоко ранили чутливу совість людини, що зустріла в своєму житті Христа (682 – Пор. Тертуліан, Про видовища,  24).

Чи має місце щось подібне в наш час? Чи в стані ми відмовитися від розваг чи перебування в місцях, що не підходять християнам? Чи виховуємо ми дітей, молоде покоління, у вірі та цнотливості? Як у зв’язку з цим ми ставимося до перегляду ними телевізійних програм, які пропагують зовсім інші погляди? Просімо у Господа дарувати нам чутливу совість, щоби ми рішуче, без вагань, усували все те, що відділяє нас від Нього або зменшує бажання йти за Ним.

3. Християнство ні в чому не змінилося. Ісус Христос вчора і сьогодні Той самий (683 – Пор. Євр 13, 8). Він вимагає від нас такої ж вірності, мужності та християнської досконалості, як і від перших учнів. І сьогодні нам часто приходиться плисти проти течії. У деяких випадках нашу поведінку можуть зустріти з подивом. Але з іншого боку таким чином ми зможемо спонукати людей зробити перший крок на шляху до Господа, а в подальшому — глибоко проникнути ся духовними ідеалами.

Вірність Богу вчить нас уникати всього, що являє собою духовну небезпеку. Тому перш, ніж сідати дивитися телевізор або піти на якийсь розважальний захід, ми маємо переконатися, чи не буде тут приводу для гріха. І якщо є сумніви, від подібних ініціатив слід відмовитися. Якщо ж християнин не був достатньо інформований і випадково став учасником дійства, несумісного з християнською мораллю, обов’язок вимагає від нього, щоби встав і вийшов: «І коли твоє праве око тебе спокушає, вирви його й кинь геть від себе» (684 – Мт 5, 29). Відмовитися від участі або вийти потрібно з усією рішучістю. Без боязні, що нас звинуватять в дивацтві або неприродній поведінці: для учні Христа неприродним було би якраз залишитися. Християнська чистота вимагає очищення соціального клімату. Від засобів соціальної комунікації вона вимагає, щоби вони давали стриману і сповнену поваги до гідності людини інформацію. Чистота серця звільняє від всюдисущого еротизму і не дає захоплюватися видовищами, які сприяють розвитку нездорової цікавості та ілюзій (685 – Катехизис Католицької Церкви, 2525).

Щоби жити по-християнські, необхідно просити Господа про дар чесноти мужності. Мужня людина не дозволить собі, а з іншими з’ясує все чітко і конкретно і при цьому не буде боятися, що скажуть про неї люди. Не треба бентежитися, якщо ближні, як здається, не сприймають ваших пояснень. Слова, які підкріплюються особистим прикладом, впевненістю, радісним настроєм, допоможуть оточенню признати нашу правоту, а в перспективі — більш чітко визначити власну позицію і зробити для цього конкретні кроки. Але як бути, коли якась людина стверджує, ніби такого роду видовища їй не шкодять, оскільки вона не сприйнятлива до їхнього впливу? Цій людині можна було би відповісти, що душа має властивість поступово покриватися шкаралупою, через що справжнє спілкування з Богом стає неможливим. Більш того, втрачаються чутливість і делікатність, так необхідні для спілкування з іншими людьми. Той, хто думає, що відвідування «місць гріха» або оглядання відповідних програм йому не шкодить, має уникати їх в першу чергу. Ймовірно, його душа вже достатньою мірою зачерствіла, а очі втратили здатність бачити справжнє добро.

Отже, християни не повинні жодним чином сприяти злу. До того ж, вони по мірі можливості мають активно злу протидіяти. Окрім того, вони зобов’язані допомагати появі нових морально здорових і чистих видовищ та розваг, таких необхідних для законного відпочинку після робочого дня, які сприяли би зміцненню контактів між людьми та створювали умови для знайомства їх учасників, а також мали велике значення для виховання…

Святий Йосиф до кінця зберіг вірність своєму покликанню стража та захисника Ісуса та Марії. Він любив їх найчистішою любов’ю. Просімо його навчити нас використовувати всі свої сили, щоби споглядати Господа чистим і незатьмареним поглядом, щоби любити Божі створіння глибокою і чистою любов’ю, гідною високого покликання Божих дітей.

На додаток

«Більш, ніж щось інше, пильну своє серце,бо з нього б’ють життя джерела», — говорить книга Приповідок. З нього також походять радість і мир, здатність до любові та апостольського служіння… Як дбайливо ми мусимо берегти своє серце! Адже воно так легко прив’язується до людей та речей.

Серед багатьох задач, які стоять перед нами в нашому житті, є одна насправді важлива: досягти мети, яку перед нами поставив Бог — увійти в Його Царство, здійснивши власне покликання. Щоби осягнути цю мету, ми повинні відкинути все, що стоїть на нашому шляху. Все на світі повинно стати засобом для того, щоби здобути Бога. Коли ж що-небудь замість того, щоби стати засобом, стає перешкодою, ми повинні або змінити наше ставлення до нього, або взагалі від нього відмовитися. Слова Господа звучать абсолютно беззаперечно: «І коли твоє праве око тебе спокушає, вирви його і кинь геть від себе: ліпше тобі, щоб один твій член загинув, аніж щоб усе твоє тіло вкинуто в пекло. І коли твоя правиця тебе спокушає, відітни її й кинь геть від себе: ліпше тобі, щоб один твій член загинув, аніж щоб усе твоє тіло пішло в пекло» (Мт 5. 29-30).

Під правим оком і під правою рукою Господь розуміє те, що на даний момент здається нам необхідним та надзвичайно цінним. Проте, на першому місці повинна бути наша святість, наше власне спасіння і спасіння ближнього.

«І коли твоє праве око тебе спокушає, вирви його і кинь геть від себе!»Нещасне твоє серце, якщо воно тебе спокушає! Стримуй його так, ніби тримаєш своє серце в руках, міцно стисни його і не розмінюйся на втіху. А якщо серце попросить про неї, повний співчуття, скажи йому спокійно та довірливо: «Серце, на Хрест! Серце, на Хрест!»

Речі, які ми повинні вилучити з нашого життя, можуть мати різну природу. Це може бути щось саме по собі добре, але отруєне егоїзмом або нечистими намірами.

Частіше за все йдеться про дрібні примхи, відсутність стриманості та самовладання, невміння стримувати себе, надмірну стурбованість матеріальними проблемами, тощо. Ці дрібниці, без сумніву, необхідно відкинути, тому що якраз дрібниці — джерело духовної посередності. Дивися, — говорить святий Августин, — як морська вода просочується крізь отвори в днищі і поступово наповнює човен. Якщо її не вичерпати, човен потоне… Наслідуй моряків: вони не дають відпочинку своїм рукам, поки не висушать днище свого корабля. Так і ви не втомлюйтеся творити добро. Безперечно, попри всі зусилля, корабель знову почне наповнюватися водою, тому що діри людської слабкості завжди залишаються на тому ж самому місці. Тому воду потрібно черпати безперервно. Наші недоліки та шкідливі схильності, яких не вдається позбутися негайно, але боротьба з якими вимагає від нас постійних і радісних зусиль — виховують в нас чесноту смирення.

Любов до частої сповіді та щоденний іспит совісті допомагають нам, незважаючи на наші очевидні слабкості, зберігати душу в чистоті і готують нас до споглядання Ісуса у Вифлеємській печері.

За матеріалами: Католік Гомель

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity z-lib books 1.1fd.online 2.1fd.online 3.1fd.online 4.1fd.online 5.1fd.online 6.1fd.online 7.1fd.online 8.1fd.online 9.1fd.online 10.1fd.online 11.1fd.online 12.1fd.online 13.1fd.online 14.1fd.online 15.1fd.online 16.1fd.online 17.1fd.online 18.1fd.online 19.1fd.online 20.1fd.online 21.1fd.online 22.1fd.online 23.1fd.online 24.1fd.online 25.1fd.online 26.1fd.online 27.1fd.online 28.1fd.online 29.1fd.online 30.1fd.online 31.1fd.online 32.1fd.online 33.1fd.online 34.1fd.online 35.1fd.online 36.1fd.online 37.1fd.online 38.1fd.online 39.1fd.online 40.1fd.online 41.1fd.online 42.1fd.online 43.1fd.online 44.1fd.online 45.1fd.online 46.1fd.online 47.1fd.online 48.1fd.online 49.1fd.online 50.1fd.online 51.1fd.online 52.1fd.online 53.1fd.online 54.1fd.online 55.1fd.online 56.1fd.online 57.1fd.online 58.1fd.online 59.1fd.online 60.1fd.online 61.1fd.online 62.1fd.online 63.1fd.online 64.1fd.online 65.1fd.online 66.1fd.online 67.1fd.online 68.1fd.online 69.1fd.online 70.1fd.online 71.1fd.online 72.1fd.online 73.1fd.online 74.1fd.online 75.1fd.online 76.1fd.online 77.1fd.online 78.1fd.online 79.1fd.online 80.1fd.online 81.1fd.online 82.1fd.online 83.1fd.online 84.1fd.online 85.1fd.online 86.1fd.online 87.1fd.online 88.1fd.online 89.1fd.online 90.1fd.online 91.1fd.online 92.1fd.online 93.1fd.online 94.1fd.online 95.1fd.online 96.1fd.online 97.1fd.online 98.1fd.online 99.1fd.online 100.1fd.online 101.1fd.online 102.1fd.online 103.1fd.online 104.1fd.online 105.1fd.online 106.1fd.online 107.1fd.online 108.1fd.online 109.1fd.online 110.1fd.online 111.1fd.online 112.1fd.online 113.1fd.online 114.1fd.online 115.1fd.online 116.1fd.online 117.1fd.online 118.1fd.online 119.1fd.online 120.1fd.online 121.1fd.online 122.1fd.online 123.1fd.online 124.1fd.online 125.1fd.online 126.1fd.online 127.1fd.online 128.1fd.online 129.1fd.online 130.1fd.online 131.1fd.online 132.1fd.online 133.1fd.online 134.1fd.online 135.1fd.online 136.1fd.online 137.1fd.online 138.1fd.online 139.1fd.online 140.1fd.online 141.1fd.online 142.1fd.online 143.1fd.online 144.1fd.online 145.1fd.online 146.1fd.online 147.1fd.online 148.1fd.online 149.1fd.online 150.1fd.online 151.1fd.online 152.1fd.online 153.1fd.online 154.1fd.online 155.1fd.online 156.1fd.online 157.1fd.online 158.1fd.online 159.1fd.online 160.1fd.online 161.1fd.online 162.1fd.online 163.1fd.online 164.1fd.online 165.1fd.online 166.1fd.online 167.1fd.online 168.1fd.online 169.1fd.online 170.1fd.online 171.1fd.online 172.1fd.online 173.1fd.online 174.1fd.online 175.1fd.online 176.1fd.online 177.1fd.online 178.1fd.online 179.1fd.online 180.1fd.online 181.1fd.online 182.1fd.online 183.1fd.online 184.1fd.online 185.1fd.online 186.1fd.online 187.1fd.online 188.1fd.online 189.1fd.online 190.1fd.online 191.1fd.online 192.1fd.online 193.1fd.online 194.1fd.online 195.1fd.online 196.1fd.online 197.1fd.online 198.1fd.online 199.1fd.online 200.1fd.online 201.1fd.online 202.1fd.online 203.1fd.online 204.1fd.online 205.1fd.online 206.1fd.online 207.1fd.online 208.1fd.online 209.1fd.online 210.1fd.online 211.1fd.online 212.1fd.online 213.1fd.online 214.1fd.online 215.1fd.online 216.1fd.online 217.1fd.online 218.1fd.online 219.1fd.online 220.1fd.online 221.1fd.online 222.1fd.online 223.1fd.online 224.1fd.online 225.1fd.online 226.1fd.online 227.1fd.online 228.1fd.online 229.1fd.online 230.1fd.online 231.1fd.online 232.1fd.online 233.1fd.online 234.1fd.online 235.1fd.online 236.1fd.online 237.1fd.online 238.1fd.online 239.1fd.online 240.1fd.online 241.1fd.online 242.1fd.online 243.1fd.online 244.1fd.online 245.1fd.online 246.1fd.online 247.1fd.online 248.1fd.online 249.1fd.online 250.1fd.online 251.1fd.online 252.1fd.online 253.1fd.online 254.1fd.online 255.1fd.online 256.1fd.online 257.1fd.online 258.1fd.online 259.1fd.online 260.1fd.online 261.1fd.online 262.1fd.online 263.1fd.online 264.1fd.online 265.1fd.online 266.1fd.online 267.1fd.online 268.1fd.online 269.1fd.online 270.1fd.online 271.1fd.online 272.1fd.online 273.1fd.online 274.1fd.online 275.1fd.online 276.1fd.online 277.1fd.online 278.1fd.online 279.1fd.online 280.1fd.online 281.1fd.online 282.1fd.online 283.1fd.online 284.1fd.online 285.1fd.online 286.1fd.online 287.1fd.online 288.1fd.online 289.1fd.online 290.1fd.online 291.1fd.online 292.1fd.online 293.1fd.online 294.1fd.online 295.1fd.online 296.1fd.online 297.1fd.online 298.1fd.online 299.1fd.online 300.1fd.online 301.1fd.online 302.1fd.online 303.1fd.online 304.1fd.online 305.1fd.online 306.1fd.online 307.1fd.online 308.1fd.online 309.1fd.online 310.1fd.online 311.1fd.online 312.1fd.online 313.1fd.online 314.1fd.online 315.1fd.online 316.1fd.online 317.1fd.online 318.1fd.online 319.1fd.online 320.1fd.online 321.1fd.online 322.1fd.online 323.1fd.online 324.1fd.online 325.1fd.online 326.1fd.online 327.1fd.online 328.1fd.online 329.1fd.online 330.1fd.online 331.1fd.online 332.1fd.online 333.1fd.online 334.1fd.online 335.1fd.online 336.1fd.online 337.1fd.online 338.1fd.online 339.1fd.online 340.1fd.online 341.1fd.online 342.1fd.online 343.1fd.online 344.1fd.online 345.1fd.online 346.1fd.online 347.1fd.online 348.1fd.online 349.1fd.online 350.1fd.online 351.1fd.online 352.1fd.online 353.1fd.online 354.1fd.online 355.1fd.online 356.1fd.online 357.1fd.online 358.1fd.online 359.1fd.online 360.1fd.online 361.1fd.online 362.1fd.online 363.1fd.online 364.1fd.online 365.1fd.online 366.1fd.online 367.1fd.online 368.1fd.online 369.1fd.online 370.1fd.online 371.1fd.online 372.1fd.online 373.1fd.online 374.1fd.online 375.1fd.online 376.1fd.online 377.1fd.online 378.1fd.online 379.1fd.online 380.1fd.online 381.1fd.online 382.1fd.online 383.1fd.online 384.1fd.online 385.1fd.online 386.1fd.online 387.1fd.online 388.1fd.online 389.1fd.online 390.1fd.online 391.1fd.online 392.1fd.online 393.1fd.online 394.1fd.online 395.1fd.online 396.1fd.online 397.1fd.online 398.1fd.online 399.1fd.online 400.1fd.online 401.1fd.online 402.1fd.online 403.1fd.online 404.1fd.online 405.1fd.online 406.1fd.online 407.1fd.online 408.1fd.online 409.1fd.online 410.1fd.online 411.1fd.online 412.1fd.online 413.1fd.online 414.1fd.online 415.1fd.online 416.1fd.online 417.1fd.online 418.1fd.online 419.1fd.online 420.1fd.online 421.1fd.online 422.1fd.online 423.1fd.online 424.1fd.online 425.1fd.online 426.1fd.online 427.1fd.online 428.1fd.online 429.1fd.online 430.1fd.online 431.1fd.online 432.1fd.online 433.1fd.online 434.1fd.online 435.1fd.online 436.1fd.online 437.1fd.online 438.1fd.online 439.1fd.online 440.1fd.online 441.1fd.online 442.1fd.online 443.1fd.online 444.1fd.online 445.1fd.online 446.1fd.online 447.1fd.online 448.1fd.online 449.1fd.online 450.1fd.online 451.1fd.online 452.1fd.online 453.1fd.online 454.1fd.online 455.1fd.online 456.1fd.online 457.1fd.online 458.1fd.online 459.1fd.online 460.1fd.online 461.1fd.online 462.1fd.online 463.1fd.online 464.1fd.online 465.1fd.online 466.1fd.online 467.1fd.online 468.1fd.online 469.1fd.online 470.1fd.online 471.1fd.online 472.1fd.online 473.1fd.online 474.1fd.online 475.1fd.online 476.1fd.online 477.1fd.online 478.1fd.online 479.1fd.online 480.1fd.online 481.1fd.online 482.1fd.online 483.1fd.online 484.1fd.online 485.1fd.online 486.1fd.online 487.1fd.online 488.1fd.online 489.1fd.online 490.1fd.online 491.1fd.online 492.1fd.online 493.1fd.online 494.1fd.online 495.1fd.online 496.1fd.online 497.1fd.online 498.1fd.online 499.1fd.online 500.1fd.online 501.1fd.online 502.1fd.online 503.1fd.online 504.1fd.online 505.1fd.online 506.1fd.online 507.1fd.online 508.1fd.online 509.1fd.online 510.1fd.online 511.1fd.online 512.1fd.online 513.1fd.online 514.1fd.online 515.1fd.online 516.1fd.online 517.1fd.online 518.1fd.online 519.1fd.online 520.1fd.online 521.1fd.online 522.1fd.online 523.1fd.online 524.1fd.online 525.1fd.online 526.1fd.online 527.1fd.online 528.1fd.online 529.1fd.online 530.1fd.online 531.1fd.online 532.1fd.online 533.1fd.online 534.1fd.online 535.1fd.online 536.1fd.online 537.1fd.online 538.1fd.online 539.1fd.online 540.1fd.online 541.1fd.online 542.1fd.online 543.1fd.online 544.1fd.online 545.1fd.online 546.1fd.online 547.1fd.online 548.1fd.online 549.1fd.online 550.1fd.online 551.1fd.online 552.1fd.online 553.1fd.online 554.1fd.online 555.1fd.online 556.1fd.online 557.1fd.online 558.1fd.online 559.1fd.online 560.1fd.online 561.1fd.online 562.1fd.online 563.1fd.online 564.1fd.online 565.1fd.online 566.1fd.online 567.1fd.online 568.1fd.online 569.1fd.online 570.1fd.online 571.1fd.online 572.1fd.online 573.1fd.online 574.1fd.online 575.1fd.online 576.1fd.online 577.1fd.online 578.1fd.online 579.1fd.online 580.1fd.online 581.1fd.online 582.1fd.online 583.1fd.online 584.1fd.online 585.1fd.online 586.1fd.online 587.1fd.online 588.1fd.online 589.1fd.online 590.1fd.online 591.1fd.online 592.1fd.online 593.1fd.online 594.1fd.online 595.1fd.online 596.1fd.online 597.1fd.online 598.1fd.online 599.1fd.online 600.1fd.online 601.1fd.online 602.1fd.online 603.1fd.online 604.1fd.online 605.1fd.online 606.1fd.online 607.1fd.online 608.1fd.online 609.1fd.online 610.1fd.online 611.1fd.online 612.1fd.online 613.1fd.online 614.1fd.online 615.1fd.online 616.1fd.online 617.1fd.online 618.1fd.online 619.1fd.online 620.1fd.online 621.1fd.online 622.1fd.online 623.1fd.online 624.1fd.online 625.1fd.online 626.1fd.online 627.1fd.online 628.1fd.online 629.1fd.online 630.1fd.online 631.1fd.online 632.1fd.online 633.1fd.online 634.1fd.online 635.1fd.online 636.1fd.online 637.1fd.online 638.1fd.online 639.1fd.online 640.1fd.online 641.1fd.online 642.1fd.online 643.1fd.online 644.1fd.online 645.1fd.online 646.1fd.online 647.1fd.online 648.1fd.online 649.1fd.online 650.1fd.online 651.1fd.online 652.1fd.online 653.1fd.online 654.1fd.online 655.1fd.online 656.1fd.online 657.1fd.online 658.1fd.online 659.1fd.online 660.1fd.online 661.1fd.online 662.1fd.online 663.1fd.online 664.1fd.online 665.1fd.online 666.1fd.online 667.1fd.online 668.1fd.online 669.1fd.online 670.1fd.online 671.1fd.online 672.1fd.online 673.1fd.online 674.1fd.online 675.1fd.online 676.1fd.online 677.1fd.online 678.1fd.online 679.1fd.online 680.1fd.online 681.1fd.online 682.1fd.online 683.1fd.online 684.1fd.online 685.1fd.online 686.1fd.online 687.1fd.online 688.1fd.online 689.1fd.online 690.1fd.online 691.1fd.online 692.1fd.online 693.1fd.online 694.1fd.online 695.1fd.online 696.1fd.online 697.1fd.online 698.1fd.online 699.1fd.online 700.1fd.online 701.1fd.online 702.1fd.online 703.1fd.online 704.1fd.online 705.1fd.online 706.1fd.online 707.1fd.online 708.1fd.online 709.1fd.online 710.1fd.online 711.1fd.online 712.1fd.online 713.1fd.online 714.1fd.online 715.1fd.online 716.1fd.online 717.1fd.online 718.1fd.online 719.1fd.online 720.1fd.online 721.1fd.online 722.1fd.online 723.1fd.online 724.1fd.online 725.1fd.online 726.1fd.online 727.1fd.online 728.1fd.online 729.1fd.online 730.1fd.online 731.1fd.online 732.1fd.online 733.1fd.online 734.1fd.online 735.1fd.online 736.1fd.online 737.1fd.online 738.1fd.online 739.1fd.online 740.1fd.online 741.1fd.online 742.1fd.online 743.1fd.online 744.1fd.online 745.1fd.online 746.1fd.online 747.1fd.online 748.1fd.online 749.1fd.online 750.1fd.online 751.1fd.online 752.1fd.online 753.1fd.online 754.1fd.online 755.1fd.online 756.1fd.online 757.1fd.online 758.1fd.online 759.1fd.online 760.1fd.online 761.1fd.online 762.1fd.online 763.1fd.online 764.1fd.online 765.1fd.online 766.1fd.online 767.1fd.online 768.1fd.online 769.1fd.online 770.1fd.online 771.1fd.online 772.1fd.online 773.1fd.online 774.1fd.online 775.1fd.online 776.1fd.online 777.1fd.online 778.1fd.online 779.1fd.online 780.1fd.online 781.1fd.online 782.1fd.online 783.1fd.online 784.1fd.online 785.1fd.online 786.1fd.online 787.1fd.online 788.1fd.online 789.1fd.online 790.1fd.online 791.1fd.online 792.1fd.online 793.1fd.online 794.1fd.online 795.1fd.online 796.1fd.online 797.1fd.online 798.1fd.online 799.1fd.online 800.1fd.online 801.1fd.online 802.1fd.online 803.1fd.online 804.1fd.online 805.1fd.online 806.1fd.online 807.1fd.online 808.1fd.online 809.1fd.online 810.1fd.online 811.1fd.online 812.1fd.online 813.1fd.online 814.1fd.online 815.1fd.online 816.1fd.online 817.1fd.online 818.1fd.online 819.1fd.online 820.1fd.online 821.1fd.online 822.1fd.online 823.1fd.online 824.1fd.online 825.1fd.online 826.1fd.online 827.1fd.online 828.1fd.online 829.1fd.online 830.1fd.online 831.1fd.online 832.1fd.online 833.1fd.online 834.1fd.online 835.1fd.online 836.1fd.online 837.1fd.online 838.1fd.online 839.1fd.online 840.1fd.online 841.1fd.online 842.1fd.online 843.1fd.online 844.1fd.online 845.1fd.online 846.1fd.online 847.1fd.online 848.1fd.online 849.1fd.online 850.1fd.online 851.1fd.online 852.1fd.online 853.1fd.online 854.1fd.online 855.1fd.online 856.1fd.online 857.1fd.online 858.1fd.online 859.1fd.online 860.1fd.online 861.1fd.online 862.1fd.online 863.1fd.online 864.1fd.online 865.1fd.online 866.1fd.online 867.1fd.online 868.1fd.online 869.1fd.online 870.1fd.online 871.1fd.online 872.1fd.online 873.1fd.online 874.1fd.online 875.1fd.online 876.1fd.online 877.1fd.online 878.1fd.online 879.1fd.online 880.1fd.online 881.1fd.online 882.1fd.online 883.1fd.online 884.1fd.online 885.1fd.online 886.1fd.online 887.1fd.online 888.1fd.online 889.1fd.online 890.1fd.online 891.1fd.online 892.1fd.online 893.1fd.online 894.1fd.online 895.1fd.online 896.1fd.online 897.1fd.online 898.1fd.online 899.1fd.online 900.1fd.online 901.1fd.online 902.1fd.online 903.1fd.online 904.1fd.online 905.1fd.online 906.1fd.online 907.1fd.online 908.1fd.online 909.1fd.online 910.1fd.online 911.1fd.online 912.1fd.online 913.1fd.online 914.1fd.online 915.1fd.online 916.1fd.online 917.1fd.online 918.1fd.online 919.1fd.online 920.1fd.online 921.1fd.online 922.1fd.online 923.1fd.online 924.1fd.online 925.1fd.online 926.1fd.online 927.1fd.online 928.1fd.online 929.1fd.online 930.1fd.online 931.1fd.online 932.1fd.online 933.1fd.online 934.1fd.online 935.1fd.online 936.1fd.online 937.1fd.online 938.1fd.online 939.1fd.online 940.1fd.online 941.1fd.online 942.1fd.online 943.1fd.online 944.1fd.online 945.1fd.online 946.1fd.online 947.1fd.online 948.1fd.online 949.1fd.online 950.1fd.online 951.1fd.online 952.1fd.online 953.1fd.online 954.1fd.online 955.1fd.online 956.1fd.online 957.1fd.online 958.1fd.online 959.1fd.online 960.1fd.online 961.1fd.online 962.1fd.online 963.1fd.online 964.1fd.online 965.1fd.online 966.1fd.online 967.1fd.online 968.1fd.online 969.1fd.online 970.1fd.online 971.1fd.online 972.1fd.online 973.1fd.online 974.1fd.online 975.1fd.online 976.1fd.online 977.1fd.online 978.1fd.online 979.1fd.online 980.1fd.online 981.1fd.online 982.1fd.online 983.1fd.online 984.1fd.online 985.1fd.online 986.1fd.online 987.1fd.online 988.1fd.online 989.1fd.online 990.1fd.online 991.1fd.online 992.1fd.online 993.1fd.online 994.1fd.online 995.1fd.online 996.1fd.online 997.1fd.online 998.1fd.online 999.1fd.online 1000.1fd.online