Ми схильні думати, що можна отримати зцілення гнівом і помстою, але це — не Ісусів шлях.
На це звернув увагу Папа Франциск, проповідуючи під час першої прилюдної Святої Меси у М’янмі, яку він очолив вранці 29 листопада 2017 р. на території спорткомплексу «Кіайккасан» у Янґоні. Богослужіння, що відбувалося латинською, англійською та бірманською мовами й було першою подією третього дня ХХІ Апостольської подорожі Папи Франциска, зібрало 150 тисяч вірних — чверть католиків країни.
«Чимало з вас, — сказав Святіший Отець, — прибули сюди здалеку, з віддалених гірських районів, дехто пішки. І я прибув як паломник, щоб вислухати вас і навчитися від вас, та щоб поділитися з вами кількома словами надії і відради».
Перше літургійне читання дня — про те, як «обмежена мудрість» царя Валтасара та його чарівників була неспроможна прочитати написане Божим перстом на стіні, що, натомість, виявилося під силу пророкові Даниїлові, «який посідав Господню мудрість». Папа зазначив, що «остаточним інтерпретатором» Божих таємниць є Ісус. І Він «навчив нас своєї мудрості не довгими промовами чи великими демонстраціями політичної і земної влади, але віддаючи своє життя на хресті».
«Іноді ми можемо потрапити у пастку покладатися на нашу власну мудрість; але правда полягає в тому, що можна легко втратити орієнтацію. В такі хвилини слід пригадати, що ми маємо надійний компас перед собою — розп’ятого Господа. В хресті ми віднаходимо мудрість, яка може попровадити наше життя світлом, що походить від Бога», — сказав Папа.
«Із хреста також приходить зцілення. Ісус пожертвував свої рани Отцеві за нас, рани, якими ми були зцілені. Нехай же нам ніколи не забракне мудрості знаходити в Христових ранах джерело кожного зцілення! Мені відомо, що чимало людей у М’янмі носять рани від насильства, видимі й невидимі. Спокуса полягає в тому, щоб відповісти на ці рани світською мудрістю, яка, подібно до тієї, що була в царя з першого читання, є глибоко зіпсованою. Ми думаємо, що зцілення може прийти завдяки гнівові та помсті. Однак дорога помсти — це не Ісусова дорога».
Святіший Отець підкреслив, що коли ненависть та відкинення привели Його до страстей і смерті, Ісус відповів «прощенням і співчуттям». І в Євангелії Він каже нам, що й ми можемо зустрітися з відкиненням та перешкодами; однак «Він дасть нам мудрість, проти якої ніхто не зможе встояти». Так Він говорить про Святого Духа, «яким Божа любов влита в наші серця» і завдяки дарам якого кожен з нас стає здатним бути знаком Ісусової мудрості та Його милосердя.
Як зауважив далі проповідник, Ісус перед своїми страстями віддав себе апостолам під видами хліба й вина. І в дарі Пресвятої Євхаристії «ми не лише очима віри розпізнаємо дар Його тіла й крові», але також вчимося «знаходити відпочинок у Його ранах» і там «очищуватися від наших гріхів та викривлених доріг». «Шукаючи притулок у Христових ранах, ви, дорогі брати й сестри, зможете скуштувати цілющий бальзам Отчого милосердя та знайти сили для того, щоб нести його іншим, аби намащувати кожну рану та болючу пам’ять. Таким чином, ви будете вірними свідками примирення та миру, панування яких Бог бажає у кожному людському серці та в кожній спільноті», — сказав Папа.
Далі Святіший Отець ствердив: йому відомо, що Церква у М’янмі «вже чимало робить для того, щоб нести цілющий бальзам Божого милосердя іншим, особливо найбільш потребуючим». І, навіть маючи «обмежені засоби», чимало спільнот звіщають Євангеліє «без примусу, але запрошуючи та виявляючи гостинність».
«Заохочую вас і надалі ділитися з іншими безцінною мудрістю, яку ви отримали, Божою любов’ю, що випливає з Ісусового серця. Ісус хоче щедро роздавати цю мудрість. І Він, без сумніву, винагородить ваші зусилля, щоб сіяти зерна зцілення та примирення у ваших родинах, спільнотах та в усьому суспільстві», — підсумував Папа. Він побажав бірманцям заступництва й підтримки Пречистої Діви Марії, «яка йшла за своїм Сином також і на огорнену пітьмою гору Голготу і супроводжує кожен крок нашої земної мандрівки».