Роздуми над Першим читанням на суботу XXVIII Звичайного тижня, рік ІІ
Брати! Я, почувши про вашу віру, що в Господі Ісусі, та про любов до всіх святих, не перестаю дякувати за вас, згадуючи вас у своїх молитвах, щоби Бог Господа нашого Ісуса Христа, Отець слави, дав вам Духа мудрості й об’явлення для Його пізнання, просвітивши очі вашого серця, щоб ви знали, якою є надія Його покликання, яке багатство слави Його спадщини у святих, яка неосяжна велич Його сили в нас, котрі віримо, згідно з дією могутності Його сили, що Він її здійснив у Христі, воскресивши Його з мертвих і посадивши праворуч себе на небесах, – вище від усякого начальства, влади, сили, панування і всякого імені, яким іменують не тільки у цьому віці, але й у майбутньому.
І Він усе підкорив під Його ноги і поставив Його над усім – як Голову Церкви, яка є Його тілом, повнотою Того, хто наповняє все в усьому!
Еф 1,15-23
У посланні до Ефесян знаходимо дуже високе повчання апостола про Церкву. Сьогодні богослов’я Павла про Церкву особливо важливе, зважаючи на ситуацію в Україні (томос і пов’язані з цим події) та ставлення до Церкви взагалі. На мою думку, щораз більше ширитиметься погляд, що Церква як інституція — це щось факультативне й навіть непотрібне для віри. Вірити в серці, індивідуальне сприйняття віри та Бога — такі погляди лише посилюватимуться. Тому правильне й глибоке розуміння суті Церкви необхідне для того, щоб не звести практику віри до (неможливого) прометейського самоспасіння.
Христос вивищений Богом Отцем понад усі сили та влади. Йому підкоряється все. Він сидить праворуч Отця на небесах, а тому Церква — Його тіло — це неземна дійсність, щось, чого не можна звузити до людської організації. На початку послання апостол говорив, що Отець «ухвалив… об’єднати в Христі все», де «об’єднати» означає «щоб усе з’єднати під головуванням Христа». Там вживалося слово, похідне від «кефале» — «голова». І в сьогоднішньому читання є слово «голова» — Ісус як Голова Тіла-Церкви. Тобто в Церкві підсумовується повнота всього сущого. Як відразу потім пише апостол: «Церква як повнота Того, хто наповняє все в усьому!» Церква, що є місцем сенсу і повноти. Прекрасно!
Господи, навчи мене любити Церкву, Твоє містичне тіло!