Інтерв’ю

Єпископ Радослав про лист до Церкви Німеччини: «Миряни дали нам відвагу його написати»

06 Лютого 2020, 19:05 908

31 січня 2020 року Католицька Церква у Німеччині урочисто розпочала свою Синодальну дорогу, але перші кроки було зроблено ще на початку грудня 2019 року. Це було засідання Комісії у справах сім’ї.

Висновки та пропозиції Комісії для багатьох католиків були такими, що ставили під сумнів вчення Церкви щодо розуміння сексуальності, гомосексуалізму, контрацепції тощо.

Комісія у справах сім’ї РКЦ в Україні скерувала листа до Комісії у справах сім’ї німецького єпископату, критикуючи хибний шлях та даючи напоумлення щодо науки Церкви, пише сайт Родина.

У пояснювальній записці Його Ексцеленція Радослав Змітровіч, єпископ-помічник Кам’янець-Подільський, показує невідповідність німецького Синодального шляху та Магістерію Вселенської Церкви.

— Чому Комісія у справах сім’ї вирішила написати цього листа?

— Відчували, що повинні «щось» зробити, як прочитали пропозиції німецької комісії душпастирства родин. Ми — комісія при Конференції єпископів РКЦ і вважаємо за потрібне реагувати. Адже знаємо з життя наших вірних, братів і сестер, нашої молоді, яким згубним і руйнівним для кожної особи та стосунків між людьми є практика, рекомендована німецькою Комісією.

Це лист від Комісії до Комісії. Ми опрацювали його під час засідання нашої Комісії, яка складається з подружжів та душпастирів сімей.

— Як справи німецького єпископату впливають на наших вірних?

— Через медіа тепер усе досягає і наших вірних в Україні. Власне, сигнали від мирян додали нам відваги, щоб написати цього листа. Я можу процитувати його фрагмент:

«Середовища ЛГБТ ведуть масову ідеологічну атаку на нашу молодь і дітей з метою їх деморалізації. Натомість свої дії і свою пропаганду згадані організації виправдовують і підтримують, серед іншого, “новим поглядом” єпископів Німеччини. Нам боляче спостерігати, як ЛГБТ-пропаганда посилається на Ваші висловлювання для своєї боротьби з християнством, а також з усіма тими, хто сповідує істинну антропологію, основану на Святому Писанні та природному праві.

Деякі наші вірні, що несуть тягар гомосексуалізму та інших ран у сфері сексуальності, дізнавшись про заяви вашої Комісії, почуваються знесиленими у боротьбі за життя у чистоті.

Подружжя, які протистоять контрацептивній ментальності цього світу, відкриваючись на дар життя, відчувають глибоке сум’яття після ознайомлення з вашим поглядом на контрацепцію.

Деякі наші віряни зазнають претензій, ба навіть звинувачень з боку інших християн, що Католицька Церква відходить від об’явленої Христом істини. Деякі протестантські спільноти закидають нам невірність Божому Слову в цій царині, а брати-православні — невірність Традиції. Чому? Тому що вашу позицію бачать не як ваше приватне навчання чи навіть приватний шлях Церкви в Німеччині, а як позицію всієї Католицької Церкви».

— Чи цього листа достатньо?

— Очевидно, що ні. Ми усвідомлюємо, що це передусім духовна боротьба, і величезне значення має молитва та різні форми покути. Ми маємо ті самі спокуси. Написання цього листа допомагає нам самим бачити правду, яка визволяє.

Як німецька комісія публічно представила перші результати своєї праці, так і ми презентуємо наше розуміння віри і моральності. Хочемо лише бути вірними Божому Об’явленню, якого не можемо змінити, обмежити чи «пом’якшити».

— Чи ви, Комісія, думаєте про форми допомоги нашим вірним, які мають сексуальні проблеми?

— Так, готуємо ширшого листа до тих, які зазнають труднощів зі своєю статевою ідентичністю і переживанням сексуальності, а також до тих, які з цією проблемою стикаються у своїх ближніх, як, наприклад, батьки у своєї дитини. Сподіваюся, що цей лист з’явиться вже незабаром.

До листа Комісії була долучена професійна, наукова відповідь, яку підготували експерти зі США. Вона буде перекладена українською мовою і розміщена на сайті «Rodyna.org.ua» як допомога для зацікавлених.

— Чи не варто було би підготувати людей, які б компетентно і з вірою допомагали у таких ситуаціях?

— Звісно. Плануємо до літа організувати для зацікавлених цією проблематикою дводенний семінар. Його учасниками будуть батьки, духовні особи, психологи і терапевти. Це стане початком.

— Повертаючись до перших результатів синодального шляху у Німеччині. Що є причиною такої позиції частини німецької Церкви?

— Не можу дати вичерпної і точної відповіді. Якщо коротко, то мені здається, що перемогла стародавня і завжди актуальна спокуса «бути як усі народи». Скільки ж разів вибраний народ — як Старого, так і Нового Завіту — зазнавав цієї спокуси! Середовище впливає на мислення частини католиків у Німеччині та інших країнах, які сильно піддалися секуляризації. Суспільство втратило реальний контакт із Богом. Це означає, що воно розуміє працю, відпочинок, здоров’я, хворобу, смерть, любов, шлюб, статевість, виховання… але інакше, ніж це об’являє Євангеліє. Християнська пропозиція щодо життя здається занадто чудесною, занадто прекрасною, нереальною та неможливою до практикування у світі, в якому ми живемо. Деякі католики намагаються підлаштувати християнський менталітет, принципи, до суспільства, у якому живуть.

Перші християни також перебували у середовищі, яке з погляду доктрини і моралі було радикально відмінним і ворожим, але мали в собі силу Воскреслого Христа. Не один із навернених відчував на собі владу пожадливості; однак, коли в його життя приходив Розіп’ятий і Воскреслий Христос, який його любить, прощає гріхи і дає йому свого Духа, — покликаний ішов за Господом, полишаючи свій старий і нещасний спосіб життя. Мав у собі Божественне переконання, яке «заражало інших і поволі змінювало суспільство».

— Чи можна навести приклад з історії Церкви щодо того, що зараз діється в Німеччині та інших країнах Заходу?

— Колись для аріан правда про божественність Ісуса з Назарета здавалася неможливою для прийняття… Вони вважали, що буде легше прийняти християнство, коли радикалізм втілення Божого Сина буде пом’якшений. Тепер це стосується моральної сфери, передусім подружніх відносин і переживання сексуальності. Деяким здається, що «пом’якшення» моральних пропозицій спростить життя. Насправді ж — це кривдження та обкрадання любові й людяності в людині.

Ми віримо, що можливим є щастя, вічне життя; що людина може любити, пізнавати свою тілесність для будування глибоких відносин любові та брати участь у творенні життя нових людських істот завдяки тому, що Бог став Людиною.

— Дехто вважає, що Церква лиш те й робить, що забороняє, не дозволяє, каже «ні»…

— Я щасливий і пишаюся, адже знаю, якою прекрасною є пропозиція Церкви у розумінні й переживанні людської сексуальності і статевості. Вона була синтетично і глибоко виражена у теології тіла святого Йоана Павла ІІ і багатьох інших документах та цілій біблійній традиції. Пам’ятаю свій подив і захоплення під час навчання — глибиною і красою католицької, біблійної дороги переживання тілесності й сексуальності. І бачу, як люди, уражені гріхом, очікують на це світло і красу теології тіла.

Німецька комісія пропонує протилежний напрямок, який нищить життя людей. Закриває їх на любов, яку приніс нам Ісус Христос. Поза тією любов’ю людина не здатна бути щасливою. Звісно, завжди є труднощі, падіння; але важливим є напрямок. Чи самі йдемо і провадимо інших до переживання сексуальності як чудового дару для чоловіків і жінок, щоби творити взаємини agape-caritas, які є аж Таїнством, комунією осіб і даром нового життя. Чи ж навпаки, ідемо у напрямку життя, де людина залишається під владою еросу, тобто живе без Христа. Одна, самотня, під владою свого его та пристрастей.

— Католики України продовжують отримувати суттєву фінансову допомогу саме з боку Німецької Церкви. Чи Ви не боїтеся, що лист Комісії може ускладнити подальшу допомогу, якої ми так потребуємо?

— Так, це правда, що ми отримали — і надалі отримуємо — дуже велику підтримку від німецьких католиків. За це ми невимовно вдячні. Виразили це в нашому листі. Це матеріальна допомога, завдяки якій ми чимало збудували та будуємо. Також і духовна допомога. За часів комунізму великою силою була молитва багатьох німецьких католиків за дискримінованих і переслідуваних братів на Сході. Донині актуальною поміччю є приклад визнання провин, прощення і відбудова країни після ІІ Світової війни. Зворушливим та промовистим прикладом моці Євангелія у наших братів із Німеччини є покірне прохання про пробачення під час Маршу життя у Львові, з яким ще й сьогодні нащадки есесівців звертаються до вцілілих євреїв. Ми потребуємо цього свідчення християнської любові і дуже за це вдячні.

Католики — одна Церква, і кожний ділиться тим, що має. Наш лист — це ділення вірою та історичним досвідом. Маємо за собою і в собі досвід страшних часів комуністичної диктатури. Сьогодні бачимо, як у новій формі марксистська ідеологія поневолює мислення стількох європейців, навіть людей у Церкві. Розуміємо труднощі і спокуси наших братів на Заході. Ми не є кращими. Сподіваємося, що нас зрозуміють. Пишемо цей лист авторитетом Комісії душпастирства сімей.

Розмовляли Олександр Бучковський та Олексій Погорєлов

 

Інші статті за темами

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

ПІДТРИМАЙТЕ CREDO
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ми з вдячністю приймемо Вашу допомогу. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, роботу веб-майстра та гонорари фахівців. Переказ через ПриватБанк: Пожертвування можна переказати за такими банківськими реквізитами:

5168 7427 0591 5506

Благодійний внесок ПРИЗНАЧЕННЯ ПЛАТЕЖУ: Добровільна пожертва на здійснення діяльності часопису CREDO.

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Щиро дякуємо читачам за жертовність усім, хто нас підтримує!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.
Підпишіться на розсилку
Кожного дня ми надсилатимемо вам листи з найважливішими та найцікавішими новинами.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: