Чи участь у Святій Месі в суботній вечір уже зараховується до неділі? А не піти до храму в неділю, якщо був на Службі в суботу, це гріх?
Відповідає о. Маріуш Фрукач.
Насамперед варто згадати, що в перші століття Церкви Євхаристію служили завжди уночі з суботи на неділю. Це було викликане переслідуваннями християн, яким доводилося переховуватися, але містило також і глибокі духовні підстави: перехід Христа від смерті до життя відбувся в ніч із суботи на неділю Великодня. Християни служили «Пасху Господню» вночі, щоб вона завершилася на світанку. Варто звернути увагу на стародавній спосіб рахувати час: від заходу Сонця до сходу. Тому насправді святкування неділі для християнина має розпочатися від суботнього вечора — хоч би читанням уривка із Євангелія неділі та роздумами над ним, наприклад, при вечірніх молитвах. Ті, хто молиться Бревіарій (Літургію годин), знають, що неділя розпочинається Першою вечірнею, яку читають уже в суботу в другій половині дня. В Апостольському листі «Dies Domini» (1988) св.Йоан Павло ІІ написав, що «час для виконання недільного обов’язку розпочинається вже в суботу увечері, коли служиться Першу вечірню з неділі. Бо з літургійного погляду саме ця Вечірня розпочинає святковий день. Відповідно, Свята Меса, яку інколи звуть “передсвятковою”, але яка, однак, має повністю святковий характер, служиться згідно з недільною літургією, що накладає на служителя обов’язок виголосити проповідь і вознести з вірними Вселенську молитву» (п.49). Кодекс канонічного права від 1983 повернув те, що було здавна: можливість служити недільну Євхаристію в суботу увечері. В каноні 1248 читаємо: «Виконує обов’язок участі у Святій Месі той, хто дере в ній участь, хоч би де вона була служена, в католицькому обряді, або у сам день свята, або ж увечері попереднього дня». Участь у Святій Месі в суботу увечері відповідає виконанню обов’язку участі християнина в недільній Месі й не тягне за собою гріха. Це стосується також, наприклад, Меси з уділенням шлюбу, служеної пополудні.
Важливим, однак, є духовний підхід до участі у Святій Месі. Вона не повинна випливати тільки з рацій зручності — щоби потім «мати для себе вільну неділю». Якщо ми з чистого сибаритства пропускаємо Святу Месу в сам день свята (неділю), то наше святкування не має в собі духовної глибини. Вилежування в ліжку, перегляд телепрограм, гостювання, похід на спортивний матч не можуть бути для християнина важливішими за участь у недільній Святій Месі. Дуже важливо святкувати неділю свідомо.