«Обережно освятіть свої очі дотиком Святого Тіла, а потім з’їжте Його так, щоб не втратити жодної Його частки. Така втрата була би схожа на каліцтво власного тіла».
Коли читаєш те, що писали Отці Церкви про Євхаристію, — добре видно, що вони вірили в реальну присутність у ній Ісуса Христа.
Пропонуємо вам вибрані цитати ранніх Отців Церкви, які показують їхні переконання щодо Пресвятих Дарів. Коли читаєш ці тексти, стає зрозумілим, що Церква передає своє вчення століттями фактично у незмінній формі.
1.Святий Юстин, мученик
«Я не вважаю, що це звичайний хліб чи звичайний напій. Так само, як втілений через Боже Слово наш Спаситель, Ісус Христос, мав тіло і кров для нашого спасіння, так і їжа, яка стала Євхаристією через молитву Його власного слова, живить, перемінюючись, наші тіло і кров. Ця їжа — таке маємо вчення — Тіло і Кров того самого втіленого Ісуса».
2.Святий Ігнатій Антіохійський
«Ті, хто має іншу думку про благодать Ісуса Христа, яка приходить до нас, — суперечать Божій думці. (…) Вони утримуються від Євхаристії та молитви, бо не вірять, що Євхаристія — це Тіло нашого Господа, Тіло, яке страждало за наші гріхи і яке Отець воскресив у своїй доброті».
3.Святий Іриней Ліонський
«[Христос] цей створений келих визнав своєю Кров’ю, яка живить нашу кров, а також сказав, що цей створений хліб — Його власне Тіло, яким Він годує наші тіла».
4.Святий Климент Александрійський
«Слово — це все для дитини: батько і мати, вчитель і вихователь. «Їжте Моє Тіло, — каже Господь, — і пийте Мою Кров». Господь дає нам цю їжу. Дає нам своє Тіло і проливає свою Кров, щоб Його діти могли рости. О незбагненна таємнице!»
5.Святий Іполит Римський
«Усі вірні, перш ніж з’їсти щось зранку, мають старатися прийняти спочатку Євхаристію… Також усі мають пильнувати, щоб Євхаристію не прийняв хтось невіруючий та щоб її не торкнулася миша чи якась інша тварина, і щоб її частинка не впала на землю і не пропала. Тому що це — Тіло Христа, яке можуть споживати лише віруючі».
6.Святий Кирило Єрусалимський
«Обережно освятіть свої очі дотиком Святого Тіла, а потім з’їжте Його так, щоб не втратити жодної Його частинки. Така втрата була би схожа на каліцтво власного тіла».
7.Святий Іриней Ліонський
«Так само, як хліб, плід землі, перемінений Божою силою, є вже не звичайним хлібом, а Євхаристією, що складається з двох реальностей — земної та небесної, так і наші тіла, коли вони приймають Євхаристію, більше не підлягають знищенню, а мають надію на воскресіння у вічності».
8.Святий Августин
«Хліб, який ви бачите на вівтарі, освячений Божим Словом, — це Тіло Христа. Господь Ісус захотів у такий спосіб дати нам своє Тіло і свою Кров, яку пролив за нас на відпущення гріхів».
9.Святий Єфрем
«Ісус узяв у свої руки хліб, який у той момент був звичайним хлібом, поблагословив його, призначив і освятив в ім’я Отця і Святого Духа, розламав і розділив на частини між своїми учнями в своїй незрозумілій доброті; назвав хліб своїм живим Тілом, наповнив його собою і своїм Духом».
10.Святий Атанасій
«Ви бачите, як левіти несуть хліб і келих вина і кладуть їх на вівтар. Але доки не вознесуть над ними молитви та заклики, доти немає там нічого іншого, крім хліба і келиха. Коли ж пролунають [над ними] великі й чудові молитви, тоді хліб стає Тілом, а келих — Кров’ю нашого Господа Ісуса Христа».
11.Святий Іларій із Пуатьє
«Щодо справжності Тіла і Крові, то тут не може бути дискусій, бо зараз, що виникає зі слів нашого Господа і в що ми віримо, — це справжнє Тіло і справжня Кров. І ці елементи після того, як ми їх споживаємо, роблять так, що ми є в Христі, а Христос — у нас. Хіба це не істина?»
12.Святий Григорій Нисський
«Це Тіло через те, що в ньому оселився Бог-Слово, було піднесене до Божественної гідності. Отже, ми справедливо віримо, що хліб, освячений Божим Словом, став Тілом Бога-Слова».
Читайте також: 12 важливих цитат про красу Святого Причастя
Переклад CREDO за: Філіп Кослоскі, Aleteia