Дерев’яна скульптурна композиція «Поклоніння трьох царів» (магів) у Болоньї походить із ХІІІ століття і вважається найдавнішим вертепом, вирізаним із дерева.
Ця композиція створена з липи та в’яза; скульптор залишився невідомим. Скульптури розфарбував, як припускають, відомий болонський художник Симон деї Крочефіссі століттям пізніше, у 1370 році. Зберігається скульптурна група у базиліці св. Стефана в Болоньї, якою опікуються францисканці. Послання цього вертепу завжди актуальне: Господь приходить до нас. Про цікавинку розповідає Vatican News.
«Болонський Єрусалим»
Це найстаріший вертеп у світі, що складається з об’ємних зображень (статуй). Він стоїть у базиліці св. Стефана в Болоньї, в Італії, яку ще називають «Sette Chiese» («Сім храмів»), або ще «Sancta Jerusalem Bononiensis». Святий Петроній, єпископ і покровитель міста, мав задум відтворити святі місця Єрусалима в тому районі Болоньї, де колись стояв язичницький храм єгипетської богині Ісіди.
«Тут збереглася копія Гробу Господнього, яка — парадоксально — старша за ту, що в Єрусалимі», — пояснює Франческо Маццон із монастирської спільноти св. Стефана (знана нині Кувуклія зроблена пізніше за болонську «копію Єрусалима»). Із семи храмів, які там стояли поруч один біля одного, на сьогодні збереглися чотири. Всередині храму Пресвятої Трійці, у невеликій каплиці, зберігається цінна дерев’яна група із зображенням Поклоніння магів.
Віднайдене сяйво
Чудова поліхромія, що сягає епохи готики, повернена з потемніння, викликаного часом, завдяки реставрації в 1983 році. На початку 2000-х років знадобилося нове втручання консерваторів, щоби стримати пошкодження яскравих кольорів, викликане вологістю: золотого, червоного, синього або зеленого.
«Поклоніння магів» виставлялося до Різдва 2006 року в Пінакотеці Болоньї. 2007 року дерев’яний вертеп нарешті повернувся в базиліку св. Стефана, де нині зберігається у спеціально спорудженій вітрині, що має електронний контроль вологості й температури.
Цар на колінах
Автор скульптурної групи невідомий; деякі дослідження припускають, що це той самий митець, який створив розп’яття 1291 року (зберігається в художній колекції муніципалітету Болоньї). Зроблені з липового дерева та в’яза, п’ять статуй у повний людський зріст зображують Богородицю, яка сидить із Немовлям на руках, святого Йосифа, який стоїть, і трьох царів-магів: двоє стоять (висота фігур — 160 см), а старший стоїть навколішках (110 см заввишки). Саме він не має корони. Це символізує, як пояснює брат Маццон, «що перед лицем Божого царства людське царство розпадається».
Гра поглядів
Це зображення Святого Сімейства характеризується гармонійною грою поглядів. Серед царів один показує пальцем угору, у напрямку зірки, яка їх вела, інший перебуває в поклонінні, третій приносить дари Дитині. Мудреці не мають традиційних рис народів, які прийшли з усього світу; натомість вони є представниками трьох віків людини. Сенс очевидний: в історії відбулося втілення Христа, зустріч і визнання Сина Божого в цій Дитині; Богоявлення — це подія, що повторюється в історії та в кожній миті людського життя.
«У багатьох подіях, що стаються протягом нашого життя, — продовжує брат Франческо Маццон, — Господь приходить до нас. Немає точного віку, в якому це відбувається; є моменти, коли ми це розпізнаємо. Ми щодня покликані йти дорогою Трьох царів, щоб пізнавати присутність Господа, який навідує нашу історію».
Прогуляємося по базиліці св. Стефана з о. Патриком Оліхом OFM.