Інтерв’ю

Шлюб із некатоликом — у Католицькій Церкві?

08 Лютого 2022, 17:29 6667

Мішані подружжя — давно не новина. Але все одно люди далеко не завжди знають, які обов’язки в такому шлюбі має подруг-некатолик і за яких умов такий шлюб дійсний.

Один читач звернувся до редакції з листом, описавши ситуацію, що змусила його замислитися. Він був на шлюбі, який нібито виглядав як усі інші, й не було б нічого дивного у шлюбній церемонії, якби не те, що наречена складала повну подружню присягу, а наречений — тільки часткову. То був «односторонній» шлюб.

Про таку та інші ситуації з о. доктором Збігнєвом Цєсляком розмовляє Арлета Венцвель-Плята.

— Поясніть, будь ласка, про що тут ідеться. Як це можливо, щоб одна зі сторін подружжя не складала повної шлюбної присяги?

— Ідеться про те, що в Католицькій Церкві є так звані мішані подружжя. Їх укладає католицька сторона, тобто людина, охрещена в Католицькій Церкві, і некатолицька сторона: той, хто охрещений, але не в Католицькій Церкві, або взагалі не охрещений. Тому ми розрізняємо два види мішаних подружжів. У першому випадку це подружжя між католиком і людиною, охрещеною поза нашою Церквою: наприклад, у православних, англіканців, лютеран, п’ятдесятників. У такій ситуації, отже, маємо двох людей, чоловіка й жінку, — охрещених, тільки що один із них католик, а інший ні. Натомість другий вид мішаного подружжя постає між католиком, тобто людиною, охрещеною в Католицькій Церкві або прийнятою до неї, та людиною не охрещеною: мусульманином, буддистом, індуїстом, юдеєм, язичником чи будь-ким іншим. І в першому, і в другому випадку є можливість укласти шлюб у Католицькій Церкві, але — увага — за конкретних умов.

— Як Церква ставиться до мішаних подружжів?

— Коли одна зі сторін — католик, а друга — ні, в такій ситуації, хоч формально некатолицька сторона не підлягає вимогам Церкви, однак певною мірою наші приписи її стосуються, оскільки вона укладає шлюб із католиком і в Католицькій Церкві. На це вказує канон 1059: «Подружжя католиків, хоч би тільки одна сторона була католицькою, підпорядковується не тільки Божому законові, але також канонічному праву, зі збереженням компетенції державної влади стосовно суто цивільних наслідків цього подружжя». Навіть більше, природний і Божий закони вимагають, щоби для гідного укладення мішаного подружжя були наявні достатні гарантії збереження та розвитку віри католицької сторони, як і благо переказування віри потомству. Натомість коли ці люди охрещені, маємо легший випадок. У канонічному праві як вихідний пункт маємо заборону такого подружжя; але це не є канонічною перешкодою. Тому подружжя може відбутися, якщо дієцезіяльний єпископ уділить юридичну згоду. Вочевидь він може її вділити за певних умов. Ця згода у канонічному праві називається nihil obstat. Ще інакше кажучи: якби парафіяльний священник поблагословив таке подружжя, то шлюб був би дійсним, але недостойним, якщо маємо справу з двома охрещеними. Підкреслимо, що хрещення це перше і найважливіше таїнство, єдине необхідне для спасіння.

Другий випадок мішаного подружжя набагато серйозніший і складніший, оскільки маємо справу з католиком і некатоликом, а окрім того, неохрещеним (іншої віри чи невіруючим). У такому разі проявляється відмінність культів. Тут маємо не тільки юридичну заборону, але й канонічну перешкоду, що розриває шлюб. Іншими словами, якби хтось із духовенства через незнання поблагословив такий шлюб, то він буде від початку недійсним. А таких випадків мішаних подружжів стає щораз більше, оскільки більшає і в нашій околиці людей різних національностей, культур і релігій. Душпастир, який готує мішане подружжя, окрім нормальної канонічно-душпастирської практики має обов’язок попросити місцевого єпископа про диспенсацію від подружньої перешкоди, а не тільки про згоду, як у першому випадку. Тому що в другому випадку маємо перешкоду, яка теоретично розриває укладене подружжя від самого початку.

— Отче, раніше ви згадували, що укладення мішаного шлюбу в Католицькій Церкві відбувається за певних умов. Що то за умови і якої зі сторін вони стосуються?

— Умова така, що католицька сторона складає так звану поруку, тобто гарантію віри. По-перше, що вона збереже свою віру; по-друге, що охрестить дітей у католицькій вірі, тобто вони приймуть католицьке хрещення; а по-третє, що вона гарантує дітям виховання у Католицькій Церкві. Натомість некатолицька сторона (охрещена) вочевидь не може зобов’язатися до того, що виховає дітей по-католицькому, оскільки, якщо візьмемо за приклад лютеранина, буде логічно, що він дітей по-католицькому не виховає. Натомість, шануючи свободу віросповідання, Католицька Церква вимагає, щоб він засвідчив, що взяв до відома зобов’язання католицької сторони і не перешкоджатиме своїй майбутній половинці ні хрестити дітей у Церкві, ні виховувати їх по-католицькому, якщо він уже зважився на шлюб у Католицькій Церкві.

Також дуже важливо для подружжів католиків із людьми неохрещеними, щоб некатолицька сторона (це більше стосується чоловіків) визнала і засвідчила, що подружжя з католиком — для них перше і єдине, що вона приймає принцип моногамії. Бо ж для мусульманина нормально мати кілька дружин. Тут душпастир і єпископ, який дозволяє уділити шлюб та дає диспенсацію, мусять бути дуже уважними, щоб ця людина насправді була у вільному стані в розумінні католицького закону і теології.

— Даймо тепер відповідь на головне запитання цієї розмови, тобто про те, що здивувало нашого читача.

— Якщо йдеться про складання присяги під час уділення шлюбу у випадку мішаних подружжів, коли обоє подругів вірують у Бога, то загалом немає проблеми щодо цього. Проблема зі змістом присяги з’являється в момент, коли одне з пари не вірить у Бога, тобто є атеїстом. Тоді для католицької сторони укладення шлюбу в Церкві є таїнством, а відтак це не тільки юридичний зв’язок, але і зв’язок у благодаті. А для другої сторони, невіруючої, або інакше віруючої, неохрещеної, це не таїнство, а просто юридичний зв’язок на підставі канонічного та цивільного права. Це конкордатний шлюб, який має наслідки у канонічному та цивільному праві. Відповідно, виникає правовий вимір з усіма обов’язками та правами чоловіка і дружини. Тому читач говорить, що був свідком немовби одностороннього подружжя.

Раніше ми говорили, що є два види мішаних подружжів. Однак канонічне право передбачає, поза мішаними подружжями, також подібні їм подружжя. Про що мова? Ми розрізняємо три основні, подібні до мішаних. Перший з них — нині, на жаль, дуже актуальний, — коли до шлюбу приступають католик і апостат, тобто людина, що вийшла з Церкви. Через це вона втратила не тільки обов’язки щодо Церкви, але й права, зокрема — приймати таїнства. І якби така людина хотіла укласти шлюб із католиком, то це можливо лише на тих умовах, що й між католиком та неохрещеним. Другий випадок маємо тоді, коли людина формально, задокументовано не вийшла з Церкви, але фактично втратила віру, з яких завгодно причин. Загалом то вона охрещена і приступала до почергових таїнств, однак із різних причин нині цієї віри не відчуває або й ніколи її не мала. Така людина матиме той самий юридичний статус, що й неохрещена.

Третій випадок подружжя, подібного до мішаного, стосується тих, хто наполегливо не практикує свою віру. Він охрещений, але демонструє своє непрактикування віри, ніколи не звершив формальної апостазії, але своєю поведінкою показує, що віру не практикує і не має зв’язків із Католицької Церквою.

І тут, повертаючись до запитання, з якого почалася розмова, ситуація така, що в шлюбній присязі такі люди можуть пропустити ім’я Бога, тобто вони не вимовляють певних слів у шлюбній присязі. Однак усі права та обов’язки в цьому подружжі для них зобов’язувальні.

У підсумку: якщо хтось невіруючий чи просто некатолик, і не християнин, то він не може прийняти Святе Причастя, а його мішане подружжя, на підставі як віри, так і релігії, апріорі не вділяється під час Святої Меси, але в межах молебню Літургії Слова. Свята Меса в таких випадках може бути відслужена тільки за згодою єпископа.

— Дякую за розмову.

Переклад CREDO за: Opoka

 

Повна або часткова републікація тексту без письмової згоди редакції забороняється і вважається порушенням авторських прав.

Інші статті за темами

ПЕРСОНА

МІСЦЕ

← Натисни «Подобається», аби читати CREDO в Facebook

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Ми працюємо завдяки вашій підтримці
Шановні читачі, CREDO — некомерційна структура, що живе на пожертви добродіїв. Ваші гроші йдуть на оплату сервера, технічне обслуговування, роботу веб-майстра та гонорари фахівців.

Наші реквізити:

monobank: 5375 4141 1230 7557

Інші способи підтримати CREDO: (Натиснути на цей напис)

Підтримайте фінансово. Щиро дякуємо!
Напишіть новину на CREDO
Якщо ви маєте що розказати, але початківець у журналістиці, і хочете, щоб про цікаву подію, очевидцем якої ви стали, дізналося якнайбільше людей, можете спробувати свої сили у написанні новин та створенні фоторепортажів на CREDO.

Поля відмічені * обов'язкові для заповнення.

[recaptcha]

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам:

The Coolest compilation of onlyfans porn tapes on PornSOK.com Immediate Unity